تقاضا برای آب شیب بالایی دارد

همزمان با روند رو به رشد مصرف آب در کشور فرهنگ استفاده از آب نیازمند بازنگری است.

ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بارشهای پائیز امسال هنوز نتوانسته است منجر به بهبود ذخایز آبی کشور شود و با توجه به مصرف بالای آب توسط مردم و نیز شیب بالای مصرف نیازمند فرهنگسازی برای مدیریت مصرف از سوی هموطنان هستیم.

وی افزود: باید با مشارکت مردم، مدیریت عرضه و تقاضا را در اولویت قرار داده و از ذخایر آبی کشور که در شرایط مطلوبی به سر نمی برند صیانت کنیم.

محمودی با بیان این که هر کجا که آب هست آبادانی نیز وجود دارد گفت: وزارت نیرو تمام تلاش خود را با توجه به شرایط خاص  کشور انجام می‌دهد اما حفظ و صیانت از منابع آبی کشور با مشارکت تمام مصرف کنندگان امکان پذیر خواهد بود و ما نیز در این مسیر آماده هرگونه همکاری و تعامل هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تغییر اقلیم و کاهش بارش چالش کم آبی در کشور را رقم زده است و باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدت با بحران کمبود آب به بهترین شکل برخورد کنیم تا تمام ایرانیان از این نعمت به بهترین شکل استفاده کنند.

محمودی با اشاره به این که هزینه‌های توزیع آب شرب بسیار بالاست گفت: ساختار توزیع آب باید تغییر کند و تفکیک آب شرب از دیگر آبهای مصرفی به عنوان یک راهبرد می‌تواند کارساز باشد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ای بلندمدت بسته‌بندی و توزیع آب آشامیدنی به شکلی منسجم اما ارزان می‌تواند در کلانشهرها مورد توجه قرار گرفته و  از سوی  هموطنان در بسته بندی گوناگون مورداستفاده قرار بگیرد.

محمدی چندی پیش  به شانا گفته بود که مکانیسم قیمت‌گذاری آب باید مورد بازنگری کامل قرار بگیرد و در این مسیر  وقتی قیمت بالا می‌رود باید کیفیت نیز افزایش یابد، اما این امر مستلزم سرمایه‌گذاریهای جدید و تامین مالی طرحهاست؛ بنابراین باید با عزمی ملی به اقتصاد آب کمک کرد.

 

کد خبر 227937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =