۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
  • کد خبر: 227944
تعدیل نیرو در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تکذیب شد

تعدیل نیرو و کندی پیشرفت پروژه توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بدلیل مشکلات مدیریتی و تخصیص ندادن صحیح منابع مالی توسط پیمانکاران اصلی این فازها تکذیب شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، پیرو گزارش مندرج در یکی از خبرگزاریهای کشور در تاریخ دوشنبه، 6 آبان ماه با عنوان "تعدیل نیرو در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، پیمانکاران بی پول دست از کار کشیدند "، بیان نکاتی حایز اهمیت است.

در گزارش مذکور در مورد فاز 17 و 18 پارس جنوبی که یکی از طرحهای اولویت دار این میدان گازی محسوب می شود، آمده است: "به دلیل مشکلات مدیریتی و عدم تخصیص صحیح منابع مالی توسط پیمانکار اصلی توسعه این فاز کند و حتی با تعدیل نیرو روبه رو شده است" این درحالی است که هم اکنون در این پروژه پیشرفت های قابل توجه و ارزشمندی حاصل شده و فعالیتهای مربوط به پیش راه اندازی و راه اندازی آن در حال انجام است.

در جدیدترین اقدام، مشعل فاز 18 پارس جنوبی اواخر مهرماه امسال با موفقیت راه اندازی و تاسیسات این سکو به صورت آزمایشی روشن شد و دوشنبه،5 آبان ماه به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

در یک سال گذشته، اقدامهای مهمی از جمله، راه اندازی بویلرها، پایان عملیات فلشینگ واحد یک شیرین سازی، آماده سازی پکیج نیتروژن، راه اندازی سکو۱۸Aو نصب اسپولهای مربوطه، شروع عملیات تکمیلی HOOK UP و آغاز عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی سکوی ۱۷A، اتمام حفاری روی سکوی ۱۸A، نصب سکوی A ۱۸، پایان عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه روی سکوی ۱۷A، نصب و تکمیل فعالیتهای مکانیکی واحدهای یوتیلیتی مورد نیاز یک فاز، تکمیل عملیات اجرایی مخازن LPG انجام شده که اجرای هر بخش مستلزم هزاران نفر ساعت کار برنامه ریزی شده است.

همچنین بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از این فازها، بخش خط لوله دریایی فاز 18 پارس جنوبی به طول 110 کیلومتر تکمیل و آماده بهره برداری است، هیدروتست خط لوله 32 اینچ دریایی و خط 4 اینچ فاز 17 پارس جنوبی به طول 110 کیلومتر انجام و تکمیل شده و این خطوط لوله نیز آماده بهره برداری است.

عملیات پیش راه اندازی سکو A 17 بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است و عملیات خط لوله بین فازی 6، 7 و 8 با همه متعلقات به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

واحد تولید نیتروژن پالایشگاه این فازها به آمادگی صد در صدی رسیده است و سیستم کنترل پالایشگاه در مسیر ردیف یک تصفیه گاز و ردیف شماره یک تصفیه گاز به طور کامل تکمیل شده است.

این گزارش حاکی است، ردیف شماره 2، 3 و تصفیه گاز پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته، به طوری که در حال طی مراحل پایانی هستند.

با توجه به فعالیتهای انجام شده در این فازها و انجام عملیات پایانی و به پایان رسیدن بخش اعظم پروژه طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که اهالی رسانه نیز از نزدیک روز سه شنبه؛ 6 آبان ماه پیشرفت محسوس این فازها را مشاهده کردند، سمت و سویی خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس نسبت به کتمان پیشرفتهای حاصل شده عجیب به نظر می رسد.

با توجه به موارد ذکر شده و تلاش نیروهای متخصص داخلی با مدیریت و نظارت عالیه شرکت ملی نفت ایران، فعالیتها در فاز 17 و 18 پارس جنوبی با تلاش در حال انجام است و مطابق برنامه پیش بینی شده بزودی شاهد راه اندازی این فازها خواهیم بود.

از این منظر تعدیل نیرو که در رسانه مذکور به دلیل مشکلات مالی عنوان شده بود، صحت ندارد و صرفا با پایان توسعه هربخش از این فازها، نیروهای شاغل مربوط به آن بخش به فعالیت خود پایان می دهند.

هم اکنون انبوهی از متخصصان داخلی کشور در بخشهای خصوصی و دولتی در منطقه پارس جنوبی مشغول به فعالیت هستند، با توجه به اقدامات انجام شده شایسته نیست به دلایلی که به روشنی بر این امور معلوم نیست اما با کمی دقت در خبرهای چند هفته گذشته آن خبرگزاری به نظر می رسد صرفا ناشی از مخالفت با برخی مدیران بخش خصوصی است، زحمات ارزشمند فرزندان این مرز و بوم را نادیده انگارد، انتظار دارد خبرگزاری وزین فارس که جایگاه قابل توجه ای بین رسانه های کشور دارد با در نظر گرفتن منافع ملی و درج اخبار صحیح از فعالیتهای انجام شده، امید و نشاط را برای مردم کشور بویژه کارکنان خدوم صنعت نفت به ارمغان آورد، نه با اخبارجهت دار خدایی نا خواسته موجبات دلسردی آنان را فراهم آورد.

کد خبر 227944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =