۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 227945

افزایش ارزش دلار و نگرانی از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا سبب شد بهای نفت روز جمعه نیز در بازار آسیا کاهش یابد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، درحالی که قیمت نفت در سه ماه اخیر حدود 20 دلار افت کرده که این کاهش در چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اما آمارها نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) همچنان به افزایش تولید خود ادامه می‌دهد که در این میان ردپای عربستان پررنگ‌تر از سایر اعضای اوپک دیده می‌شود.

براساس این گزارش باوجود اینکه طی چند روز گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت شد و چند دلار افزایش یافت ولی از روزپنجشنبه هفته گذشته روند نزولی قیمت‌ها در این بازار دوباره پی گرفته شد به طوری که در این روز قیمت‌ها در حدود یک درصد کاهش یافت.

بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت امریکا با 54 سنت کاهش نسبت به روز چهارشنبه به 80 دلار و 58 سنت رسید و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 74 سنت کاهش قیمت به میزان 85 دلار و 50 سنت فروخته ‌شد.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز پس از دو روز افزایش اندک دوباره روند نزولی به خود گرفت، به طوری که دراین روز سبد نفت اوپک به میزان 82 دلار و 79 سنت معامله ‌شد.

افزایش ارزش دلار و نگرانی از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا سبب شد بهای نفت روز جمعه نیز در بازار آسیا کاهش یابد. در معاملات صبح دیروز بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین امریکا (وست تگزاس اینترمدیت) 80 دلار و 43 سنت معامله شد.

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در مدت مشابه نیز 31 سنت کاهش یافت و به 85 دلار و 31سنت رسید.

دلایل سقوط دوباره قیمت نفت
کارشناسان افزایش سقف تولید اوپک و بالا رفتن ارزش دلار را به عنوان مهمترین عوامل کاهش قیمت نفت در دو روز گذشته می‌دانند.

خبرگزاری رویترز در این زمینه اعلام کرد نگرانی از سقف تولید نفت اوپک و بالا رفتن ارزش دلار امریکا، قیمت نفت را در معاملات روز پنجشنبه (٨ آبان ماه) پایین آورد.

کاهش دوباره قیمت نفت به دنبال ناامید شدن تحلیلگران نفتی از کاهش تولید نفت اوپک در نشست آذرماه اتفاق افتاد ضمن آنکه تحولات بازار پول امریکا نیز به کاهش قیمت‌ها کمک کرد.

با پایان برنامه فدرال رزرو امریکا برای خرید اوراق قرضه در روز چهارشنبه (٧آبان ماه) قیمت دلار به بالاترین سطح سه هفته گذشته رسید. ارزش بالای دلار موجب می‌شود کالاهایی مانند نفت که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، برای خریدارانی که با ارزهای دیگر معامله می‌کنند، گرانتر شود.

ازسوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از بانک یونایتد اوورسیز سنگاپور اعلام کرد قیمت نفت در چشم‌انداز افزایش، بیش از حد انتظار نرخ بهره بانک مرکزی امریکا که ارزش دلار را به بالاترین سطح در سه هفته گذشته رساند، کاهش یافت. وقتی ارزش دلار بالا برود از جذابیت خرید مواد اولیه از جمله نفت برای سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیگر در اختیار دارند، کاسته می‌شود و در نتیجه تقاضا کاهش می‌یابد.

اوپک نگران کاهش قیمت نیست؟
مقامهای اوپک و سران کشورهای عضو در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که نگران کاهش قیمت نفت نیستند و نیازی به کاهش تولید خود نمی‌بینند. به عنوان مثال دبیرکل اوپک اخیراً اعلام کرده است، لازم نیست از کاهش اخیر قیمت نفت نگران شویم، زیرا اصول و مبناهای بازار تغییر زیادی نکرده است.

عبدالله البدری عنوان کرد: «ما شاهد تغییرات چندانی در مبناهای بازار نبوده ایم. تقاضا همچنان در حال افزایش است و حجم عرضه در بازار نیز رشد یافته است.»

قیمت معیار نفت برنت دریای شمال بیش از یک چهارم قیمت نفت در ماه ژوئن یعنی 115 دلار، سقوط کرده و علت آن افزایش عرضه نفت با کیفیت بالا در بازار است.

البدری ماه گذشته گفته بود انتظار دارد در نشست ماه نوامبر، اوپک هدف تولید نفت خود را کاهش دهد. هدف تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حال حاضر 30میلیون بشکه در روز است و البدری پیشنهاد داده بود که هدف تولید باید به 5/29 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

تولید نفت اوپک افزایش یافت
در شرایطی که قیمت نفت یک بار دیگر به روند نزولی خود بازگشته است، تازه‌ترین نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر ٢٠١٤ میلادی تولید نفت خود را افزایش دادند و به بیشترین سطح در ١٤ ماه گذشته رساندند.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی شبکه خبری بلومبرگ که روز پنجشنبه (٨ آبان ماه) منتشر شد، تولید نفت ١٢ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) طی ماه اکتبر امسال افزایش یافت و مجموع تولید نفت این سازمان نفتی را به روزانه ٣٠ میلیون و ٩٧٤ هزار بشکه رساند.

بر اساس این نظرسنجی که از شرکت‌های نفتی انجام شد، افزایش تولید نفت اوپک بیشتر به دنبال افزایش تولید در کشورهای عربستان، عراق و لیبی بوده است.

در همین حال، در نتیجه تغییر ارزیابی کشورهای عراق، کویت، نیجریه و قطر، مجموع تولید نفت ماه گذشته اوپک ١٤ هزار بشکه اصلاح شد و به روزانه ٣٠ میلیون و ٩٢١ هزار بشکه کاهش داده شد.

جان کیلدوف، تحلیلگر مؤسسه اگین کپیتال، گفت: داده‌ها نشان می‌دهد جنگ بر سر سهم بازار وجود دارد، اعضای اوپک در این شرایط بازار با هم رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر مارک ویتنر، مدیر تحقیقات بازار نفت در مؤسسه سوسیته ژنرال، گفت: اعضای اوپک در شرایط سختی هستند، انجام ندادن هیچ اقدامی از طرف عربستان تاکنون، نشان می‌دهد که سعودی‌ها معتقدند سایر اعضا باید نقش خود رابخوبی ایفا کنند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد تولید نفت عراق در ماه اکتبر امسال ١٥٠ هزار بشکه افزایش یافته و به روزانه سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

از سوی دیگر، تولید نفت عربستان نیز برای تأمین خوراک دو پالایشگاه جدید این کشور ١٠٠ هزار بشکه افزایش یافت تا مجموع تولید نفت عربستان به روزانه ٩ میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه برسد. کیلدوف گفت: عربستان بیش از آنکه نگران کاهش قیمت‌ها باشد، نگران افت تولید نفت خود است.

تولید نفت لیبی نیز با افزایش ٧٠ هزار بشکه‌ای در ماه اکتبر ٢٠١٤ به روزانه ٨٥٠ هزار بشکه رسید تا شاهد ششمین ماه پی در پی افزایش باشد.

افزایش صادرات نفت ایران به 4 کشور آسیایی
خبرگزاری رویترز گزارش داد که میانگین واردات نفت چین ، هند ژاپن و کره جنوبی از ایران در 9 ماه نخست سال 2014، 6/19 درصد بیشتر از همین دوره زمانی در سال قبل است.

بر پایه این گزارش ، این چهار کشور در 9 ماه سال 2014 به طور متوسط روزانه 14/1 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده اند.

به گزارش رویترز، در صورت دستیابی گروه 1+5 به هرگونه توافقی با ایران که باعث برداشته شدن تحریم ها شود، فروش نفت خام ایران احتمالا افزایش می یابد.

ایران در ماه سپتامبر به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به خریداران آسیایی خود نفت فروخته است که بیش از 921 هزار بشکه ماه قبل (اوت) است.

پس از توافق موقت ماه نوامبر پارسال که به کاهش برخی تحریم ها منجر شد، فروش نفتی ایران به بزرگترین خریداران آسیایی اش در سه ماهه نخست امسال معادل یک سوم افزایش یافت.

کد خبر 227945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =