راه اندازی دو ترین پالایشگاه فاز 17 و 18 پارس جنوبی تا اواخر امسال

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از راه اندازی دو ترین پالایشگاه فازهای 17 و 18 میدان پارس جنوبی تا اواخر امسال خبر داد.

علی اکبر شعبانپور در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به روشن شدن مشعل سکوی فاز 18 پارس جنوبی گفت: هم اکنون مراحل نهایی خط لوله دریایی این فاز در حال اجراست، اما چون پالایشگاه توانایی دریافت گاز را ندارد، این گاز به سمت پالایشگاه فازهای 15 و 16 هدایت می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با راه اندازی کامل سکوی 18 میدان پارس جنوبی روزانه 14 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود.

وی با بیان این که هم اکنون عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی سکوی 17 میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است، گفت: این سکو بر اساس برنامه ریزی دی ماه امسال آماده تولید گاز ترش خواهد شد.

شعبانپور گفت: واحدهای فرایندی پالایشگاه فازهای 17 و 18 در حال آماده سازی بود و گاز ورودی به پالایشگاه ابتدا بطور موقت از فازهای 6 و 7 و 8 تامین خواهد شد که لوله های مورد نیاز برای این منظور نیز به پالایشگاه در حال اتصال است.

به گزارش شانا، اجرای پروژه فازهای 17 و 18 با هدف تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 80  هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد از سال 86 آغاز شد. در سال 91 این پروژه ملی در فهرست پروژه های مهرماندگار دولت قرار گرفت تا با متمرکز شدن فعالیتها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم (مرداد 92) به بهره برداری برسد، اما این مهم محقق نشد. در دولت یازدهم با اولویت بندی فازهای در حال توسعه پارس جنوبی، فازهای 17 و 18 این میدان در بین فازهای اولویت نخست برای توسعه قرار گرفت.

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم 48درصد بعنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم 31درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) بعنوان پیمانکار بخش دریا با سهم 21درصد در دست اجرا است.

کد خبر 227956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =