کسری بودجه به دلیل کاهش قیمت نفت نخواهیم داشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که امسال با کسری بودجه روبرو نخواهیم شد، گفت: درصورتی‌که حساب صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی تلقی شود، مشکل کسری بودجه سال ۹۴ حل خواهد شد.

به گزارش شانا، وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به این سوال خانه ملت، مبنی بر این که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت آیا در امسال با کسری بودجه روبرو خواهیم شد؟ گفت: کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت نخواهیم داشت.

علی طیب نیا بابیان اینکه آثار کاهش قیمت نفت در آینده مشخص خواهد شد، گفت: قطعا در دولت در صورت تداوم کاهش قیمت نفت به گونه ای برنامه‌ریزی خواهد شد که مشکل کسری بودجه در سال آینده رفع شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در تشریح راهکارهای جلوگیری از کسری بودجه در سال ۹۴ با تاکید بر این که حساب صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی تلقی شود، افزود: فلسفه وجودی حساب ذخیره ارزی این بود که بخشی از مازاد درآمدهای نفتی به این حساب واریز شود و در دوره‌هایی که درآمد نفت کاهش می‌یابد و سبب می‌شود که درآمد نفت از حد پیش‌بینی‌شده در بودجه کمتر شود از این محل مابه‌التفاوت تامین شود و در قانون برنامه پنجم نیز آمده است.

وی ادامه داد:علاوه بر صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی نیز پیش‌بینی‌شده است، اما در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ این موضوع مورد غفلت قرار گرفت یعنی برای درآمد مازاد احکام خاصی دیده نشد که حتی اگر درآمد مازاد وجود داشت نیز امکان واریز آن به‌حساب ذخیره ارزی نبود.

طیب نیا بابیان این‌که حساب ذخیره ارزی را در اقتصاد ایران باید جدی گرفت، گفت: بخشی از کارکردهای حساب ذخیره ارزی باید از محل صندوق توسعه ملی در اقتصاد کشور انجام شود.

کد خبر 227981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =