ایران به دنبال دوبرابر کردن تولید گاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از برنامه این کشور برای دوبرابر کردن تولید گاز طبیعی تا سال 2017 میلادی خبر داد.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ، اعلام کرد: ایران، دارنده بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان، قصد دارد با افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی تولید گاز را تا سال 2017 میلادی به دوبرابر سطح کنونی افزایش دهد و به روزانه یک میلیارد مترمکعب برساند.

وی افزود: ایران هم اکنون روزانه حدود 550 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و تکمیل چهار فاز میدان پارس جنوبی تا ماه مارس سال 2015 میلادی روزانه 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز این کشور می افزاید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پیش بینی ما این است که زمستان امسال مجموع تولید گاز ایران با برداشت از میدانهایی به غیر از میدان پارس جنوبی به روزانه 680 میلیون مترمکعب برسد.

عراقی تصریح کرد: ایران در نظر دارد ظرف سه سال آینده تولید گاز خود را به یک میلیارد مترمکعب در روز برساند.

این مقام ایرانی گفت: تهران در نظر دارد در صورت احتمال پابرجا بودن تحریمها علیه ایران هدف تولید گاز خود در سال 2017 را محقق کند.

میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک است، بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می رود.

برنامه های صادرات گاز ایران

عراقی اعلام کرد: ایران هم اکنون روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز صادر می کند که بخش عمده آن به ترکیه است و توافقنامه ای برای آغاز عرضه گاز به نیروگاه های برق عراق امضا کرده است.

به گفته وی، صادرات گاز به عراق قرار است ظرف سه سال به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

این مقام ارشد ایرانی با بیان این که هم اکنون ما تنها یک قرارداد عرضه گاز به بغداد داریم، افزود: ایران قادر به افزایش عرضه گاز به دیگر خریداران در استان بصره واقع در جنوب عراق و منطقه کردنشین در شمال این کشور است و این موضوع به نتیجه گفتگوها میان دو دولت بستگی دارد.

عراقی اعلام کرد: تهران نگران اوضاع امنیتی در عراق نیست زیرا این موضوع به دولت عراق مربوط می شود.

وی افزود: ما آماده صادرات گاز به عراق در صورت آمادگی آنها برای دریافت گاز ایران هستیم و اگر آنها نمی توانند این کار را انجام دهند، ما می توانیم از این گاز برای پاسخگویی به نیازهای خود استفاده کنیم.

ایران همچنین یک قرارداد 3.1 میلیارد دلاری با پاکستان برای عرضه روزانه 21.5 میلیون مترمکعب گاز به این کشور دارد؛ این پروژه به دلیل ناکامی اسلام آباد در نداشتن تامین اعتبار برای ساخت بخش پاکستانی این خط لوله متوقف مانده است.

کد خبر 228101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =