صنعت پتروشیمی همچنان در تحریم

عباس شعری مقدم گفت: صنعت پتروشیمی ایران در ظاهر رفع تحریم شده است، اما به دلیل عدم امکان انتقال پول به کشور همچنان این صنعت در تحریم به سر می برد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار داشت: تاکنون تفاهمهای صورت گرفته میان ایران و کشورهای 5+1 در زمینه هسته ای تاثیر چندانی در رفع مشکلات حاصل از تحریمهای بین المللی در صنعت پتروشیمی نداشته است، در زمینه صادرات اصل بر انتقال پول محصولات فروخته شده است که متاسفانه گلوگاه انتقال پول در دست کشورهای تحریم کننده است.

شعری مقدم با بیان این که در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان ابراز تمایل کرده اند، گفت: برای جذب سرمایه خارجی باید اصولی همچون تعیین قیمت خوراک برای دراز مدت، ایجاد زیرساخت‌ و ثبات قوانین، رعایت شود.

به دنبال زیرساختها برای سرمایه گذاری باشیم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: باید برای جذب سرمایه، تمهیداتی اندیشیده شود تا خطرات و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

شعری مقدم افزود: در کشورهای خارجی، علاوه بر رعایت سه مورد یاد شده، مسئولین به دنبال سرمایه‌گذار هستند تا مشکلات را برطرف کنند، از این رو باید برای سرمایه‌گذار اهمیت بیشتری قائل شویم.

نیاز صنعت پتروشیمی به سرمایه گذاری 33 میلیارد دلاری 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در حال حاضر برای اجرای 55 میلیون تن پروژه در صنعت پتروشیمی نیاز به 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری است، از این رو با سرمایه گذاری می توانیم سالانه 26 میلیارد دلار درآمد کسب کنیم؛ همچنین حدود 14 – 15 طرح در حال احداث وجود دارد که بعنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده است، این طرحها تا 4 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود 10 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد.

وی گفت: با نهایی شدن تامین مالی 7 پروژه متانول در عسلویه نیز حدود 10 میلیون تن متانول وارد بازار جهانی خواهد شد؛ پیش از این توسعه پتروشیمی کشور بیشتر در بخش اتیلن بوده است، زیرا به علت وفور اتان بیشتر محصولات، اتیلن محور شد و صنایع پایین دستی هم تا حدی که می توانستند رشد کردند، اما برای رشد بیشتر این صنایع باید زمینه تولید پروپیلن را فراهم کرد.

شعری مقدم تصریح کرد: پروپیلن زنجیره گسترده ای از صنایع پایین دستی را ایجاد و تغذیه می کند، از این رو برنامه ایران تولید پروپیلن از متانول است تا هم قیمت متانول در بازار نشکند و هم زمینه تولید پروپیلن برای توسعه صنایع پایین دستی در کشور فراهم شود. 

کد خبر 228149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =