این سند نمونه پروتکل الحاقی برای آن گروه از کشورهایی است که با آژانس دارای موافقت نامه پادمان در زمینه تقویت کارآیی و اصلاح راندمان سیستم پادمان در راستای اهداف جهانی منع گسترش هسته ای هستند. شورای حکام از مدیرکل درخواست کرده تا این نمونه پروتکل را به عنوان استانداردی برای پروتکل های الحاقی که قرار است از سوی کشورهای عضو و دیگر طرف هایی که موافقت نامه های جامع پادمان با آژانس دارند، به کار گیرد.

این گونه پروتکل ها باید شامل تمام اقدمات و مقررات موجود در این نمونه پروتکل باشند. شورای حکام همچنین از دبیرکل درخواست کرده است تا پروتکل های متمم یا دیگر موافقت نامه های دارای التزام قانونی را با کشورهای دارای سلاح های هسته ای به مذاکره بگذارد. پروتکل ها و موافقت نامه های مزبور باید حاوی اقداماتی باشند که در پروتکل الحاقی درج شده و هر کشور دارای سلاح هسته ای آمادگی خود را در آن زمینه برای همکاری در راستای عدم تکثیر سلاح های هسته ای و اهداف افزایش کارایی پروتکل، در زمان اجرا در ارتباط با آن کشور و طبق تعهدات آن کشور تحت ماده 1 از NPT اعلام کرده است. شورای حاکم علاوه بر این از دبیر کل درخواست کرده تا پروتکل های دیگری را با کشورهایی که آماده پذیرش مقررات موجود در نمونه پروتکل الحاقی در اجرای اهداف کارایی و راندمان پادمان هستند، به مذاکره بگذارد. براساس مقررات اساسنامه، هر پروتکل منفرد یا موافقت نامه الزام آور قانونی دیگر، مستلزم تصویب شورا و تفویض اختیار قانونی به دبیر کل از جانب شورا برای انعقاد و سپس اجرای پروتکل تصویب شده خواهد بود. مقدمه سند (Preamble) نظر به این که کشور.......... ( که از این پس «کشور ............» خوانده می شود) عضو موافقت نامه (های) منعقد شده میان کشور ............ و آژانس بین المللی انرژی اتمی (که از این پس «آژانس» خوانده می شود) به منظور اجرای پادمان [عنوان کامل موافقت نامه (ها) درج شد] ( که از این پس «موافقت نامه (های) پادمان» خوانده می شود) با تاریخ اجرای ........... است؛ با آگاهی از تمایل جامعه بین المللی به تقویت بیشتر منع تکثیر سلاح های هسته ای از طریق کارایی و اصلاح راندمان سیستم پادمان آژانس؛ با یادآوری این که آژانس در اجرای پادمان باید رعایت نکاتی را مدنظر قرار دهد که عبارتند از: عدم اخلال درتوسعه اقتصادی و تکنولوژی کشور ............ یا همکاری بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای؛ احترام به مقررات جاری مربوط به بهداشت، ایمنی، حفاظت فیزیکی و دیگر مقررات امنیتی در حال اجرا و نیز حقوق افراد و انجام همه گونه احتیاط لازم به منظور حفظ اسرار بازرگانی، تکنولوژی و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه ای که خود به دست می آورد و از آنجایی که تناوب و شدت فعالیت های مندرج در این پروتکل با رعایت اهداف تقویت کارآیی و اصلاح راندمان پادمان آژانس باید در حداقل ممکن نگه داشته شود؛ بنابراین، اکنون کشور ................. و آژانس در موراد زیر به توافق رسیده اند: ارتباط پروتکل و موافقت نامه پادمان (Relationship between the protocol and the safeguards Agreement) ماده1 مقررات موافقت نامه پادمان (INFCIR/153) تا جایی که با مقررات این پروتکل مرتبط و منطبق باشند در این پروتکل اعمال خواهد شد. در صورت وجود تناقض میان مقررات موافقت نامه پادمان و مفاد این پروتکل، مقررات این پروتکل اعمال خواهد شد. مقررات اطلاعات (Provision of information) ماده 2 الف) کشور ................ باید اظهارنامه ای شامل مطالب زیر را در اختیار آژانس قرار دهد: 1) شرح کلی و اطلاعات مشخص کننده مکان اجرای آن دسته از فعالیت های تحقیقات و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هسته ای که در آن ها از مواد هسته ای استفاده نمی شود و در هر جایی به وسیله کشور ............... تامین هزینه شده، مجوز خاص دریافت کرده، کنترل شده و یا از سوی آن کشور اجرا شود. 2) اطلاعات تعیین شده از جانب آژانس برای حصول دستاوردهای مورد انتظار در کارایی با راندمان، که مورد توافق کشور.............. قرار گرفته، در مورد فعالیت های عملیاتی مربوط به پادمان در موسسات متفرقه که مواد هسته ای در آن ها به طور معمولی مصرف شود. 3) شرح کلی در مورد هر ساختمان در هر سایت (site)، شامل مورد استفاده آن ساختمان و چنان چه شرح مزبور کافی و روشن نباشد، محتویات آن. این شرح باید شامل نقشه ای از آن سایت باشد. 4) شرحی از مقیاس کارها در هر مکانی که فعالیت های یاد شده در ضمیمه 1 پروتکل در آن انجام شود. 5) اطلاعات مربوط به مکان، وضعیت کاری و تخمین ظرفیت تولید سالانه معادن و کارخانجات تغلیظ سنگ معدن اورانیوم و کارخانجات تغلیظ سنگ معدن توریوم و تولید سالانه فعلی چنین معادن و کارخانجات به طور کلی برای کشور................... براساس درخواست آژانس، کشور ...................باید تولید سالانه جاری معدن خاص یا کارخانه تغلیظ را ارائه کند. این گزارش ها مستلزم ارائه جزییات حسابرسی مواد هسته ای نیست. 6) اطلاعات مربوط به مواد چشمه که به ترکیب و خلوص مناسب به منظور ساخت سوخت یا غنی سازی ایزوتوپی نرسیده اند، به شکل زیر: الف) مقادیر، ترکیب شیمیایی، استفاده یا کاربرد مورد نظر از چنین موادی، خواه استفاده هسته ای یا غیرهسته ای، برای هر مکانی در کشور ............ که مقدار این مواد در آنجا بیش از 10 تن اورانیوم و یا 20 تن توریوم باشد. همچنین در مورد مکان هایی با مقادیر موجودی بیش از یک تن که موجودی در آن مکان ها در مجموع بیش از 10 تن اورانیوم یا 20 تن توریوم باشد. این اطلاعات مستلزم ارائه جزییات حسابرسی مواد هسته ای نیست؛ ب) مقادیر، ترکیب شیمیایی و مقصد هر محموله ازچنین موادی برای صدور از کشور.......... برای اهداف خاص غیرهسته ای با مقادیر بیش از: 1) 10 تن اورانیوم، یا برای صادرات متوالی اورانیوم از کشور ............... به یک کشور ثالث که هر مورد کمتر از 10 تن بوده اما در طی سال به مجموع بیش از 10 تن برسد؛ 2) 20 تن توریوم، یا برای صادرات متوالی توریوم از کشور ............. به یک کشور ثالث که هر مورد کمتر از 20 تن بوده اما در طی سال به مجموع بیش از 20 تن برسد؛ ج) مقادیر، ترکیب شیمیایی، مکان فعلی و استفاده یا کاربرد مورد نظر هر محموله از چنین موادی برای ورود به کشور............... برای اهداف خاص غیرهسته ای با مقادیر بیش از: 1) 10 تن اورانیوم، یا برای واردات متوالی اورانیوم به کشور ............. که هر مورد کمتر از 10 تن بوده اما در طی سال به مجموع بیش از 10 تن برسد؛ 2) 20 تن توریوم، یا برای واردات متوالی توریوم به کشور ............. که هر مورد کمتر از 20 تن بوده اما در طی سال به مجموع بیش از 20 تن برسد؛ بدیهی است که ارائه اطلاعات در مورد چنین موادی به منظور استفاده غیرهسته ای هنگامی که به شکل نهایی مصرف شده غیرهسته ای درآمده باشند، ضرورتی ندارد. 7) الف) اطلاعات مربوط به مقادیر، کاربردها و مکان های مواد هسته ای [که مطابق بند37 از INFCIRC/153] از نظارت پادمان مستثنی شده اند؛ ب) اطلاعات مربوط به مقادیر مواد هسته ای (که می تواند به صورت تخمینی باشد) و کاربردهای آنها در هر مکان [که مطابق بند 36 (ب) از INFCIRC/153] از پادمان مستثنی شده اما هنوز به شکل نهایی مصرف شده غیرهسته ای درنیامده و دارای مقادیری بیش از میزان تعیین شده [در بند37 از INFCIRC/153] باشند. این اطلاعات مستلزم ارائه جزییات حسابرسی مواد هسته ای نیست. 8) اطلاعات مربوط به مکان یا فرابری بعدی پسماند سطح متوسط یا بالا که دارای پلوتونیوم، اورانیوم با غنای زیاد یا اورانیوم 233 بوده و [مطابق بند 11 از INFCIRC/153] نظارت پادمان در مورد آنها خاتمه یافته است. عبارت «فرابری بعدی» در این بند شامل تعویض ظرف نگهداری پسماند یا تغییر حالت آن بدون تفکیک عناصر، به منظور ذخیره سازی یا دفع نیست. 9) اطلاعات زیر در مورد تجهیزات مشخص شده و مواد غیرهسته ای فهرست شده در ضمیمه 2: الف) برای صدور هر محموله از چنین تجهیزات و موادی به خارج از کشور..........: مشخصات، مقدار، مکان استفاده مورد نظر در کشور دریافت کننده و تاریخ صدور یا تاریخ پیش بینی شده صدور؛ ب) با درخواست آژانس در هر مورد، اطلاعات ارائه شده به آژانس مطابق بند الف یاد شده از سوی کشور .............. به عنوان کشور واردکننده باید تایید شود. 10) برنامه های کلی دوره 10 ساله بعدی در ارتباط با توسعه چرخه سوخت هسته ای (برنامه ریزی فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به چرخه سوخت هسته ای) که به تصویب مقامات ذی صلاح در کشور ............. رسیده باشد. ب) کشور.......... باید هرگونه تلاش معقولی را برای ارائه اطلاعات زیر به آژانس به کار گیرد. 1) شرح کلی و اطلاعات مشخص کننده مکان انجام آن دسته از فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به چرخه سوخت هسته ای که در آنها از مواد هسته ای استفاده نمی شود و به طور مشخص با فعالیت های غنی سازی، بازفرابری سوخت هسته ای یا فرابری پسماند سطح متوسط یا سطح بالا که حاوی پلوتونیوم، اورانیوم بسیار غنی شده یا اورانیوم 233 ارتباط دارند، و در هر جایی از کشور............. انجام شده اما کشور............ تامین هزینه نکرده، مجوز خاص نگرفته، کنترل نشده یا دولت آن را انجام ندهد. واژه «فرابری» پسماند سطح متوسط یا سطح بالا در این بند شامل تعویض ظرف نگهداری پسماند یا تغییر حالت آن بدون تفکیک عناصر برای ذخیره سازی یا دفع نیست. 2) شرحی کلی از فعالیت ها و مشخصات شخص یا مرجع مسوول انجام چنین فعالیت هایی در مکان های مشخص شده از سوی آژانس خارج از سایتی که آژانس فعالیت آن مکان را مربوط به فعالیت های آن سایت تلقی کند. ارائه چنین اطلاعاتی منوط به درخواست مشخص از جانب آژانس است و باید با مشورت با آژانس و شیوه ای به موقع ارائه شود. ج) به محض درخواست از طرف آژانس، کشور............ باید در مورد هرگونه اطلاعاتی که مطابق این ماده ارائه کرده تا آنجا که به اهداف پادمان مربوط است، توضیحات لازم را در اختیار آژانس قرار دهد. ماده 3 الف) کشور .......... باید اطلاعات مشخص شده در ماده2- الف-1، 6،5،4،3- (الف)، 7 و 10 و ماده 2-ب- (1) را ظرف مدت 180 روز از تاریخ اجرای این پروتکل در اختیار آژانس قرار دهد. ب) کشور............ باید تا 15 ماه مه هر سال، اطلاعات به روز درآمده یاد شده در بند الف بالا را برای دوره مربوط به سال میلادی قبلی به آژانس ارائه کند. اگر تغییری در اطلاعاتی که قبلاً ارائه شده رخ نداده است، کشور.......... باید این نکته را بیان کند. ج) کشور............ باید تا 15 ماه مه هر سال، اطلاعات تعیین شده در ماده 2- الف-6-(ب)- و (ج) را برای دوره مربوط به سال میلادی قبلی به آژانس ارائه کند. د) کشور............ باید اطلاعات تعیین شده در ماده2-الف-9-(الف) را بر مبنای سه ماهه در اختیار آژانس قرار دهد. این اطلاعات باید ظرف مدت 60 روز بعد از پایان هر سه ماه ارائه شود. ه) کشور .......... باید اطلاعات تعیین شده در ماده 2-الف-8 را 180 روز قبل از انجام «فرابری بعدی» و اطلاعات مربوط به تغییر مکان انجام شده در سال میلادی قبلی را تا 15 ماه مه هر سال در اختیار آژانس قرار دهد. و) کشور .............. و آژانس باید در مورد زمان بندی و تناوب ارائه اطلاعات تعیین شده در ماده 2-الف-(2) موافقت کنند. ز) کشور ............. باید اطلاعات یاد شده در ماده 2- الف-9-(ب) راظرف مدت 60 روز پس از درخواست آژانس به آژانس ارائه کند. دستورهای تکمیلی (Complementary access) ماده4 موارد زیر در ارتباط با اجرای دسترسی های تکمیلی مطابق ماده 5 این پروتکل اعمال خواهد شد: الف) آژانس نباید به طور مکانیکی یا سیستماتیک درصدد بررسی اطلاعات یاد شده در ماده 2 باشد؛ اگرچه آژانس حق دسترسی به مکان های زیر را دارد: 1) کلیه مکان های مندرج در ماده 5-الف-(1) یا (2) به صورت انتخابی به منظور اطمینان از عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اظهار نشده؛ 2) کلیه مکان های مندرج در ماده 5-ب یا ج جهت پاسخ به سوال ها در رابطه با درستی و کامل بودن اطلاعات ارائه شده طبق ماده 2 یا جهت حل تناقض مربوط به آن اطلاعات؛ 3) تمامی مکان های مندرج در ماده 5-الف-3 تاحدودی که در رابطه با اهداف پادمان برای آژانس لازم باشد تا اظهارنامه کشور ........... را در مورد وضعیت پیاده سازی موسسه یا موسسات متفرقه که مواد هسته ای در آن ها به طور معمولی مصرف می شود تایید کند. ب) 1) غیر از مورد گفته شده در بند 2 زیر، آژانس باید حداقل 24 ساعت قبل، قصد دسترسی خود را به کشور ........... اعلام کند. 2) درصورت درخواست آژانس برای دسترسی به هر قسمت دیگری از یک سایت که در هنگام بازدید برای بررسی اطلاعات طراحی یا بازرسی های ویژه یا عادی از آن سایت باشد، مدت اطلاع قبلی حداقل 2 ساعت است، اما در وضعیت های استثنایی،‌این مدت می تواند کمتر از 2 ساعت باشد. ج) اطلاع قبلی باید کتبی بوده و دلایل درخواست دسترسی و فعالیت های مورد نظر در هنگام این دسترسی را مشخص کند. د) در صورت بروز هر سوال یا تناقضی، آژانس باید امکان روشن کردن و کمک به تجزیه و تحلیل سوال و یا تناقض را در اختیار کشور............ قرار دهد. چنین امکانی باید پیش از درخواست بازرسی فراهم شود، مگر آن که آژانس تشخیص دهد که تاخیر در بازرسی، سبب آسیب به هدف انجام دسترسی خواهد شد. در هر صورت، آژانس تا وقتی که چنین امکانی در اختیار کشور............ قرار نگرفته، نباید دست به هیچ گونه نتیجه گیری درباره سوال یا تناقض بزند. ه) جز این که طور دیگری مورد موافقت کشور........... قرار گرفته باشد، بازرسی فقط باید طی ساعات عادی اداری انجام پذیرد. و) کشور.............. نمایندگان کشور...........دارای حق همراهی بازرسان آژانس نمایندگان کشور............ و در هنگام دسترسی هستند، مشروط بر آن که بازرسان بدین طریق دچار تاخیر نشده و یا این موضوع مانع در انجام وظایفشان نشود. ماده 5 کشور............ باید دسترسی به مکان های زیر را برای آژانس فراهم آورد: الف) 1) هر قسمتی از یک سایت؛ 2) کشور............ ماده 2- الف-5 تا 8 ، هر مکانی مشخص کرده باشد؛ 3) هر موسسه پیاده شده یا موسسه متفرقه پیاده شده که مواد هسته ای در آن ها به طور معمولی مصرف می شده است. ب) هر مکان مشخص شده از سوی کشور .............. مطابق ماده 2- الف-1، ماده 2-الف-4، ماده2-الف-9-(ب) یا ماده 2-(ب)، غیر از موارد مندرج در بند الف-1 بالا، مشروط بر آن که اگر کشور............. قادر به فراهم کردن چنین دسترسی نباشد، کشور............ باید هر تلاش معقولی برای قانع کردن تقاضای آژانس را بدون تاخیر از روش های دیگر انجام دهد. ج) هر مکان تعیین شده از سوی آژانس، غیر از مکان های مندرج در بندهای الف و ب فوق، به منظور انجام نمونه برداری محیطی خاص آن مکان، مشروط بر آن که اگر کشور ................. قادر به فراهم کردن چنین دسترسی نباشد، کشور.............. باید هر تلاش معقولی را برای قانع کردن تقاضاهای آژانس بدون تاخیر در مکان همجوار به آن و یا از روش های دیگر انجام دهد. ماده6 هنگام اجرای ماده 5 آژانس می تواند فعالیت های زیر را انجام دهد: الف) برای دسترسی مطابق ماده 5- الف-1 یا 3: مشاهدات عینی، جمع آوری نمونه های محیطی؛ استفاده از دستگاه های آشکار ساز و اندازه گیری تشعشع؛ به کارگیری انواع مهر و موم و دیگر وسایل شناسایی و تشخیص دست کاری که در آیین نامه های اجرایی تعیین شده؛ و دیگر اقدامات لازم که امکان فنی آن ها به اثبات رسیده و به کارگیری آن ها بعد از مذاکره میان آژانس و کشور..............، مورد موافقت شورای حکام (که از این پس «شورا» خوانده می شود) قرار گرفته باشد. ب) برای دسترسی مطابق ماده 5- الف-2: مشاهدات عینی، شمارش اقلام مواد هسته ای؛ اندازه گیری های غیرمخرب و نمونه برداری؛ استفاده از دستگاه های آشکارساز و اندازه گیری تشعشع؛ بررسی سوابق مربوط به مقادیر، منشا و موقعیت مواد؛ جمع آوری نمونه های محیطی، و دیگر اقدامات لازم که امکان فنی آن ها به اثبات رسیده و به کارگیری آن ها بعد از مذاکره میان آژانس و کشور........... به توافق شورا رسیده باشد. ج) برای دسترسی مطابق ماده 5-ب: مشاهدات عینی، جمع آوری نمونه های محیطی؛ استفاده از دستگاه های آشکارسازی و اندازه گیری تشعشع؛ بررسی سوابق مربوط به پادمان تولید و حمل و دیگر اقدامات لازم که امکان فنی آن ها به اثبات رسیده و به کارگیری آن ها بعد از مذاکره میان آژانس و کشور........... به توافق شورا رسیده باشد. د) در مورد بازرسی بر اساس ماده 5-ج: جمع آوری نمونه های محیطی و در صورتی که نتایج آن سبب حل موضوع یا تناقض در مکان مشخص شده، از سوی آژانس طبق ماده 5-ج نشود، استفاده از مشاهدات عینی، دستگاه های آشکارساز و اندازه گیری تشعشع و در صورت توافق میان کشور............ و آژانس، دیگر اقدامات لازم در آن مکان. ماده 7 الف) براساس درخواست کشور........، آژانس و کشور .......... باید به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات حساس مربوط به گسترش هسته ای، به منظور برآوردن شرایط ایمنی یا حفاظت فیزیکی، یا برای حفظ اطلاعات مادی، معنوی یا بازرگانی حساس، ترتیباتی را برای دسترسی سازمان یافته مطابق این پروتکل اتخاد کنند. چنین ترتیباتی نباید سبب بازداری آژانس از انجام فعالیت های لازم برای حصول اطمینان کافی از عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اظهار نشده درمکان مورد نظر و از جمله روشن کردن موضوع مربوط به صحیح و کامل بودن اطلاعات یاد شده در ماده 2 یا تناقض مربوط به آن اطلاعات شوند. ب) کشور.........، هنگام ارائه اطلاعات یاد شده در ماده 2، می تواند آژانس را از لزوم برقراری دسترسی سازمان یافته برای قسمت هایی از یک سایت یا مکان آگاه کند. ج) تا زمان به اجرا درآمدن هرگونه آیین نامه اجرایی لازم، ایران می تواند مطابق مفاد بند الف (بالا) به بازرسی برنامه ریزی شده، دسترسی داشته باشد. ماده 8 هیچ یک از مفاد این پروتکل نباید موجب شود که کشور.......... نتواند مکان هایی را علاوه بر موارد مندرج در مواد 5 و 9 در دسترس آژانس قرار دهد یا از آژانس درخواست کند که فعالیت های بررسی را در مکان خاص انجام دهد. آژانس باید بی درنگ برای انجام چنین درخواستی به هر تلاش معقولی دست بزند. ماده 9 کشور........... باید برای آژانس امکان دسترسی به مکان های تعیین شده از جانب آژانس را برای انجام نمونه برداری گسترده محیطی مهیا کند، در صورتی که کشور............... قادر به فراهم کردن چنین دسترسی نباشد، باید هر تلاش معقولی را برای قانع کردن تقاضاهای آژانس در مکان های جایگزین انجام دهد. آژانس تا زمانی که استفاده از نمونه برداری گسترده محیطی و ترتیبات اجرایی مربوطه از سوی شورا و مشورت های بعدی میان آژانس و کشور ............ به تصویب نرسیده است، نباید در پی چنین دسترسی ای باشد. ماده10 آژانس باید کشور.............. را از موارد زیر مطلع سازد: الف) فعالیت های انجام شده مطابق این پروتکل، شامل موارد مربوط به هر گونه سوال یا تناقض هایی که آژانس به اطلاع کشور........... رسانده، ظرف 60 روز پس از انجام فعالیت های آژانس. ب) نتایج فعالیت های مربوط به هرگونه سوال یا تناقض هایی که آژانس به اطلاع کشور ........... رسانده، در اسرع وقت و در هر حال ظرف 30 روز پس از تعیین نتایج از سوی آژانس. ج) نتیجه گیری های آژانس از فعالیت های خود مطابق این پروتکل. این نتیجه گیری ها باید به طور سالانه ارائه شود. تعیین بازرسان آژانس (Designation of Agency inspectors) ماده11 الف) 1) دبیر کل باید هر ماموری ازآژانس را که به عنوان بازرس پادمان از سوی شورا تایید می شود، به اطلاع کشور........ برساند. چنانچه کشور........... ظرف سه ماه پس از دریافت تاییدیه شورا، عدم تایید خود را در مورد چنین ماموری به عنوان یک بازرس برای کشور.......... به اطلاع دبیرکل نرساند، بازرس اعلام شده به کشور............. برای کشور.............. معتبر تلقی خواهد شد. 2) چنانچه دبیرکل در پاسخ به درخواست کشور........... و یا به مسوولیت خود تایید هر ماموری را برای کشور....... سلب کند، باید فوراً کشور........ را مطلع کند. ب) هفت روز پس از تاریخ ارسال اطلاعیه یاد شده، در بند الف بالا با پست سفارشی از سوی آژانس به کشور...........، چنین تلقی خواهد شد که اطلاعیه را کشور............ دریافت کرده است. روادید (Visa) ماده12 کشور......... باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست در این مورد، روادید مناسب دارای اجازه متعدد ورود و خروج و یا روادید عبور موقت را، در صورت لزوم، در اختیار بازرس تایید شده و نامبرده در نامه درخواست قرار دهد تا آن بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمروی کشور........ شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد در خواست باید حداقل به مدت یک سال معتبر بوده و در صورت لزوم برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور.......... تجدید شود. آیین نامه های اجرایی (Subsidiary arrangements) ماده13 الف) در مواردی که کشور.............. یا آژانس تشخیص دهند که لازم است چگونگی اجرای اقدامات وضع شده در این پروتکل به وسیله آیین نامه های اجرایی مشخص شود، کشور ........ و آژانس باید ظرف مدت 90 روز از تاریخ اجرای این پروتکل برای چنین آیین نامه ای به توافق برسند، یا در مواردی که تشخیص لزوم چنین آیین نامه های اجرایی پس از تاریخ اجرای این پروتکل انجام شده باشد، ظرف 90 روز از تاریخ چنین تشخیصی، درباره این گونه آیین نامه های اجرایی به توافق برسند. ب) تا زمان به اجرا درآمدن هرگونه آیین نامه اجرایی لازم، آژانس حق انجام اقدامات وضع شده در این پروتکل را دارا است. سیستم های ارتباطی (Communication systems) ماده 14 الف) کشور .......... باید امکان ارتباطات آزاد از سوی آژانس برای اهداف رسمی میان بازرسان آژانس در کشور.......... و دفتر مرکزی آژانس و یا دفاتر منطقه ای، شامل انتقال حضوری و غیرحضوری اطلاعات حاصل از محیط های حفاظت شده به وسیله انواع مهر و موم و یا انواع وسایل نظاره گر یا دستگاه های اندازه گیری آژانس را مجاز کرده و حفاظت کند. آژانس با مشورت با کشور......... باید از حق استفاده از سیستم های موجود برای ارتباط مستقیم بین المللی شامل سیستم های ماهواره ای و دیگر روش های موجود مخابرات که در کشور........ مورد استفاده نیست، برخوردار باشد. به درخواست کشور............ یا آژانس،جزییات اجرای این بند در رابطه با انتقال حضوری یا غیر حضوری اطلاعات حاصل از محیط های حفاظت شده به وسیله انواع مهر و موم و یاانواع وسایل نظاره گر یا دستگاه های اندازه گیری آژانس، باید در آیین نامه های اجرایی مشخص شود. ب) در هنگام ارتباط و ارسال اطلاعات بر طبق بند الف بالا باید ضرورت حفظ اطلاعات حساس بازرگانی یا خصوصی و یا اطلاعات طراحی که کشور........... آن را دارای حساسیت ویژه ای تلقی کند، در نظر گرفت. حفاظت از اطلاعات محرمانه (Protection of confidentioal information) ماده 15 الف) آژانس باید برای اطمینان از حفاظت موثر در برابر افشای اسرار بازرگانی، تکنولوژیکی و صنعتی و اطلاعات محرمانه دیگر شامل اطلاعاتی که حین اجرای این پروتکل از آن مطلع شود، نظام دقیقی را اتخاذ کند. ب) نظام یاد شده در بند الف بالا باید علاوه بر موضوع های دیگر، در بردارنده مقررات مربوط به مواد زیر نیز باشد: 1) اصول کلی و معیارهای مربوط به بررسی اطلاعات محرمانه؛ 2) شرایط استخدام کارکنان در رابطه با حفاظت از اطلاعات محرمانه؛ 3) دستورالعمل های لازم در موارد نقض یا ادعای نقض شدن قوانین اطلاعات محرمانه. ج) نظام یاد شده در بند الف بالا باید از سوی شورا تصویب و به طور متناوب بررسی شود. ضمایم (Annexes) ماده16 الف) ضمایم این پروتکل بخش جدانشدنی از آن به شمار می آیند. به جز مواردی که به منظور اصلاح ضمایم است، اصطلاح «پروتکل» به صورتی که در این سند به کار رفته، به معنای پروتکل و ضمایم روی هم است. ب) فهرست فعالیت های یاد شده در ضمیمه 1 و فهرست تجهیزات و مواد گفته شده در ضمیمه2، از سوی شورا و بر طبق توصیه یک گروه کاری دایمی از کارشناسان که به دستور شورا تشکیل خواهد شد، قابل اصلاح است. چنین اصلاحیه ای چهار ماه پس از تاریخ قبول آن از سوی شورا به اجر درخواهد آمد. تاریخ اجرا (Entry into force) ماده17 این پروتکل به صورت زیر به اجر در خواهد آمد: در تاریخی که آژانس اطلاعیه ای کتبی از کشور........... دریافت کند مبنی بر این که، کشور ............. شرایط لازم قانونی و یا ملزمات قانون اساسی برای اجرای آن را دارا است. یا با امضای نمایندگان کشور.............. و آژانس. کشور......... می تواند در هر تاریخی پیش از به اجرا درآمدن این پروتکل اظهار کند که این پروتکل را به طور موقتی یا شرطی اجرا خواهد کرد. دبیرکل باید سریعاً تمام کشورهای عضو آژانس را از هرگونه اظهار اجرای موقت و نیز تاریخ به اجرا درآمدن این پروتکل مطلع کند. تعاریف (Definitions) ماده18 در رابطه با اهداف این پروتکل: الف) فعالیت های تحقیق و توسعه مربوطه به چرخه سوخت هسته ای: یعنی آن فعالیت هایی که به طور مشخص با هر نوع فرایند یا جنبه توسعه سیستم هر یک از موارد زیر ارتباط دارند: - تبدیل مواد هسته ای (کارخانه تبدیل کیک زرد به اکسید اورانیوم)، - غنی سازی مواد هسته ای، - راکتورها، - موسسات بحرانی، - بازفرابری سوخت هسته ای، - فرابری پسماندهای درجه متوسط یا بالا، شامل پلوتونیوم، اورانیوم یا اورانیوم 233 (غیر از تغییر ظرف نگهداری یا تغییر حالت آن بدون تفکیک عناصر برای ذخیره سازی یا دفع). اما شامل فعالیت‌های مربوط به تحقیقات علمی-نظری یا پایه و یا تحقیق و توسعه کاربردهای رادیوایزوتوپ در صنعت، کاربردهای پزشکی، هیدرولوژیکی و کشاورزی، تاثیرات بهداشتی و محیطی و بهبود نگهداری نمی شود. ب) سایت: به معنای محوطه محدود شده از سوی کشور .......... در اطلاعات طراحی مربوط به موسسه شامل موسسه تعطیل شده و نیز در اطلاعات مربوط به موسسه متفرقه که مواد هسته ای در آنجا به طور معمولی استفاده می شود، شامل موسسه متفرقه تعطیل شده که از مواد هسته ای در آنجا به طور معمولی استفاده می شده، باشد (این موضوع به مکان های دارای سلول های داغ یا مکانی که فعالیت های مربوط به تبدیل، غنی سازی، ساخت سوخت یا بازفرابری انجام می شده است، محدود شود). این اصطلاح همچنین شامل تمام تاسیسات همراه موسسه یا مکان مربوط برای ارائه یا استفاده از خدمات ضروری از جمله: سلول های داغ به منظور فرابری مواد تابش دیده فاقد مواد هسته ای؛ تاسیسات پردازش، ذخیره سازی و دفع پسماند و ساختمان های در ارتباط با اقلام خاصی که بر طبق ماده 2- الف-4 بالا از سوی کشور............ تعیین شده اند، می شود. ج) موسسه پیاده شده یا موسسه متفرقه پیاده شده: به معنای تاسیسات یا مکانی است که ساختمان و تجهیزات مستقر که برای استفاده از آن ضروری اند، از آن جا برداشته شده یا طوری از کار افتاده اند که از آن محل برای ذخیره مواد استفاده نشده و دیگر نتواند به منظور جا به جایی، فرابری یا بهره برداری از مواد هسته ای، مورد استفاده قرار گیرد. د) موسسه تعطیل شده یا موسسه متفرقه تعطیل شده: به معنای تاسیسات یا مکانی است که کارها در آن جا متوقف شده و مواد هسته ای برداشته شده، اما هنوز پیاده نشده است. ه) اورانیوم با غنای زیاد: اورانیومی است که حاوی 20 درصد یا بیشتر از ایزوتوپ اورانیوم 235 باشد. و) نمونه برداری خاص محیط: به معنای جمع آوری نمونه های محیطی ( هوا، آب، گیاهان، خاک و مالشی) در داخل و مجاورت مکان تعیین شده از سوی آژانس به منظور کمک به آژانس برای نتیجه گیری در مورد فقدان مواد هسته ای یا فعالیت های هسته ای اظهار نشده در آن مکان است. ز) نمونه برداری گسترده محیطی: به معنای جمع آوری نمونه های محیطی (هوا، آب، گیاهان، خاک و مالشی) در مجموعه ای از مکان های تعیین شده از سوی آژانس به منظور کمک به آژانس برای نتیجه گیری در مورد فقدان مواد هسته ای یا فعالیت های هسته ای اظهار نشده در آن ناحیه گسترده است. ح) مواد هسته ای: به معنای هرگونه چشمه یا مواد شکاف پذیر و ویژه بر طبق تعریف ماده 20 از اساسنامه آژانس است. اصطلاح مواد چشمه نباید به کانی ها یا رسوبات کانی ها اطلاق شود. پس از به اجرا درآمدن این پروتکل، هرگونه تصمیمی ازسوی شورا در مورد ماده 20 اساسنامه آژانس که موردی را به مواد تعیین شده به عنوان مواد چشمه یا مواد شکافت پذیر و ویژه بیفزاید، تنها پس از پذیرش از سوی کشور ........... معتبر خواهد بود. ط) موسسه دارای معانی زیر است: 1) یک راکتور، موسسه بحرانی، کارخانه تبدیل، کارخانه ساخت، کارخانه بازفرابری، کارخانه تفکیک ایزوتوپ یا تاسیسات منفرد ذخیره سازی یا: 2) هر مکانی که مواد هسته ای در آنجا به مقادیر بیش از یک کیلوگرم موثر به طور معمولی مصرف می شود. ی) موسسه متفرقه : به معنای هرگونه تاسیسات یا مکانی که موسسه نبوده و مواد هسته ای در آنجا به مقادیر یک کیلوگرم موثر یا کمتر به طور معمولی مصرف می شود.
کد خبر 2282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =