60 درصد از نفت کوره پالایشگاه اصفهان به بنزین تبدیل می شود

تبدیل 60 درصد از نفت کوره پالایشگاه اصفهان به بنزین مرغوب با احداث واحد مربوطه اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران امروز (دوشنبه، 19 آبان) در نشست با اصحاب رسانه که در وزارت نفت برگزار شد، گفت: قرار است یک واحد مشابه واحدی که درپالایشگاه شازند است نیز در این پالایشگاه ساخته شود که می تواند 60 درصد از نفت کوره این شرکت را به بنزین مرغوب تبدیل کند.

میرعلی اصغر ساجدی با بیان این که هزینه انجام این طرح بیش از 2 میلیارد دلار برآورد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر تصمیم هیئت مدیره این شرکت خصوصی برای تامین مالی طرح هستیم.

وی با بیان این که با احداث واحدهایی چون RFCC و ... ، ته مانده خوراک سنگین در این پالایشگاه شکسته و بجای نفت کوره به بنزین و محصولات سبک دیگر تبدیل می شود، اظهار کرد: بخشی کوچکی از اقدامهای اولیه این پروژه در سالهای گذشته انجام شده بود که به علت مشکلاتی در بخش خصوصی و تامین مالی آن متوقف مانده است.

طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: برای اجرای طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، منتظر منابع مالی طرح نشدیم و اقدامهای اولیه طرح را آغاز کرده ایم.

ساجدی گفت: مهندسی تفصیلی طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در حال انجام و به محض رفع مشکلات تامین مالی آن از خط اعتباری چین، وارد مرحله خرید و اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این که تامین مالی از خط اعتباری چین یک پروسه طولانی مدت است، افزود: در حال حاضر 20 طرح منتظر نهایی شدن این فاینانس است.

وی با بیان این که در آخرین مذاکره با طرف چینی به نتایج خوبی دست یافته ایم، اظهار کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، مهندسی زودهنگام خود را برای اجرای این طرح ملی آغاز و در قراردادی با شرکتهای داخلی به مهندسی تفصیلی آن اقدام کرده ایم.

ساجدی تاکید کرد: به محض برطرف شدن مشکل تامین مالی از خط اعتباری چین ما کاملا آمادگی داریم تا پروژه را اجرایی کنیم.

وقفه در اجرای سه پروژه در پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: اجرای سه طرح مهم پالایشگاه اصفهان به علت عدم همکاری بخش خصوصی در 4 سال گذشته کاملا متوقف شده بود.

ساجدی با بیان این که بخش اول این طرح جامع شامل ساخت یک واحد 80 هزار بشکه ای CDU، LPG و واحدهای جنبی آن می شود، افزود: این طرح می بایست در داخل خود پالایشگاه انجام می شد که به علت وجود برخی مشکلات متوقف مانده بود.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون این طرح در حال اجراست.

او از طرح دوم که کاملا زیست محیطی است در پالایشگاه اصفهان نام برد و افزود: در این طرح قرار است استاندارد نفت گاز تولیدی این پالایشگاه به یورو 5 ارتقا یابد.

وی پیش بینی مالی اجرای این طرح را 650 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: قرار است در منتهی الیه پالایشگاه این طرح اجرایی شود.

ساجدی از تکمیل ساخت برخی مخازن این طرح خبر داد و گفت: ظرف 8 ماه آینده کل 65 مخزن مورد نیاز پروژه ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان این که بخش واحدهای اصلی طرح و واحدهای پشتیبانی آن کاملا باقی مانده است، ادامه داد: امیدواریم با ابلاغ جدید هیئت مدیره و رفع مشکلات مالی، اجرای این پروزه زیست محیطی به زودی آغاز شود.

او درباره اجرای فاز سوم این طرح جامع که همان تولید بنزین و فرآورده های سبک از نفتکوره است نیز گفت: این پروژه بزرگتر است و فعالیت بیشتری می طلبد.

تولید معادل 50 هزار بشکه نفت گاز یورو 5 در پالایشگاه شازند

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: 96 هزار بشکه نفت کوره پالایشگاه شازند به بنزین مرغوب و سایر محصولات سبک تبدیل می شود.

ساجدی گفت: با اجرای پروژه 35 واحدی در قالب فاز دوم پالایشگاه شازند، هم اکنون این شرکت یکی از پالایشگاه های مدرن دنیا محسوب می شود.

وی افزود: واحدها از سال 1389 به تدریج وارد مدار بهره برداری شده اند و هم اکنون نیز در حال رفع برخی مشکلات واحدها هستیم.

او با بیان این که واحد تولید نفت گاز یورو 5 این شرکت سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: هم اکنون معادل 50 هزار بشکه نفت گاز در این شرکت تولید می شود.

وی به اجرای جدید طرح نوفلرینگ در این شرکت اشاره کرد و افزود: این پروژه هم اکنون در حال اجربوده و قرار است با انجام آن گازهای مازادی که سوزانده می شود بازیافت و به مدار تولید وارد شود.

واگذاری دو پروژه خاتم الانبیا به ملی مهندسی و ساختمان نفت

ساجدی با اشاره به قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش با قرارگاه خاتم الانبیا در سال 1389، گفت: طی آن قرار بود دو طرح ساخت خط لوله سبزآب-ری و خط لوله فرآورده آبادان-ری از سوی قرارگاه خاتم اجرا شود.

وی با بیان این که نوع این قرارداد EPCF تعریف شده بود، افزود: این بدان معنی بود که تامین مالی طرح نیز باید توسط قرارگاه انجام می شد که به دلیل وجود برخی مشکلات بانکی و ...، این پروژه متوقف ماند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: به همین دلیل دو طرح مذکور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش به شرکت ما واگذار و قرار شد از طریق اجرای بند ک قانون برنامه پنجم توسعه، تامین مالی آن انجام شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این تبصره، منابع مالی برخی طرحها می تواند از طریق 5 درصد افزایش قیمت فرآورده ها تامین شود.

ساجدی با بیان این که هم اکنون مجوز اجرای طرح از این طریق اخذ و پیمانکاران مربوطه انتخاب شده اند، گفت: اوایل آذرماه امسال کار اجرای دو پروژه نامبرده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در ادامه به طرحهای در دست اقدام این شرکت اشاره کرد و گفت: هم اکنون این شرکت در بخش پالایشگاهی، اجرای طرحهای افزایش کمی، کیفی و زیست محیطی در 5 پالایشگاه کشور را بر عهده دارد.

وی از طرحهای توسعه اسکله شهید رجایی/فولاد، اقدامات اسکله های نفتی جدید بندرعباس و طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر نام برد و گفت: همچنین برخی طرحهای ساختمانی در دست اجرا وجود دارد که آخرین آنها ساخت دی کلینیک اراک و تحویل آن بوده است.

ساجدی درباره طرحهای جاری این شرکت در بخش خطوط لوله گفت: ساخت خط لوله ماهشهر/ آبادان، احداث تلمبه خانه پایانه های آبادان/ماهشهر، احداث خط لوله میعانات گازی از پالایشگاه گازی فراشبند تا پالایشگاه شیراز، احداث خط لوله آبادان/اهواز/اراک/تهران، طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده از مسی بندرعباس/اصفهان تا سقف 350 هزار بشکه، احداث خط لوله انتقال فرآورده تبریز/ارومیه، احداث خط لوله نائین/کاشان/ری به طول 420 کیلومتر، احداث خط لوله آب از بهمنشیر تا پالایشگاه آبادان، احداث خط لوله کنارگذر تهران، احداث خط لوله سوخت رسانی به نیروگاه چابهار و ...، بخشی از این طرحها محسوب می شود.

اجرای پروژه های بخش دولتی و خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان این که در این شرکت یک ساختار فرایندی مشخص برای انجام امور تعریف شده است، گفت: به علت وجود این فرایندها، اجرای وظایف منوط به شخص خاصی نیست و با تغییر کارکنان و مدیران نیز وظایف و مسئولیتها انجام می شود.

وی از وجود استانداردهای قوی و به روز در این شرکت خبر داد و گفت: تمام کارکنان این شرکت ملزم به رعایت استانداردهای موجود در تمام عملکردها هستند.

ساجدی با بیان این که تغییراتی در اساسنامه شرکت انجام شده است، گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت می تواند همزمان پروژه های دولتی، بخش خصوصی و حتی سایر شرکتها همانند پتروشیمی را اجرا کند.

او از تامین مالی طرحها به عنوان یک عامل مهم در اجرای مطلوب یک پروژه نام برد و گفت: عدم تامین مالی به موقع خسارات زیادی به پروژه وارد می کند؛ بنابراین ما باید از چگونگی تامین منابع مالی اطمینان داشته باشیم.

وی به لزوم کسب مجوز کلان زیست محیطی برای تمام طرحها نیز اشاره کرد و گفت: تازمانی که مصوبه زیست محیطی طرح را اخذ نکرده ایم، امکان آغاز پروژه وجود ندارد.

کد خبر 228431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =