فراخوان حضور سرمایه گذاران برای احداث 3 خط انتقال گاز صادراتی

بر اساس طرح توسعه یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی مصوب شورای اقتصاد، ١١ میلیارد دلار اعتبار برای احداث و تکمیل خطوط 6، 9 و 11 سراسری اختصاص می یابد که فراخوان حضور سرمایه گذاران در این طرح در آینده نزدیک منتشر می شود.

معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بر اساس اعلام مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، ۱۱ میلیارد دلار از محل بند «ق» تبصره 2 بودجه امسال برای احداث و تکمیل خطوط لوله ششم، نهم و یازدهم سراسری هزینه و در آینده نزدیک، فراخوان حضور سرمایه گذاران در این پروژه ها اعلام می شود.

حمیدرضا عراقی افزود: بر اساس این بند، فضایی ایجاد شده که اگر سرمایه گذاران در این پروژه ها مشارکت کنند، هزینه آنها از محل صرفه جویی سوختهای مایع، قابل بازگشت است.

وی تاکید کرد: این بند علاوه بر احداث خطوط لوله سراسری، گازرسانی به شهرها و روستاها را نیز شامل می شود.

تصویب گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان در شورای اقتصاد تا 2 هفته دیگر

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حال حاضر احداث «خط لوله گاز» سیستان و بلوچستان به تصویب شورای اقتصاد رسیده و گازرسانی به «شهرها و روستاهای» این استان نیز تا 2 هفته دیگر در شورای اقتصاد تصویب می شود.

وی یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران در 3 سال آینده به اندازه 50 سال گذشته باید گاز فراورش کند و حجم تولید گاز را از 189 میلیارد متر مکعب در سال به 330 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

عراقی تصریح کرد: به طور کلی در چند سال گذشته احداث 3 تا 4 هزار کیلومتر خط لوله سراسری گاز 56 اینچ به دلیل آن که تولیدات پارس جنوبی به ثمر نرسید، در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار نگرفته بود.

به گفته وی، شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر برای گاز تولیدی از پارس جنوبی، اولویتهایی را تعریف کرده که این اولویتها در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اولویتهای عملیاتی این شرکت با لوپ کردن و ایجاد ارتباط میان خطوط برای پایداری انتقال گاز اجرا شده و با تمهیدات انجام شده، گاز تحویلی از پارس جنوبی را به نقاط مختلف کشور منتقل می کند.

وی یادآور شد: بهره برداری از خط دهم سراسری و ٤ ایستگاه تقویت فشار از جمله این اولویتها بود که این پروژه ها مراحل پایانی خود را طی می کند و با ورود آنها به شبکه گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور بیش از ٧٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

تکمیل خط ششم سراسری در سال آینده

وی تاکید کرد: برای ایجاد پایداری انتقال گاز در شمال کشور بخش پایانی خط ششم و نهم سراسری و ایستگاههای خط هشتم در برنامه این شرکت قرار دارد که از سال آینده تکمیل خط ششم سراسری و ایستگاههای خط هشتم آغاز می شود.

تشکیل کارگروه مشترک شرکتهای ملی گاز ایران با گازپروم روسیه

معاون وزیر نفت در رابطه با تشکیل کارگروه مشترک با شرکت گازپروم روسیه نیز اظهار کرد: تامین تجهیزات، انتقال تکنولوژی، همچنین مشارکت در انجام پروژه های نفت و گاز بصورت فاینانس با سرمایه گذاری طرفهای خارجی و آماده کردن بسته های کاری که برای سرمایه گذاری خارجی ورود کنند، از جمله برنامه های همکاری میان شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه است.

وی ادامه داد: تمایل برای مشارکت در ورود به بازارهای بین المللی که یکی از نقاط مثبت گفتگوی شرکت ملی گاز با شرکت گازپروم بود، از جمله محورهای اصلی مذاکرات دو طرف بشمار می آید.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در حال حاضر این 2 شرکت در مجامع بین المللی از جمله GECF و IGU عضو هستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه گفتگو تاکید کرد: با توجه به این مذاکرات، تشکیل یک کارگروه مشترک میان ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفت تا زمینه های مختلفی را که مورد علاقه دو طرف است شناسایی کنیم و در مرحله بعد آنها را بعنوان موضوعهای مشخص همکاری ادامه دهیم.

وی با بیان این که دو طرف نقاط مثبتی برای ارتقای سطح همکاری دارند، تصریح کرد: صحبتهای اولیه ای در حوزه امور بین الملل، تامین تکنولوژی و فناوری و مشارکت برای برطرف کردن برخی نیازهای دو طرف انجام شد.

کد خبر 228783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =