افزایش 3 هزارمگاواتی تولید برق با فروش گازهای همراه نفت

امکان افزایش 3 هزار مگاواتی تولید برق کشور با فروش گازهای ارسالی به مشعل و با همکاری بخش خصوصی فراهم می شود؛ رقمی که معادل سه برابر میزان کنونی صادرات برق است.

به گزارش شانا، معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به فراخوان عمومی مزایده فروش گازهای ارسالی به مشعل، گفت: از میزان گاز مشعل مورد مزایده، بخش خصوصی می تواند سه هزار مگاوات برق تولید و به خارج از کشور صادرکند؛ این درحالی است که هم اکنون روزانه یک هزار مگاوات برق از کشور به خارج صادر می شود.

علی کاردر با بیان این که برای جلوگیری از سوختن گازهای ارسالی به مشعل، شرکت ملی نفت ایران همواره برنامه تبدیل این گازها به NGL را در اولویت فعالیتهای خود قرار داده بود، گفت: به دلیل نبود منابع لازم و تاخیر در اجرای این پروژه ها، بادستور مقام عالی وزارت مزایده جمع آوری گازهای مشعل و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بیشتر توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی مزایده فروش گازهای فلر را قانونی و معامله ای برد-برد عنوان و تصریح کرد: قیمت پایه مزایده از سوی وزارت نفت مشخص می شود و متقاضیان براساس نرخ پایه مزایده وزارت نفت، نرخهای مد نظر خود را اعلام می کنند.

ارزش افزوده 1.5 میلیارد دلاری تولید 3 هزار مگاوات برق

کاردر ارزش افزوده تولید سه هزار مگاوات برق را 1.5 میلیارد دلار با احتساب نرخ بین المللی در سال عنوان کرد و با بیان این که این پروژه از بارزترین پروژه ها در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: کشور می تواند در کوتاهترین زمان ممکن از سوزاندن گازهای مشعل جلوگیری و ایجاد ارزش افزوده کند و در بخش دیگر از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری کند.

وی بیشترین گاز مشعل مورد مزایده را مربوط به سکوی فروزان با حجم حدود پنج میلیون مترمکعب گاز اعلام کرد و افزود: کمترین گاز مشعل مورد مزایده حدود یک صدم میلیون متر مکعب است.

معاون سرمایه‌ گذاری شرکت ملی نفت ایران، شرایط مزایده گاز مشعل برای تولید برق و دیگر مصارف توسط بخش خصوصی را تشریح و اظهار کرد: برای خرید گاز ارسالی به مشعل، وزارت نفت یک قیمت پایه مزایده اعلام می‌‌کند و روند فروش این گازها به صورت مزایده رسمی خواهد بود.

وی زمان اعلان آگهی مزایده در روزنامه های کثیرالانتشار کشور را روز سه شنبه (27 آبان ماه) اعلام کرد و ادامه داد: قیمت پایه گاز با توجه به میزان ترشی گاز متفاوت است اما به طور متوسط قیمت پایه گاز حدود سه سنت برای هر مترمکعب است که البته برای گازهای ترش‌تر قیمت پایه قدری از این هم کمتر خواهد بود و تحویل گاز تا پایان سال ۹۸ به متقاضیان تعهد می‌شود.

کاردر گفت: البته تبدیل گاز مشعل به برق فرض اولیه ماست؛ اما اگر متقاضیان قصد داشته باشند واحدهای GTL یا mini LNG احداث کنند نیز از نظر ما بلامانع است.

جلوگیری از سوختن گازی معادل یک فاز پارس جنوبی

 کاردر حجم کل گازهای مشعل مورد مزایده را حدود 20 میلیون متر مکعب در روز اعلام و تصریح کرد: این میزان نزدیک به تولید گاز یک فاز پارس جنوبی در روز است که با جمع آوری آن، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی در کشور انجام می شود.

وی با بیان این که مناطق گازهای مشعل مورد مزایده مشخص شده است، گفت: مشخصات تمامی این مناطق، محل و حجم گاز آنها در فراخوان به متقاضیان ارائه خواهد شد.

کاردر تاکید کرد: شرکت خصوصی می تواند مشخصات گاز مشعل منطقه مورد نظر خود را آزمایش کند و در صورتی که قبول داشت، قرارداد منعقد کند.

وی در باره فرآیند مزایده توضیح داد: برای پاسخگویی به سوالات متقاضیان سرمایه گذاری، شرکت ملی نفت ایران جلسه توجیهی برگزار می کند و در این جلسه به همه سوالات در مورد میادین و فرآیند مزایده پاسخ داده خواهد شد؛ همچنین تقاضانامه تمایل به حضور در جلسه توجیهی به شرح فرم پیوست شده در این فراخوان تکمیل و قبل از جلسه به مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران ارسال می شود.

کاردر افزود: پس از جلسه توجیهی متقاضیان می توانند به شرکتهای تابعه مسئول فروش گاز مشعل مراجعه کنند و هماهنگیهای لازم را برای اجرای مراحل بعدی فرآیند از جمله بازدید محل، موقعیت مشعل، امکان تامین زمین مورد نیاز و سایر مدارک از سوی شرکت تابعه به عمل آورند.

به گفته این مقام مسئول پس از جلسه توجیهی، سرمایه گذاران تا 45 روز فرصت دارند قیمت پیشنهادی و سایر مدارک و مستندات خود را به شرکت تابعه ارائه کنند.

کسب حداقل 50 امتیاز برای پذیرش شرکتهای خصوصی در مزایده  

کاردر افزود: مدارک فنی، مالی و مدیریتی و طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی در کمسیون مناقصات شرکت های تابعه مسئول فروش گاز مشعل از نظر بررسی و بر اساس آن به شرکتها امتیاز داده می شود و شرکتهایی که بیشتر از 50 امتیاز کسب کنند به مرحله تعیین برنده مزایده وارد می شوند.

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران یکی دیگر از شرایط متقاضیان حضور در مزایده فروش گازهای ارسالی به مشعل را ارائه ضمانتنامه بانکی به مبلغ پنج درصد ارزش برآوردی گاز مصرفی در 6 ماه بر اساس قیمت پایه مزایده گاز مورد نظر عنوان و تاکید کرد: در صورتی که شرایط یاد شده را سرمایه گذار داشت و ارزیابی فنی مالی و مدیریتی آن از 50 به بالا باشد، پاکت مالی در کمسیون با حضور متقاضیان گشوده می شود و بالاترین قیمت پیشنهادی به عنوان برنده اعلام می شود.

کاردر مدت عقد قرارداد سرمایه گذار با شرکت ملی نفت ایران را پس از اعلام برنده شدن، 12 روز اعلام کرد و گفت: شکل و نوع قرارداد مزایده، ضمیمه آگهی فراخوان شده تا سرمایه گذار با اطلاعات بیشتر نسبت به مراحل بعدی اقدام کند.

وی با بیان این که برای اجرای تعهدات سرمایه گذار، شرکت ملی نفت ایران ضمانتنامه دیگری شامل  2ضمانت نامه 45 روزه دریافت می کند، گفت: با تحویل گاز ارسالی مشعل به بخش خصوصی، سرمایه گذار موظف است نسبت به پرداخت پول صورت حساب اقدام کند در غیر اینصورت شرکت ملی نفت ایران می تواند برای وصول مبلغ مورد نظر از ضمانت نامه یاد شده استفاده کند.

تخفیف 30درصدی وزارت نفت به اتمام زودتر از موعد پروژه

کاردر اعلام کرد: زمانبندی اجرای پروژه تبدیل گازهای فلر به محصولات با ارزش افزوده، یک سال در نظر گرفته شده است و باید در این مدت سرمایه گذار تاسیسات خود را احداث کند و در صورتی که زودتر از یکسال پروژه به پایان برسد، تا پیش از یکسال به ازای هر ماه 30 درصد کل قیمت به بخش خصوصی تخفیف داده می شود.

وی همچنین توضیح داد: هر دو طرف قرارداد (بخش خصوصی و شرکت ملی نفت ایران) باید حداقل 80 درصد گاز مشعل را معامله کنند به این معنا که اگر سرمایه گذار در شرایطی خواستار 80 درصد گاز مشعل باشد مانعی ندارد و در مقابل نیز اگر شرکت ملی نفت ایران در شرایطی توانایی تامین 80 درصد گاز را داشت، بلامانع است و در کل هر دو طرف می توانند در 20 درصد میزان گاز انعطاف داشته باشند.

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران افزود: در صورتی که شرکت ملی نفت ایران نتواند میزان مورد نظر را تامین کند و از 80 درصد کمتر شد، بر اساس جدول تهیه شده به بخش خصوصی تخفیف خواهد داد.

کاردر زمان بازگشت متوسط سرمایه دراین پروژه را حدود سه سال اعلام و تاکید کرد: برگشت نرخ سرمایه در پروژه، بیشتر بستگی به خود سرمایه گذار و نحوه سرمایه گذاری و سرعت پیشرفت پروژه دارد و در صورتی که در این زمینه موفق عمل کند به طور یقین برگشت سرمایه در مدت زمان کوتاه تری خواهد بود.

 امکان حضور شرکت های خارجی برای شرکت در مزایده گازهای مشعل

معاون امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با بیان این که شرایط حضور شرکتهای خارجی برای شرکت در مزایده گازهای مشعل فراهم است، گفت: شرکتهای خارجی می توانند طبق قانون فیپا در داخل کشور ایران، شرکت ثبت کنند و در مزایده تبدیل گازهای مشعل به برق، GTLو مینی LNG شرکت کنند.

کاردر بر ضرورت حمایت وزارت نیرو از پروژه ملی مزایده گازهای مشعل تاکید و تصریح کرد: فروش گازهای فلر در حیطه اختیارات وزارت نفت است ولی در مراحل بعدی احداث نیروگاه و صاردات برق، سرمایه گذار مستلزم دریافت مجوز از وزارت نیرو است.

وی توضیح داد: در قانون حمایتی کسب و کار مصوب مجلس شورای اسلامی ایران دستگاه های دولتی موظف به حمایت از صادر کنندگان شده اند؛ به این معنا که افرادی که توانایی صادرات دارند باید حمایت شوند درغیراینصورت پول صادرات را دستگاهی که حمایت نکرده است باید به سرمایه گذار پرداخت کند.
کاردر گفت: وزارت نفت آمادگی کامل را برای حمایت از بخش خصوصی (واگذاری زمین، صادرات GTL، LNG و سایر موارد) دارد.

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در جاهایی که امکان دادن مجوز برای بهره ‌برداری از زمین‌های تحت تملک شرکت ملی نفت ایران به بخش خصوصی فراهم باشد اقدام خواهد شد، گفت: البته این زمینها تنها برای بهره‌ برداری از تاسیسات است و در زمان بهره‌برداری به شرکتها اختصاص خواهد یافت و زمین تحت تملک شرکت‌‌ ملی نفت ایران باقی می ‌ماند و در جایی که زمین نداریم هم خود متقاضیان باید زمین را فراهم کنند.

وی افزود: گرفتن مجوز محیط زیست و دیگر مجوزها و همچنین عقد قرارداد با وزارت نیرو برای فروش برق تولید شده از گازهای مورد مزایده برعهده خود متقاضیان است.

کاردر با بیان اینکه گاز مشعل حداقل تا پایان سال 1398 به بخش خصوصی اختصاص داده می شود، اضافه کرد: در صورتی که واحدهای خود وزارت نفت برای استفاده از گازهای همراه نفت دیرتر به مدار آمد، ممکن است بتوانیم تحویل گاز به متقاضیان را ادامه دهیم اما تعهد قطعی ما تا پایان 1398 است.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح درآمد زایی نیست بلکه هدف اصلی شرکت ملی نفت ایران جلوگیری از سوختن گازهای ارسالی به مشعل و جلوگیری از آلودگی ناشی از آن است.

کد خبر 229024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =