مشاور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر توافق با ترکمنستان برای صادرات کالا به جای پرداخت پول گاز، از آمادگی ایران برای انعقاد قرارداد ۵ میلیارد دلاری با این کشور خبر داد.

به گزارش شانا، محمدتقی امانپور مشاور وزیر نفت و نماینده ویژه وی که در رأس یک هیات کارشناسی برای حضور در نشست تخصصی هفته اقتصادی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی ایران در ترکمنستان به این کشور سفر کرده‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد از آمادگی تهران برای توسعه مبادلات تجاری با عشق‌آباد خبر داد.

نماینده ویژه وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سایه پشتکار و مدیریت جدید توانست از ظرفیت‌های بالایی در حوزه زیر ساخت‌های صنعتی و خدماتی بهره‌مند شده و اکنون آماده کمک به دیگر کشورهای منطقه و مشارکت در توسعه پروژه‌های عمرانی است.

امانپور افزود: لذا باید یک برنامه استراتژیک برای کمک به صنعتگران و همچنین شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای طراحی شود، از نگاه وزارت نفت که منطبق با سیاست‌های کلان دولت است، یکی از اساسی‌ترین اقدامات، حمایت از صادرات کالا و خدمات فنی و‌ مهندسی است.
مشاور وزیر نفت اضافه کرد: این اقدامات به گونه‌ای می‌تواند به خروج از رکود اقتصادی کمک کرده و ساختارهای ایجاد شده را تقویت نماید، ضمن اینکه قابلیت و امکانات توسعه آنها را نیز فراهم خواهد آورد.

امانپور تصریح کرد: وزارت نفت از مرداد ماه سال جاری با فعال‌سازی این مسئولیت سعی کرده برای حمایت از صاحبان صنایع شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری برنامه‌ریزی کند.

**ایران 3 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد می‏‌کند
وی افزود: در این زمینه اولین کشوری که انتخاب شد، ترکمنستان بود و دلیل انتخاب این کشور نیز میزان مبادله وزارت نفت با این کشور است؛ ما اکنون گاز طبیعی از این کشور وارد کرده و قصد داریم این میزان را تا 3 میلیارد دلار در سال برسانیم.

وی تصریح کرد: خطوط لوله‌ای برای انتقال گاز ترکمنستان احداث شده که به خطوط سراسری گاز ایران وصل می‌شود. اگر چه در آینده با راه‌اندازی مجتمع بزرگ «عسلویه» و سایر پروژه‌ها به گاز ترکمنستان بی‌نیاز می‏‌شویم، اما در عین حال مایلیم که همکاری‌ها و مبادلات خود را با کشور همسایه ادامه دهیم.

** توافق تهاتر کالا و خدمات با پول گاز
امانپور افزود: با توجه به اینکه باید سالیانه مبلغی حدود 3 میلیارد دلار به دولت ترکمنستان پرداخت کنیم، طرفین توافق کردند تا 50 درصد این مبلغ کالا و خدمات داده شود و برای این کار برنامه‏‌ریزی‏‌های وسیعی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این مسیر همه شرکت‏‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز ترکمنستان را شناسایی کرده و با آنان در مورد برنامه‌های آینده این وزارت‌خانه گفت‌و گو کرده‌ایم.

این مقام وزارت نفت ایران تصریح کرد: در این زمینه همچنین یک کارگاه آموزشی برگزار کرده و در آن برنامه‌ها و پروژه‌های این وزارت‌خانه برای ترکمنستان با حضور نماینده این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین از کارشناسان و مدیران دولت ترکمنستان دعوت کردیم تا از صنایع و کارخانجات ایران دیدن کرده و با سطح کیفی کالاهای ایرانی، زیر ساختها و کارخانجات و قابلیت‌های کشور آشنا شوند.

وی در ادامه این موضوع گفت: برنامه‌ای در 3 بخش کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت برای کار در کشور ترکمنستان طراحی کرده‌ایم، برنامه کوتاه مدت ما شامل همکاری با آن دسته از شرکت‏‌هایی است که پیش از این در اینجا حضور داشته و از امکانات لازم نیز برخوردارند؛ این شرکت‌ها دارای پروژه‌های مختلف هستند که ما نیز در اجرا و اتمام پروژه‌ها به آنها کمک خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برنامه میان مدت ما در مورد پروژه‌ها، مناقصات و فعالیت‌هایی است که هنوز فرد یا گروهی به آن ورود پیدا نکرده و لازم است افراد و متخصصان مرتبط به آن را شناسایی و اقدامات لازم را صورت دهیم.

وی اضافه کرد: برنامه دراز مدت ما مطالعه جامع وضعیت کشور ترکمنستان، شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در ایران برای برنامه‌ریزی و اجرا پروژه‌های کلان است که در این مورد از بیشترین ظرفیت شرکت‌های ایرانی استفاده می‌شود.

امانپور گفت: در گذشته نیز نمایشگاه‌های تخصصی در ترکمنستان به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید که در آن تعدادی از شرکت‌های ایرانی حضور داشته و از ظرفیت‌های ترکمنستان برای سرمایه گذاری مطلع شدند، همچنین در همین زمینه تعدادی از کارشناسان ترکمنی نیز با حضور در ایران از امکانات جمهوری اسلامی در جهت همکاری بازدید کردند.

**برگزاری هفته اقتصادی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی ایران در عشق‌‏آباد
مشاور ویژه وزیر نفت ایران گفت: سفر این هیئت به عشق آباد تا 29 آبان ماه ادامه خواهد یافت و 24 شرکت‏‌ معتبر و سرشناس ایرانی به ترکمنستان آمده‏‌اند.

وی گفت: ما به اتفاق شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران طی یک هفته با مسئولین و مقامات مختلف دولت ترکمنستان و نیز شرکت‌های این کشور مذاکراتی را خواهیم داشت، تا علاوه بر اجرای برنامه‌های مد نظر، پروژه‌های جدیدی نیز در این کشور را شناسایی کنیم.

وی افزود: جلسات خوبی را در روزهای گذشته داشته‌ایم و در برنامه‌های چند روز آینده علاوه بر جلسات کارشناسی با شرکت‌های خارجی مشغول در ترکمنستان از نزدیک آشنا خواهیم شد.

نماینده ویژه وزیر نفت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع و رویکرد طرف ترکمنی در این زمینه چیست، گفت: به هر صورت ایران و ترکمنستان 2 کشور همسایه، مسلمان و دارای تاریخ مشترک هستند و طبعا تمایلات همکاری در 2 کشور بسیار زیاد می‌باشد، نمونه آن همکاری‌های گذشته 2 کشور در بخش صنعت و نفت است.

**آماده انعقاد قرارداد 5 میلیارد دلاری با ترکمنستان هستیم
مشاور وزیر نفت ایران گفت: در همین فرصت، پروژه‌های زیادی در حال پیگیری است که چنانچه به مرحله اجرا برسد، حجم آنها بالغ بر 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

امانپور تصریح کرد: همچنین کالاهای زیادی را برای ارائه به ترکمنستان به آنها پیشنهاد دادیم و قرار است در حدود 400 میلیون دلار نیز به توافقاتی دست یابیم. فعلا آنها در حال تست‌های کیفی بوده و باید منتظر مذاکرات بعدی باشیم.

**مشکل و محدودیتی برای انتقال پول میان ایران و ترکمنستان نداریم

نماینده ویژه وزیر نفت ایران تاکید کرد: علیرغم اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، محدودیتی بابت انتقال پول به ترکمنستان نداریم و مشکلی از این بابت نیست.

امانپور همچنین در بخش دیگر این مصاحبه با اشاره به مراسم افتتاحیه خط راه آهن ایران–ترکمنستان-قزاقستان که قرار است در چند هفته آینده با حضور رؤسای جمهور 3 کشور برگزار شود، نیز گفت: به هر صورت ما باید شاهد همکاری بیشتری میان 2 کشور دوست و همسایه باشیم و خط آهن مذکور فرصت مناسبی برای دستیابی به این هدف است.

**توصیه نماینده ویژه نفت ایران به صاحبان صنایع و خدمات فنی و مهندسی ایرانی
نماینده ویژه نفت ایران در بخش دیگری از این مصاحبه جهت موفقیت حضور شرکت‌های ایران در بازار ترکمنستان، گفت: توصیه ما به شرکت‌های تولیدی و یا خدماتی ایران این است که اولا بدون شناخت وارد این بازار (ترکمنستان) نشوند و سعی کنند بازار این کشور آسیای مرکزی را بشناسند و سپس مبادرت به سرمایه‌گذاری و یا هرگونه فعالیت اقتصادی دیگری کنند.

وی به عنوان توصیه دوم گفت: حضور شرکت‌های ایرانی در بازار ترکمنستان، حضوری موثر، پیگیر و پرقدرت است و عدم حضور مستمر و همیشگی چندان موفقیتی حاصل نخواهد کرد.

امانپور به عنوان توصیه سوم نیز گفت: باید کالاهای عرضه شده با بهترین کیفیت باشد، و همچنین خدمات نیز در عالی‌ترین سطح باشد؛ اصولا به سود زودگذر دلخوش نباشند چون در درازمدت بازار را از دست خواهند داد.

توصیه چهارم امانپور به عرضه کالاهای با کیفیت و با قیمیت‌های مناسب در بازار ترکمنستان با توجه به رقابتی بودن بازار این کشور بود.

توصیه پنجم و ششم نماینده ویژه وزیر نفت به شرکت‌های کشورمان، پرهیز از هرگونه رقابت ناسالم و تخطی از قانون ترکمنستان بود.

امانپور به عنوان توصیه هفتم و پایانی نیز گفت: شرکت‌های ایرانی تا حد ممکن به ایجاد کنسرسیوم مبادرت کرده تا هزینه‌های نهایی را کاهش و بجای آن سودآوری را افزایش دهند.

**ایران دریای خزر را به عنوان یک بازار بزرگ نگاه می‌کند
نماینده ویژه وزیر نفت ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی که سابقه درخشان توسعه میادین دریایی در آب‌های بین‌المللی را دارند، چه می‌تواند باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر به عنوان یک بازار بزرگ نگاه می‌کند و در تلاش هستیم با ارائه طرحی، نفت و گاز تولیدی این منطقه را برای عمران و آبادانی همین منطقه مصرف کرده و محصولات فرآوری شده را در اختیار کشورهای ثالث قرار دهیم.

کد خبر 229084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =