صنایع بزرگ می‌توانند از بورس انرژی برق خریداری کنند

صنایع بزرگ کشور بزودی می‌توانند در بورس انرژی برق مورد نیاز خود را خریداری و از مزایای آن استفاده کنند.

میرفتاح فتاح قره‌باغ، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که معامله برق در بورس انرژی بزودی افزایش خواهد یافت، از تامین برق صنایع  بزرگ از طریق بورس انرژی در آینده نزدیک خبر داد.

 وی افزود: خرید برق از سوی صنایع برگ در بورس انرژی مزایای مطلوبی را برای این شرکتها در پی خواهد داشت و باید در نظر داشت که یک طرف بورس انرژی عمدتا فروشندگان خصوصی و طرف دیگر خریداران یعنی شرکتهای توزیع هستند.

فتاح ادامه داد: اگرچه شرکتهای توزیع از شرکتهای برق منطقه‌ای جدا شده‌اند اما ماهیت آنها به صورت کامل خصوصی نیست و اگر زمانی سهام شرکتهای توزیع به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توانیم شاهد رونق بیشتر بورس انرژی باشیم.

فتاح قره‌باغ با بیان این‌که برنامه‌ریزی شده تا خریداران خصوصی که بیش از پنج مگاوات مصرف دارند، ازطریق بورس انرژی برق موردنیاز خود را تامین کنند، گفت:به دنبال این هستیم که مصرف کننده‌های عمده صنعتی که کالاهایشان در بورس عرضه می‌شود، برق خود را از طریق بورس و با قیمت آزاد خریداری کنند.

وی اظهارکرد: اگر صنایع برق خود را از بورس خریداری کنند، موجب کشف قیمت در بورس شده و بورس به حالت واقعی شدن نزدیک می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق کشور تصریح کرد: کشف واقعی قیمتها به تصمیم‌گیرندگان در دولت و وزارت نیرو کمک می کند تا قیمت واقعی برق مشخص و براساس آن، برنامه‌ریزیهای صنعت انجام شود.

وی  ادامه داد: در حال‌ حاضر برای توسعه بازار برق و بورس انرژی برنامه‌هایی در دستور کار است که شرکتهای توزیع برق و صنایع مصرف‌کننده برق با توان بیشتری وارد معامله شوند.

فتاح قره‌باغ با اشاره به این‌که اگر دستور عملها و آیین‌نامه‌های لازم تکمیل شود، شاهد افزایش رقابت سالم و بهره‌وری انرژی خواهیم بود، اظهار کرد: اگر مصرف‌کنندگان و فروشندگان به صورت مستقیم در بازار سرمایه حضور پیدا کنند، این موضوع موجب کشف قیمت و شفافیت قیمتها خواهد شد.

وی افزود: مجوزهای قانونی مناسبی برای برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان که نیروگاهها هستند و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی که صنایع بزرگ را شامل می‌شوند، اخذ شده است.

کد خبر 229189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =