آیا قیمتهای کنونی نفت استخراج نفت شیل را با خطر روبرو می کند؟

عملیات شکست هیدرولیکی برای استخراج نفت از ذخایر شیل با سرعت در حال حرکت روبه جلوست.

به گزارش روزنامه  دیزرت سان، با کاهش قیمت نفت خام  آمریکا به 80 دلار برای هر بشکه در اوایل ماه اکتبر و پس از چند سال نرخ 90 تا 100 دلاری آن و پس از پایان رسمی رکود بزرگ اقتصادی، اقت قیمت در هر دو نفت خام برنت خارجی و همچنین متوسط قیمت نفت خام آمریکا، امکان گسترش فن آوری شکست هیدرولیک برای استخراج  نفت شیل و یا حتی فعالیتهای تعمیر و نگهداری آن را به عنوان چشم اندازی برای سال 2015 میلادی ایجاد کرده است.

عوامل متعددی از جمله نظرات کارشناسان در حرکت رو به جلو با تمام سرعت، این عملیات نقش داشته اند که در زیر به آن اشاره می شود:

1) تولید شیل در سطوح قیمت فعلی و حتی زمانی که قیمت هر بشکه نفت به زیر 50 دلار برسد، همچنان سودآور خواهد بود، حتی اگر شکست هیدرولیکی در طول رکود اقتصادی  گیرد.

این امر به دلیل تکنولوژی فن آوری جهشی استخراج شیل برای برداشت نفت شیل که تقریبا به طور همزمان در طول این چرخه اقتصادی ساخته شده، ایجاد شده است.

اما وقتی که قیمت نفت جهانی به بیش از 100 دلار افزایش پیدا کرد، تولید شیل آمریکا درآمد خوبی با فروش 85 دلاری آن بدست آورد.

این قضیه  حتی زمانیکه نفت خام برنت آمریکا و قیمت نفت برنت جهانی از استخراج و انتقال شیل دبلیو تی آی جلوگیری کرد همچنان صدق می کرد، درحالیکه  مشکل سیستم خط لوله انتقال گاز منسوخی دست و پنجه نرم می کرد.

این مشکل با زیرساخت خط لوله عظیم که حفاری شیل را با زیرساختهای پالایشگاه و سیستم ارتقا مرتبط می کرد رفع شد، که این امر منعکس کننده ارتباطات داخلی با قدمت 50 سال یا بیشتر بود.

2) شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهان و شرکتهای تخصصی انرژی هم اکنون درحال توسعه پروژه هایی بالغ بر 500 میلیارد دلار در سرمایه گذاریهای خصوصی هستند و نشانی از کم کردن سرعت در آنها نیست.

این سرمایه گذاران که چشم انداز آنها روی سالهای 2020 و فراتر از آن است در حال انجام پروژه هایی در زمینه  رشد نفت و گازند که ممکن است یک سوم تقاضای 90 میلیون بشکه در روز را که امروز در سطح جهان وجود دارد تامین کند.

3) حتی فن آوری استخراج شیل درحال انجام پیشرفتهای قابل توجهی است که می تواند هزینه ها را به کمتر از مقدار کنونی برساند و توسعه های بالقوه در عرضه نشان می دهد که 90 درصد از این پروژه در آمریکا هنوز کشف نشده است.

با توجه به روشهای دقیق حفاری، حفاری افقی، شکست هیدرولیکی و فناوریهای اطلاعاتی که در سکوهای حفاری بکار می رود استخراج شیل غنی را ممکن خواهد کرد و این پیشرفتها حتی با کمتر از قیمت 80 دلار برای هر بشکه نفت نیز ممکن است.

برای رسیدن به این هدف سازندگی بیشتری نسبت به زمان رونق در سالهای 2008 و 2009 مورد نیاز است.

4) در این میان، عربستان سعودی، روسیه، ایران و عراق همچنان با روشهای قدیمی حفاری کار می کنند.

نتایج نشان می دهد به طور حتم توسعه مکانهای استخراج شیل که انعطاف پذیری جغرافیایی منحصر به فرد آمریکا، تکنولوژی برتر و سرعت در حال رشد زیرساختها در این کشور و همسایگان نفتی آن از جمله مکزیک و کانادا سبب تبدیل آنها به عوامل برتر جهانی نفت و گاز در آینده قابل پیش بینی می شود.

کد خبر 229212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =