تداوم فعالیتهای اکتشافی استات اویل باوجود کاهش بهای نفت

مدیر توسعه میدانهای شرکت دولتی استات اویل نروژ امروز (چهارشنبه 28 آبان ماه) از تداوم حفاریهای اکتشافی این شرکت در سال 2015 میلادی با وجود کاهش قیمتهای نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایوار آشیم امروز در حاشیه یک کنفرانس اعلام کرد که حتی با وجود افت قیمتهای نفت به پایینترین سطح در چهار سال اخیر، استات اویل به حفاریهای اکتشافی خود در سال 2015 میلادی ادامه می دهد و در نظر دارد در سال جاری پروژه جدیدی را تصویب کند.

وی تصریح کرد که استات اویل پیش بینی می کند که تا پیش از کریسمس مجوز نهایی اجرای یک طرح توسعه کوچکتر و با امکان پیشرفت سریعتر و در سالهای آینده سه تا پنج پروژه را ارائه کند و درباره افزایش  سرمایه گذاری در سال 2015 نیز تصمیمیگیری کند.

با کاهش نزدیک به 30 درصدی قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون، شرکتهای نفتی برای کاهش سرمایه گذاریهای خود تحت فشار قرار گرفته اند و استات اویل نیز که بزرگترین سرمایه گذار سالهای اخیر بوده با به تأخیر انداختن بسیاری از برنامه های توسعه ای خود، هزینه های سرمایه ای را کاهش داده است.

آشیم افزود: هر چیزی محدودیتی دارد بنابراین در صورت کاهش بهای نفت به 60 دلار در هر بشکه، تصمیمگیری برای سرمایه گذاری در این پروژه ها بسیار دشوار می شود اما با ورود به سال 2015 ما شاهد بهره برداری از پروژه هایی با امکان پیشرفت سریع خواهیم بود. به راحتی می توانیم در سالهای 2015، 2016 و 2017 میلادی سه، چهار و پنج پروژه با امکان پیشرفت سریع داشته باشیم.

استات اویل تاکنون تصمیم به اجرای 11 طرح این چنینی گرفته و پروژه بعدی این شرکت گافاکس ریمفاکسدالن نام دارد که توسعه یک ذخیره گازی در دریای شمال و چسبیده به میدان بزرگتر گالفاکس است. 

آشیم همچنین گمانه زنیها درباره برنامه استات اویل را برای کاهش شدید فعالیتهای اکتشافی در نروژ در پی شکستهای زیاد و قابل توجه این شرکت در سال جاری و به دلیل کاهش قیمتهای نفت تکذیب کرد.

وی گفت: از سال 2010 تاکنون سالانه 20 تا 30 چاه حفاری کرده ایم که اندکی نوسان داشته است و فکر می کنم که حفاریهای سال آینده نیز در همین بازه باشد.

مدیر توسعه استات اویل گفت که این شرکت در حال کار بر روی میدان ژوهان اسوردراپ است که می تواند هزینه ای بالغ بر 32.5 میلیارد دلار داشته باشد و طرح توسعه فاز  نخست آن در تاریخ 13 فوریه (24 بهمن ماه) به دولت ارائه می شود.

توسعه میدان اسوردراپ اواخر سال 2019 میلادی آغاز می شود و پرهزینه ترین توسعه نفت و گاز در اروپا به شمار می رود. با تکمیل این طرح، تولید این میدان بیش از یک سوم تولید نروژ را به خود اختصاص می دهد.  

کد خبر 229217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =