۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
  • کد خبر: 229220
اعتراض اروپا به نظام عوارض صادرات نفتی روسیه

اتحادیه اروپا، نظام عوارض صادرات نفتی روسیه را مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا به روسیه اطلاع داده است که نظام عوارض صادرات نفتی این کشور به دلیل تبعیض قائل شدن میان چین و اروپا به سود خریداران چینی، قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند.

دیپلمات‌های اروپایی سه‌شنبه (27 آبان ماه 93) با اعلام این خبر گفتند که اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه (26 آبان ماه 93) کمیته سازمان تجارت جهانی، نگرانی دیرینه خود در خصوص عوارض صادرات نفتی روسیه را مطرح کردند.

به گفته این دیپلمات‌ها، امکان دارد مسئله نظام عوارض صادرات نفتی روسیه به عنوان یک چالش حقوقی در سازمان تجارت جهانی طرح شود.

اتحادیه اروپا با اقدام روسیه در تعیین عوارض متفاوت برای صادرات نفت برخی از میادین نفتی خود در سیبری شرقی که تامین کننده نفت صادراتی از طریق خط لوله ای اس پی او به چین و سواحل اقیانوس آرام است، مخالفند.

این در حالی است که مسکو به دنبال آن است تا با افزایش صادرات نفت و گاز خود به چین و سایر کشورهای آسیایی، تلاش‌های فزاینده اتحادیه اروپا برای کاهش واردات انرژی از روسیه را جبران کند.

روسیه همچنین استدلال کرده است که تفاوت نرخ عوارض صادرات نفت از میادین سیبری شرقی به دلیل کیفیت متفاوت نفت خام این میادین است اما اتحادیه اروپا تمام نفت‌های تولیدی میادین مختلف را یک محصول فرض می‌کند و از روسیه خواسته است تا مالیات استخراج را با عوارض صادراتی جایگزین کند.

بر اساس این گزارش، نماینده روسیه در کمیته سازمان تجارت جهانی نیز گفت که کشورش در خصوص تعهدات خود در قبال این سازمان بسیار جدی است و همواره آماده ورود به گفتگوهای سازنده است.
 
  وی همچنین یادآور شد که برخی از تعرفه‌های صادرات محصولات مختلف این کشور در ماه سپتامبر سال جاری کاهش یافته است.
کد خبر 229220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =