ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار اعلام شد

قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان این که فروختن نفت برای پرداخت اضافه کار و پرداخت یارانه ها درست نیست،گفت: ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار است که می تواند نقش موثری در توسعه کشور داشته باشد.

به گزارش شانا، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سید محمد قاسمی حسینی امروز (پنجشنبه،29 آبان) در نخستین همایش ملی منطقه ای راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مشهد گفت: صندوق توسعه ملی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و می تواند در جهت توسعه سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی و پویایی اقتصاد نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان این که  در شرایط سخت اقتصادی سالهای اخیر که همه فاینانسها و سرمایه گذاری های خارجی و بیع متقابل قطع و ایران به طور کامل تحریم شد، صندوق توسعه ملی با افتخار جایگزین همه آنها شد،افزود: اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و همت مجلس شورای اسلامی نبود این صندوق امروز این میزان ذخیره نداشت و برای 10 میلیون دلار باید دست به دامن بانک جهانی و صندوق توسعه اسلامی می شدیم.

قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به این که صندوقهای ثرورت ملی در بسیاری از کشورهای امروز دنیا اعم از نفتی و غیر نفتی وجود دارد، گفت: در کشور کویت این صندوق از سالها قبل شکل گرفته و امروز ذخیره آن بالغ بر 530 میلیارد دلار است.

صندوق توسعه ملی در کشورهای دیگر

حسینی با بیان این که در چین سه صندوق و در روسیه دو صندوق با اهداف مختلف در همین راستا وجود دارد،خاطر نشان کرد: در نروژ که همانند ایران کشوری نفت خیز است، 100 درصد درآمدهای نفتی به این صندوق واریز می شود که امروز ذخیره آن حدود 950 میلیون دلار است.

وی یادآورشد: این منابع جز برای سرمایه گذاری برداشت نمی شود که از این میزان 25 درصد در داخل و 75 درصد در خارج سرمایه گذاری و سود حاصل از این سرمایه گذاری به داخل کشور برای هزینه کرد در سیستم تامین اجتماعی صرف می شود.

قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان این که کشورهای دیگر از این منابع نه برای هزینه های جاری برداشت می کنند و نه یارانه می دهند،تصریح کرد: در ایران از زمانی که نفت در مسجد سلیمان استخراج شد، درآمدها به نوعی در اختیار دولت قرار گرفت و خرج شد.

استفاده نادرست ازصندوق توسعه ملی

حسینی با یادآوری این که در برنامه توسعه کشور قبل از انقلاب نیز این منابع عموما صرف امور جاری می شد و فقط اندکی از آن به احداث زیر ساختها اختصاص یافت،خاطر نشان کرد: اما از برنامه چهارم توسعه قبل از انقلاب نفت دوباره وارد بودجه و بودجه های جاری و عمرانی ادغام شد.

وی با بیان این که بعد از انقلاب با فراز و نشیب های زیادی که وجود داشت تا بعد از جنگ همچنان این منابع صرف اداره کشور می شد،افزود: تا قبل از تحریم ها سالانه 70 تا 80 میلیارد دلار درآمد نفتی وارد کشور می شد اما طی تمام این سالها از این منابع استفاده درست نشد و آنها را به درستی مدیریت نکردیم.

حسینی تاکید کرد: اینکه نفت بفروشیم و با آن اضافه کار و جبران یارانه ها را بپردازیم، نمی تواند اقدام درستی در حوزه اقتصاد باشد.

صندوق توسعه ملی با حمایت رهبری

قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان این که  خوشبختانه صندوق توسعه ملی با حمایت رهبری و مجلس توانست با گذشت سه - چهار سال پس از تاسیس، ذخیره مناسبی داشته باشد، تاکید کرد: اگر سیاستهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تغییر نگرش به درآمدهای نفت و گاز و تبدیل آن به فعالیتهای مناسب اقتصادی با بازه مناسب نبود، این صندوق شکل نمی گرفت.

حسینی با بیان این که دولتها همیشه برای هزینه کرد درآمدها اشتهای بسیار دارند، تصریح کرد:  ایستادگی مجلس شورای اسلامی طی سه سال گذشته در مقابل این امر از صندوق محافظت کرد و امروز منابع این صندوق بالغ بر 70 میلیارد دلار است.

وی افزود: امروز با همین منابع می توانیم حداقل 700 هزار شغل در کشور ایجاد کرده و کارآفرینی را توسعه داده و اقتصادی پویا داشته باشیم.

به گزارش شانا،همایش ملی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی امروز (پنجشنبه،29آبان)با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و برخی شخصیتهای برجسته حوزه اقتصادی قوای مقننه و مجریه به مدت دو روز در مشهد آغاز بکار کرد.

کد خبر 229233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =