اقتصاد کشور بیماری مزمن استفاده نامطلوب از ذخایر نفت و گاز دارد

استفاده نامطلوب از ذخایر نفت و گاز به بیماری مزمن اقتصاد کشور تبدیل شده ، زیرا بخش زیادی از بودجه جاری ما وابسته به پول نفت است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در اولین همایش ملی و منطقه‌ای راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در شهر مشهد، به دو معضل بخش اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت:  وضع اقتصادی ما از بیماریهای مزمن برخوردار است، یکی از این موارد استفاده نامطلوب از ذخایر نفت و گاز است.

لاریجانی افزود: بخش زیادی از بودجه جاری ما وابسته به پول نفت است؛ در واقع از پول نفت درست استفاده نکردیم به نحوی که به‌جای تبدیل به ثروت ملی به وابستگی مبدل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه جاری اتصال به نفت دارد و وابستگی ایجاد کرده و جلوی رشد اقتصادی را گرفته است اما اقتصاد مقاومتی پاسخی به این مسئله است که وابستگی به نفت کاهش پیدا کند.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر در حوزه اقتصاد این بود که قبل از انقلاب بخش تولید و همچنین صنعت ما توسط خاندان‌هایی اداره می شد اما این مسئله یک امر عمومی در کشور نبود که پس از انقلاب ملی شد.

لاریجانی درباره درست اجرا نشدن اصل ۴۴ نیز تصریح کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل 44 برای این بود که این بیماریها رفع شود، در سیاستهای اقتصاد مقاومتی آمده است که اقتصاد مردمی شود و در اختیار مردم قرار گیرد؛ زیرا تا وقتی که اقتصادمان در بخشهای مختلف رقابت پیدا نکند بهره‌وری افزایش نمی‌یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش نخست سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: در زمان جنگ با 6 میلیارد دلار کشور را اداره کردیم اکنون که این‌طور نیست هر چقدر هم سختگیری کنند؛ بلدیم چگونه از مسیر دیگری استفاده کنیم.

وی گفت: در مذاکرات اگر بخواهیم موفق باشیم آن وقتی است که در اقتصاد مقاومتی شرایط‌مان را تغییر دهیم؛ گاهی حرفهایی که راجع به مسائل هسته‌ای می‌زنند تلقی‌شان این است که از نظر اقتصادی توانسته‌اند تخریب کنند.

لاریجانی افزود: آن‌هایی که این حرفها را می‌زنند موفق نخواهند شد؛ زیرا ما یک اصولی داریم و بر اساس آن اصول حرکت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه با یادآوری برخی مدیریتهای غلط در کشور، افزود: در دوره قبل بعضی مدیریتهای غلط در کشور وجود داشت و تنشهایی در اقتصاد به وجود آمد، آن‌ها آدرس غلط گرفتند بنابراین باید تلاش کنیم که آن‌ها برداشتهای نادرست نداشته باشند.

کد خبر 229234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =