۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
  • کد خبر: 229246
برنامه آنکارا برای خرید نفت خام شمال عراق

معاون مدیرعامل سازمان بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) اعلام کرد که تنها پالایشگر نفتی ترکیه قصد دارد خرید نفت خام منطقه شمال عراق را که توسط سومو فروخته می‌شود، آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، حسن تان، معاون مدیرعامل سازمان بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) روز پنجشنبه (29 آبان‌ماه) اعلام کرد: شرکت توپراش (تنها پالایشگر نفتی ترکیه) خرید نفت خام منطقه شمال عراق را که با خط لوله و توسط سومو فروخته می‌شود، آغاز خواهد کرد.

وی در حاشیه یک کنفرانس انرژی به خبرنگاران گفت: این نفت به پایانه نفتی جیحان ترکیه در سواحل دریای مدیترانه ترانزیت می‌شود.

این خبر یک هفته پس از توافق میان دولت بغداد و اقلیم کردستان عراق برای پایان دادن به اختلاف دیرینه درباره تقسیم درآمدهای نفتی اعلام شد.

پالایشگاه توپراش موفق شد با فروش خالص ٤١,٧٨ میلیارد لیری (١٩.٦٦ میلیارد دلار) خود در سال گذشته میلادی، مقام نخست را در فهرست "٥٠٠ شرکت برتر" در رتبه بندی ترکیه که از طرف مجله فورچون آماده شده است، کسب کند.

مناقشه نفتی اربیل و بغداد از ماه ژانویه ٢٠١٤ آغاز شد. اقلیم کردستان عراق با ساخت خط لوله صادرات نفت مستقل از دولت مرکزی اقدام به ارسال نفت به ترکیه کرد و در پی آن بغداد سهم بودجه این منطقه را به کلی قطع کرد.
کد خبر 229246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =