رابطه کاهش قیمت نفت با مذاکرات جامع هسته‌ای

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار گفت: کشورهای عضو گروه 1+5 چاره‌ای جز رسیدن به توافق ندارند، از این رو آنها دریافته‌اند در صورت توافق و افزایش درآمدهای نفتی، آهنگ سازندگی در ایران بهتر می‌شود، بنابراین با کاهش قیمت نفت قصد دارند ایران را از دستیابی به موفقیت اقتصادی بازدارند.

به گزارش شانا، هادی قوامی درباره کاهش قیمت نفت و کسری بودجه گفت: این کاهش قیمت عاملی تاثیرگذار بر اقتصاد کشورهای صادرکننده  نفت است و از آنجا که بخش زیادی از بودجه ایران نیز به نفت وابسته است، هرگونه کاهش قیمت این کالا، تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد.

وی کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم و افت ذخایر ارزی و کنترل نکردن نرخ ارز را از دیگر تبعات کاهش جهانی قیمت نفت بر اقتصاد کشور دانست و افزود: کاهش قیمت نفت، بازی عربستان با صحنه‌گردانی آمریکاست و به همین دلیل آمریکا عرضه نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

این نماینده مجلس افزود: از آنجا که دولت موفق شده مشکلات تحریمها را تا حدودی برطرف کند و فضای بین‌الملل را نیز به نفع ایران تغییر دهد، آمریکا و عوامل آن چاره‌ای جز رسیدن به توافق ندارند و دریافته‌اند در صورت توافق و روان شدن درآمدهای نفتی، آهنگ سازندگی در کشور بهتر و بیشتر خواهد شد، از این رو با کاهش قیمت این محصول قصد دارند ایران را از دستیابی به موفقیت اقتصادی بازدارند.

وی با بیان آن‌که افت بهای نفت در بازارهای جهانی بر طرحهای اقتصادی دولت تاثیر خواهد گذاشت، افزود: با کاهش قیمت نفت، درآمدهای دولت کاهش یافته و در نتیجه تکمیل و اجرای پروژه‏‌های عمرانی با مشکل مواجه خواهند شد.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار افزود: البته باید در مجلس بر روی سیاست‌گذاریها بیشتر تمرکز شود تا سیاست‌گذاری به سمتی هدایت شود که ورودی به صندوق توسعه ملی افزایش یابد و یکی از راهها در شرایط فعلی، حفظ ورودی 20 درصد به این صندوق است و 10 درصد کمبود آن نیز باید با افزایش منابع درآمدی دولت جبران شود.

وی با بیان آن‌که اگر قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال، از 100 دلار 6 ماه اول سال به 80 دلار در 6 ماه دوم برسد، درآمد نفتی کشور با کاهش همراه خواهد شد، افزود: برای رفع تاثیر منفی نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد باید در بودجه ۹۴ قیمتی واقعی برای نفت پیش بینی و به منابع درآمدی جایگزین فکر شود.

کد خبر 229266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =