کسب دانش فنی تنها راه رقابت با غولهای پتروشیمی دنیا

ایجاد تنوع در محصولات با کسب دانش فنی تولید محصولات مرتبط جدید تنها راه افزایش تنوع در محصولات پتروشیمی ایران و رسیدن به رقبای موجود در بازار است.

اسماعیل قنبری در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که تغییرهای فناورانه متناسب با نیازهای جامعه جهانی در صنعت پتروشیمی با سرعت بسیار زیاد و به بسیار واضح در حال به وقوع پیوستن است، گفت: تنوع بسیار بالای تولید کنندگان از طرفی و افزایش انتظارهای مصرف کننده به لحاظ کیفی و نیز قیمت تمام شده از طرف دیگر سبب شده است تولید کنندگان محصولات پتروشیمی، همواره درصدد ایجاد تنوع و نیز بهبود مستمر کیفیت و کمیت در محصولات خود باشند.

وی اظهار داشت: نگاهی اجمالی به تولید بعضی از شرکتهای پیشرو و تغییرهای آنها در طی یک دهه گذشته به وضوح این موضوع را اثبات می کند؛ به عنوان مثال شرکت لیوندل بازل به عنوان صاحب لیسانس و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پلی الفین در جهان طی پنج سال تنوع تولید خود را از حدود به 600 گرید به 1100 گرید رسانده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این در حالیست که شرکت لیوندل بازل از 600 گرید تولیدی خود نیز بیش از 200 گرید را از چرخه تولید خارج کرده و به جای آن قریب به 700 محصول جدید از انواع پلی الفینها را ارائه کرده است؛ این موضوع نه فقط در مورد بازل و پلی الفینها بلکه برای دیگر محصولات پتروشیمی و تولید کنندگان بزرگ نیز صادق است.

قنبری ایجاد چنین تغییرهایی را به عنوان تغییر روزانه در سطح جهان در نظر گرفت و گفت: به منظور ایجاد تنوع در محصولات به صورت دائمی و حتی روزانه هرگز نمی توان از طریق خرید لیسانسهای جدید و حتی بهبود لیسانسهای موجود اقدام کرد؛ برای رسیدن به رقبای موجود در بازار و ایجاد تنوع در محصولات تنها راه، کسب دانش فنی تولید محصولات مرتبط است.

وی یادآور شد: آشنایی کامل از طریق رسیدن به دانش فنی می تواند زمینه ساز اعمال تغییرها و اصلاحات و نیز بهبود مداوم در دانش موجود و به طبع تولید محصولات جدید شود؛ این موضوع بویژه در مورد به روز نگه داشتن واحدهای موجود به لحاظ فنی و تولید جدید اهمیت به سزائی دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به این که ایجاد بهبود در کیفیت محصول و یا کاهش هزینه های تولید ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر، سهم بازار بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت؛ گفت: برای کسب سهم بازار و نیز ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد تنوع در محصولات و ارائه محصولات با کیفیت بالاتر و هزینه تمام شده کمتر، همپای شرکتهای رقیب باید در سرلوحه فعالیتهای هر شرکتی قرار گیرد.

قنبری اظهار کرد: همانگونه که گفته شد سرعت تغییر به حدی است که تولید با کیفیت و با حاشیه سود بیشتر به طور عملی در انحصار دارندگان دانشهای فنی است، از این رو در کشور ما نیز راهی به غیر از کسب دانشهای فنی و آشنائی کامل با فرآیندهای تولید نیست که در این میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان بازوی اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای تولیدی ایفای نقش می کند.

کد خبر 229315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =