۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
  • کد خبر: 229360
استقبال آمریکا از توافق نفتی اربیل و بغداد

معاون رئیس جمهور آمریکا از توافق دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق استقبال کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، جو بایدن، امروز (شنبه 1 آذر ماه) در واکنش به توافق میان اربیل و بغداد در مدیریت صادرات نفت، گفت: این توافق به منزله یک گام رو به جلو در حل اختلافی است که وحدت و یکپارچگی عراق را تهدید می کند.

پس از سال ها کشمکش، دو طرف هفته گذشته به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، اقلیم کردستان عراق نیمی از کل صادرات نفت این منطقه را به دولت مرکزی تحویل می دهد و در مقابل بغداد حقوق عقب افتاده کارمندان دولتی اقلیم کردستان را پرداخت می کند.

 بایدن در اجلاس "شورای اقتصاد انرژی اقیانوس اطلس" که امروز در استانبول برگزار شد، اظهار کرد: من از توافقی که به تازگی میان بغداد و اربیل درباره مدیریت صادرات نفت و به اشتراک گذاری درآمدها انجام شده است، خوشنود هستم.

وی افزود: واشنگتن از توسعه خط لوله نفت استان بصره به بندر جیهان ترکیه در ساحل مدیترانه پشتیبانی می کند.

نفت عامل  اصلی اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق به شمار می رود.

بغداد و اربیل که بر سر تقسیم درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق مدت طولانی با هم مشکل داشتند، پس از حمله داعش به خاک عراق و قدرت گرفتن این گروه، برای دفع تهدید آن تصمیم به کم کردن و کنار گذاشتن مشکلات پیشین گرفتند.

پیش از این بغداد بودجه اقلیم کردستان عراق را به دلیل آغاز صادرات مستقل نفت قطع کرده بود. به دنبال این تصمیم اقلیم کردستان عراق به مشکل مالی روبرو شد اما به صادرات نفت از خط لوله مستقل خود به ترکیه ادامه داد تا اینکه صادرات نفت این منطقه به پایانه جیهان به سطح ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید.

کد خبر 229360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =