ظرفیت تولید گوگرد به بیش از 1.6 میلیون تن در سال افزایش می یابد

گوگرد تولیدی شرکتهای پالایش گاز کشور از نزدیک به یک میلیون تن کنونی به سالانه یک میلیون و 620 هزار تن طی 3 سال آینده می رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، امروز شنبه (یکم آذرماه) در ششمین سمینار علمی مدیریت و پژوهش و فناوری این شرکت گفت: با توجه به ورود فازهای پارس جنوبی در سالهای آینده، این میزان شاهد افزایش چشمگیری خواهد بود.

عبدالحسین ثمری افزود: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در سال 89 نزدیک به 200 هزار تن در سال گوگرد تولید می کرد که این میزان در سال 92 به 300 هزار تن رسید و امکان افزایش تولید به 400 هزار تن نیز وجود دارد.

تولید 2 میلیون تن گوگرد در کشور

وی با بیان این که گوگرد شرکتهای پالایش گاز بر اساس استاندارهای روز دنیا تولید می شود، تاکید کرد: با احتساب پالایشگاههای نفت و شرکتهای پتروشمی، هم اکنون حجم تولید گوگرد کشور، 2 میلیون تن در سال است.

قیمت جهانی 180 دلاری گوگرد

ثمری تاکید کرد: زمانی قیمت جهانی گوگرد 8 دلار بود و در حال حاضر قیمت این محصول به 180 دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت جهانی گوگرد نوسان دارد و در زمانی نیز به 40 دلار رسیده بود.

وی با اشاره به استفاده گوگرد در بخش کشاورزی، اظهار کرد: خاکهای منطقه خاورمیانه و آسیا، خاکهای قلیایی بوده و PH آن بین 7.3 تا 8.5 است.

کاهش PH خاکهای کشاورزی با استفاده از گوگرد

وی ادامه داد: با افزودن گوگرد به این خاک، PH آن به 6 تا 6.5 که میزان نرمال برای رشد گیاه است کاهش می یابد و جذب ریز مغذی های خاک از جمله نیتروژن، فسفر  و پتاسیم بیشتر می شود.

به گفته وی، یکی از مهمترین موادی که می تواند به عنوان گوگرد استفاده شود، کود گوگرد بنتونیتی است که 85 تا 100 درصد گوگرد را می تواند به خاک منتقل کند.

افزایش بهره وری خاک با استفاده از گوگرد

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، تا سال 2050 نیاز به غذا در جهان به 2 برابر زمان کنونی افزایش می یابد و برای تامین امنیت غذایی نیاز به بهره ور کردن خاکهای کشاورزی است.

ثمری تصریح کرد: بر همین اساس، در سال 2015 نیاز به 12.5 میلیون گوگرد خواهیم داشت.

استفاده از آسفالت گوگردی در 200 نقطه از دنیا

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با اشاره به استفاده از گوگرد در بخشهای تولید آسفالت نیز گفت: هم اکنون200 نقطه دنیا در قالب 10 هزار کیلومتر توسط گوگرد آسفالتی جاده احداث شده است.

وی افزود: آمریکا، کانادا، اسپانیا، فنلاند، نروژ را می توان از جمله کشورهای نام برد که از این تکنولوژی برای تولید آسفالت استفاده می کنند.

به گفته وی، در ایران نیز جاده قوچان- سبزوار به طول یک هزار و 800 کیلومتر با گوگرد آسفالتی احداث شده که نتایج این طرح قابل قبول بوده است.

وی یادآور شد: امکان استفاده از گوگرد در صنایعی از جمله لاستیک سازی، بتن سازی، کاغذ سازی و ... نیز وجود دارد که امکان افزایش ارزش افزوده این محصول را فراهم می کند.

ایجاد واحدهای بازیابی گوگرد با هدف حفظ محیط زیست

به گفته معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، این شرکت علاوه بر مسئله اقتصادی، واحدهای بازیابی گوگرد شرکتهای پالایشی را با دغدغه حفظ محیط زیست  ایجاد کرده است.

انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم استفاده از پتانسیل گوگرد بنتونیتی

وی با انتقاد از سازمانها، نهادها و شرکتهای داخلی در زمینه استفاده نکردن از پتانسیل گوگرد تولید شده در شرکتهای پالایشی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمانها می تواند از ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور استفاده کنند.

وی تاکید کرد: با صادرات این محصول به کشورهای دیگر، خاک این کشورها بارور شده و این در حالی است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی امکان استفاده از این محصول در داخل کشور فراهم است.

وی ادامه داد: این وزارتخانه می تواند با ارائه یک طرح به مجلس شرایط استفاده از این محصول را در بخش کشاورزی فراهم کند.

کد خبر 229362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =