پروژه گازی ساوث استریم به نفع اروپاست

وزیران امور خارجه صربستان و مجارستان اعلام کردند که ساخت خط لوله گازی ساوث استریم به نفع همه کشورهای اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از بلگراد، اویکا داسیچ، وزیر امور خارجه صربستان و پیتر سزیجارتو، همتای مجار وی پس از گفتگوهای روز جمعه (30 آبانماه) اعلام کردند: همه اروپا منافع مشترکی در ساخت خط لوله گازی ساوث استریم خواهند داشت.

خط لوله ساوث استریم قرار است حدود ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه، بلغارستان، صربستان، مجارستان و اسلوونی به ایتالیا صادر کند.

داسیچ گفت: ما خواهان اجرای این پروژه گازی هستیم زیرا این طرح عرضه امن گاز به اروپای مرکزی را افزایش می دهد و به این دلیل است که ما بر این باور هستیم خط لوله گازی ساوث استریم به نفع اروپاست.

به گفته وی، مجارستان از سه جهت نفع بیشتری در اروپای مرکزی دارد که این منافع، شامل صلح، عرضه پایدار انرژی و توسعه روابط اقتصادی است و از میان آنها عرضه پایدار انرژی می تواند از طریق تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز به دست آید.

این مقام ارشد همچنین از روسیه و اتحادیه اروپا خواست تا گفتگو درباره خط لوله ساوث استریم را از سربگیرند و تاکید کرد که این طرح به نفع هر دو طرف است.

وی افزود: هزینه ساخت بخش صربستانی خط لوله ساوث استریم بیش از 40 میلیون دلار برآورد شده است و این کشور از طریق ترانزیت گاز سالانه صدها میلیون یورو درآمد کسب خواهد کرد.

بروکسل به این دلیل که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه است، توسعه این طرح را به حال تعلیق درآورده است.

بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم شامل چهار خط لوله موازی است که از بستر دریای سیاه می گذرد؛ هر خط لوله حدود ٩٣٠ کیلومتر طول و ظرفیت صادرات روزانه حدود ٤٠ میلیون مترمکعب گاز را دارد؛ شرکت ساوث استریم ترنسپورت جریان گاز را بدون وقفه کنترل و بررسی می کند.

مناقصه ساخت نخستین بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم در ماه مارس گذشته به شرکت ایتالیایی سایپم اس پی ای (زیرشاخه شرکت انی) واگذار شد.

فاز نخست خط لوله ساوث استریم با ظرفیت انتقال سالانه ١٥,٧٥ میلیارد مترمکعب گاز برای اواخر سال ٢٠١٥ برنامه ریزی شده است و همزمان با بهره برداری ٤ فاز این خط لوله در سال ٢٠١٨، کل ظرفیت انتقال گاز آن به ٦٣ میلیارد مترمکعب در سال می رسد.

شرکت گازپروم ٥٠ درصد، شرکت انی ایتالیا ٢٠ درصد و دو شرکت یی دی اف فرانسه و وینترشل آلمان هر یک ١٥ درصد از سهام خط لوله گازی ساوث استریم را در اختیار دارند.

 

 

 

 

کد خبر 229376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =