اشتباه برآورد اوپک

نویسنده برنده جایزه پولیتزر اوپک را به دلیل نادیده گرفتن توانایی شیل اویل در بازگشت به بازارها با قیمتهای پایین، سرزنش کرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دنیل یرگین، نویسنده برنده جایزه پولیتزر، معتقد است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به اشتباه فکر می کرد تولید شیل اویل آمریکا در صورت سقوط قیمتها به زیر 90 دلار برای هر بشکه می تواند سود آور نباشد.

یرگین، معاون شرکت آی اچ اس، اظهار کرد که اوپک راه سختی برای به توافق رسیدن در باره تولید نفت خود در نشست روز پنجشنبه (6 آذرماه) در وین خواهد داشت.

بازارهای نفتی ماه گذشته وارد رقابتی شدید شدند که دلیل آن افزایش حفاری شیل اویل در آمریکا و بالا رفتن تولید نفت این کشور همچنین زیاد شدن تولید نفت اوپک بود که با کاهش تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی همزمان شد.

یرگین که در مراسم دهمین سالگرد سمپوزیوم انرژی دانشگاه کلمبیای آمریکا سخن می گفت، ادامه داد: یکی از تعجب برانگیز ترین نکته ها برای بسیاری این است که صنعت شیل اویل آمریکا به دلیل استفاده از فناوریهای روز و نیز بهره وری بالا، نرخ بازگشت پذیری بالایی دارد.

وی گفت: سرعتی که شیل اویل آمریکا رشد می کند مطابق است با سرعتی که قیمت نفت خام کاهش می یابد.

بر اساس اداره آمار وزارت انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در هفته منتهی به هفتم نوامبر (16 آبانماه) به روزانه 9 میلیون و 60 هزار بشکه نفت رسید که از زمان آغاز جمع آوری اطلاعات از سال 1983 بالاترین سطح تولید هفتگی نفت در آمریکا بوده است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که تولید نفت آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به میانگین روزانه هشت میلیون و 570 هزار بشکه و در سال 2015 به 9 میلیون و 420 هزار بشکه می رسد. تولید نفت آمریکا سال گذشته میلادی برابر با هفت میلیون و 460 هزار بشکه در روز بود.

یرگین اضافه کرد: تولید نزدیک به 80 درصد شیل اویلی که در سال 2015 استخراج می شود با قیمت 50 تا 69 دلار مقرون به صرفه است، فکر می کنم این نظر میان اعضای اوپک و حتی برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها وجود داشت که قیمت زیر 90 دلار برای تولید شیل اویل مناسب نیست.

وی گفت: این نشان می دهد که اوپک سازمانی است که اعضای آن نظرها و شرایط سیاسی و اقتصادی متفاوتی دارند، اعضای این سازمان تنها در یک چیز با هم متحدند، صادرات نفت، در اوپک تنها برخی اعضا نقش کلیدی دارند.

 

کد خبر 229380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =