۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
  • کد خبر: 229381
احتمال کاهش تولید نفت اوپک 50-50 است

کارشناسان نفتی معتقدند که چند روز مانده به نشست حیاتی اوپک، هنوز نمی توان به طور قطع از تصمیم اعضای این سازمان برای حفظ تولید یا حمایت از قیمت صحبت کرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نفتی نشان می دهد که نیمی از آنها معتقدند اوپک تولید نفت خود را در نشست روز پنجشنبه (6 آذرماه) کم می کند و نیمی دیگر بر این باورند که تولید نفت این سازمان بدون تغییر می ماند.

تفاوت آرا میان تحلیلگران نشان دهنده سطح دشواری تصمیمگیری در میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. کشورهای عضو اوپک می توانند با کاهش تولید نفت، قیمتهای نفت را از پایین ترین سطح در چهار سال گذشته نجات دهند و آن را احیا کنند اما باید با این تصمیم این خطر را بپذیرند که سهم بازار خود را به رقبایی مانند شیل اویل آمریکا بدهند.

از سوی دیگر، اوپک می تواند با ادامه روند تولید نفت به شکل کنونی اجازه دهد قیمت نفت سقوط کند تا آنجا که رشد تولید شیل اویل در آمریکا متوقف شود. این تصمیم، ممکن است به کشورهای عضو اوپک مانند نیجریه و ونزوئلا که اقتصاد ضعیف تری دارند فشار زیادی بیاورد.

دوگ کینگ، مدیر سرمایه گذاری در صندوق کالای انگلیس، گفت: روز بسیار حساسی خواهد بود، اگر در این نشست که مهمترین نشست اوپک در ده یا 15 سال گذشته است، اقدامی صورت نگیرد، آنگاه بازارها به سمت قیمت پایین خواهند رفت، اما اگر تا یک میلیون و 500 هزار بشکه از تولید نفت اوپک کاسته شود، آنگاه قیمت نفت به سطح 80 تا 90 دلار برای هر بشکه باز می گردد.

هری چیلینگوئیرین، کارشناس بازار کالا در موسسه بی ان پی پاریباس، معتقد است: اوپک باید یک میلیون بشکه تا یک میلیون و 500 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهد تا بتواند بازارها را به شرایط متعادل بازگرداند.

اوپک در سال 2007 میلادی با تصمیمی روبرو شده بود که به طور کلی با شرایط امروز در تناقض است. در آن زمان، قیمت نفت طی 11 ماه 55 درصد رشد کرد که موجب شد اوپک برای افزایش تولید درجهت کم کردن قیمتها زیر فشاری مشابه امروز قرار گیرد. همزمان با این موضوع، رکود اقتصادی بی نظیری گریبان بازارهای آمریکا را نیز گرفته بود.

در نهایت، اوپک تصمیم گرفت تولید خود را ثابت نگه دارد که این موجب نوسان شدید قیمت در روزی شد که سازمان تصمیم خود را اعلام کرد. در ابتدا قیمتها 1.9 درصد کاهش یافت اما در پایان 1.2 درصد رشد داشت.

هاکان کوکایوسوفپاساوگلو، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه آرک بریج کپیتال، معتقد است در صورتی که در نشست این هفته اوپک، سقف تولید این سازمان تغییر نکند قیمتهای نفت 10 دلار دیگر سقوط می کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین اظهار کرد که مقدارکاهش نفتی که اوپک باید برای جبران افزایش تولید خارج از این سازمان بپذیرد بسیار زیاد است: آنها باید به مرور دو میلیون بشکه نفت را در روز از چرخه تولید خود خارج کنند که پول بسیار زیادی است.

 

کد خبر 229381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =