۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
  • کد خبر: 229383
دشمنی به نام اوپک

مجله اقتصادی و معتبر فوربس آمریکا در یکی از مقالات خود روز جمعه (30 آبانماه)اعلام کرد که نوسانات قیمت نفت طبیعی است و نباید اوپک را مقصر دانست.

پایگاه اینترنتی مجله فوربس  روز جمعه با انتشار گزارشی به تلاش تاریخی آمریکا برای کنترل قیمت جهانی نفت و نقش اوپک در این زمینه پرداخته است و تاکید می کند که اوپک در این قاره به چشم دشمنی تاریخی نگریسته می شود.

در این گزارش به یک برنامه تلویزیونی در آمریکا اشاره می شود که در آن به شکست اوپک پرداخته شده و این که تمام پول نفت خاورمیانه صرف حمایت از تروریسم می شود. این سطح از خصومت نسبت به اوپک این روزها بیشتر در تگزاس و مردان نفتی آن دیده می شود.

با افزایش قیمت نفت در دهه 1970، این تصویر به شکل گسترده ای شکل گرفت که اوپک دشمن غرب و سازمانی مخرب است.

در آن زمان، بسیاری بر این باور بودند که آمریکا می تواند با داشتن بازارهای آزاد، به قیمتهایی پایدارتر و پایین دست یابد. اما آنها این نکته را فراموش کرده بودند که بازار نفت در هیچ برهه تاریخی "آزاد" نبوده و همیشه تحت تسلط آمریکاییها بوده است.

جالب است که همه کسانی که قصد تثبیت قیمتهای نفت را داشته اند، در نهایت برای حمایت از صنعت داخلی آمریکا قیمت نفت را بالاتر برده اند. به عنوان مثال، سهمیه واردات نفت آمریکا در دوران پس از جنگ دوم جهانی به گونه ای تنظیم شد که نفت ارزانقیمت خارجی نتواند صدمه ای به تولیدکنندگان نفت داخلی بزند و آنها را از بازار خارج کند.

باید توجه داشت که اوپک در دهه گذشته تلاش اندکی برای کنترل قیمت نفت کرده است،تنها در سال 2008 بود که این سازمان به بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت واکنش نشان داد.

حقیقت این است که قیمتهای نفت به طور پیوسته در واکنش به تحولات سیاسی غیر مرتبط به اوپک، افزایش می یابند. نیت ابتدایی اعضای سازمان این بوده است که برای کاهش آن تلاش نکنند. اما به تازگی، عربستان بارها برای جبران کمبود عرضه نفت وارد بازار شده است که به عنوان مثال می توان به جریان اعتصابهای سال 2002 ونزوئلا اشاره کرد.

این نکته را باید پذیرفت که تنها اثر بر قیمت نفت از سوی اوپک به عنوان یک سازمان نفتی وارد نمی شود، بلکه تولیدکنندگان نفت هستند که با کاهش تولید نفت بر قیمت تاثیر می گذارند.

در مورد تزریق پول نفت خاورمیانه به گروههای تروریستی نیز باید اذعان کرد که این نظر، تنها تحلیل سیاسی ناپخته ای است. آیا می توان گفت که تجارت آبجو آمریکا در دهه 1930 برای حمایت از آلمان نازی بود؟ یا این که باید گفت قیمت پایین نفت موبجب فقر و ناآرامی سیاسی می شود و قشر جوان و محروم را هدفی ساده برای بهره کشان افراطی نوین می کند؟

قیمت نفت همچنان تحت تاثیر نفوذ اوپک است، اما بیش از آن ناشی از شرایط ژئوپلتیکی در بسیاری از کشورهاست که از جمله آنها تحریمها بر ضد ایران است.

ترغیب یا ترغیب نشدن به سرمایه گذاری بالادستی در بلندمدت برای قیمتهای نفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این موضوع در مورد سیاستهای مالی، انرژی و زیست محیطی که در هر نقطه از جهان اتخاذ شود نیز صحیح است.

در همین حال، باید به خاطر داشت که نفت، به عنوان سیاسی ترین کالای تاریخ، همچنان یک کالاست و قیمت آن در کوتاه مدت نوسان دارد و به روند عرضه و تقاضا در بلندمدت واکنش نشان می دهد.

کد خبر 229383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =