۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 229385

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
شاخص کل روی مرز 75 هزار واحدیدر نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل افت 206 واحدی (معادل 27/0 درصد) را تجربه کرد و در رقم 75 هزار و 43 واحدی ایستاد. این در شرایطی بود که حجم معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار دارد که نشان از فعالیت مناسب سهامداران، به ویژه حقیقی‌ها در این بازار دارد.

گرچه مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان عاملی غیراقتصادی بر روند بازار سرمایه اثرگذار است، اما نکته قابل توجه درخصوص بورس تهران، قرار داشتن قیمت‌ها در سطوح مناسب فعلی است. بر این اساس، حتی در بدترین سناریو که عدم رسیدن به توافق هسته‌ای بدون تمدید زمان مذاکرات است، نمی‌توان انتظار داشت قیمت سهام افت شدیدی را تجربه کند.

رفتار معامله‌گران در نمادهای مختلف نیز بر این نکته تاکید می‌کند که بازیگران بازار به پتانسیل‌‌های دیگری که منعکس‌کننده وضعیت اقتصادی شرکت‌ها است، توجه ویژه‌ای دارند.


بازار ارز
حرکت دلار روی میانگیندیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. به این ترتیب، قیمت دلار به مقدار متوسط خود در یک ماه گذشته رسید. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای همچنان در وین اتریش ادامه می‌یابد و اخبار ضدونقیضی در این خصوص ارائه می‌شود که نمی‌تواند بر بازارهای داخلی اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

با این حال، آنچه در بازار ارز مشاهده می‌شود روند متعادل عرضه و تقاضا است که تغییرات قیمتی را به حداقل رسانده است. پیش از این، نگرانی‌هایی درخصوص کاهش قیمت نفت و احتمال کسری بودجه به وجود آمده بود که می‌تواند با تضعیف سمت عرضه، قیمت دلار را افزایش دهد. در این شرایط، نتیجه نشست سخت اوپک در پایان هفته جاری می‌تواند نقش مهمی بر روند قیمت نفت داشته باشد که احتمالا تاثیر خود را بر بازار ارز نیز خواهد داشت.


بازار سکه
حباب منفی در بازار سکهروز گذشته، هر سکه طرح جدید 914 هزار تومان معامله شد. طی هفته‌های اخیر تاثیر قیمت طلای جهانی بر سکه کاهش یافته است؛ به‌طوری که افزایش حدود 10 دلاری قیمت اونس طلا (نسبت به پنج‌شنبه) نتوانست رشد قیمت سکه را سبب شود و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در این بازار ایجاد شد.

امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه همگام با دلار حرکت می‌کند. اما در ادامه هفته، نشست اوپک (پنج‌شنبه) یکی از عواملی است که علاوه بر قیمت ارز، بر قیمت طلای جهانی نیز اثرگذار است. به عقیده کارشناسان، کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک می‌تواند باعث افزایش قیمت نفت شود که اثر تورمی دارد و قیمت طلا را حمایت می‌کند، اما عدم کاهش عرضه از سوی این کشورها، اثر منفی بر قیمت طلا خواهد داشت.


بازار طلای جهانی
سومین هفته صعودی اونسطلای جهانی توانست برای سومین هفته متوالی مثبت شود و با رشد 1/1 درصدی به قیمت 1/1202 دلار بر اونس معامله شد. همان‌طور که اشاره شده بود، به‌رغم اعلام توقف سیاست تسهیل کمی (QE) در آمریکا، تداوم سیاست‌های انبساطی در سایر نقاط دنیا نظیر اروپا و ژاپن از قیمت طلا حمایت می‌کرد.

روز جمعه، کاهش نرخ بهره توسط چین نیز قیمت کالاها از جمله طلا را تقویت کرد. این در شرایطی بود که دلار آمریکا با افزایش همراه بود، اما نتوانست بر این عوامل غلبه کند. در نظرسنجی کیتکو، 14 نفر (از 23کارشناس) روند افزایشی و 6 نفر مسیر کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند. به‌طور کلی، آمارهای اقتصادی مهم این هفته و تعطیلی پایان هفته به مناسبت روز شکرگزاری، احتمال کاهش حجم معاملات و شاید نوسان بیشتر قیمت‌ها را تقویت می‌کند.


بازار اوراق مسکن
کف جدید قیمتی برای «تسه»هادر نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد اندک 02/0 درصدی به قیمت 85 هزار و 567 تومان معامله شدند.

به این ترتیب، زیان آنها از ابتدای پاییز به 11 درصد رسید. در این شرایط، به نظر می‌رسد پس از عبور از کف 90 هزار تومانی در اواسط آبان ماه، اکنون 85 هزار تومان کف حمایتی جدیدی برای این اوراق ایجاد کرده است.

به این ترتیب، با توجه به روند کاهشی تقاضای اوراق تسهیلات مسکن، بازگشت قیمت‌ها به بالای 90 هزار تومان دور از ذهن به نظر می‌رسد. بر این اساس، دیگر شاهد مازاد تقاضا برای «تسه»ها نیستیم و عرضه و تقاضا به تعادل خود رسیده‌اند. ورود بازار مسکن به فاز رکودی، مهم‌ترین عامل این کاهش تقاضا محسوب می‌شود و انتظار نمی‌رود تا نزدیکی سال جدید تغییر محسوسی در این سمت ایجاد شود.


بازار نفت
تغییر مسیر نفت پس از 2 ماهدر پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا پس از 7 هفته کاهش قیمت توانست با رشد 9/0 درصدی 5/76 دلار بر بشکه معامله شود. افت مداوم نفت از حدود 93 دلار شروع، اما با رسیدن به محدوده 75 دلاری با مقاومت مواجه شد.

در این رابطه می‌توان به بررسی بلومبرگ اشاره کرد که 19 منطقه نفت شیل در قیمت‌های کمتر از 75 دلار بدون صرفه اقتصادی می‌شوند. با این حال، نشست اوپک مهم‌ترین رویداد این هفته خواهد بود که از نظر کارشناسان، پیش‌بینی نتیجه آن بسیار دشوار است.

کاهش نرخ بهره توسط دولت چین، عاملی بود که قیمت نفت را در پایان هفته تقویت کرد. اما باید در نظر داشت گرچه اعمال سیاست‌های انبساطی در اروپا و آسیا (برخلاف آمریکا) قیمت کالاها مثل نفت را تقویت می‌کند، اما رشد دلار آمریکا را نیز سبب می‌شود (فشار بر نفت).


کد خبر 229385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =