پایگاه خبری سی.ان.ان.مانی آمریکا از افزایش پتانسیل اقتصادی ایران از نگاه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی، به دلیل قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق هسته‌ای و پایان انزوای ایران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، توافق هسته‌ای می‌تواند روند رشد اقتصادی ایران را تسریع کند. ایران و قدرت‌های جهانی در وین در حال مذاکره هستند تا قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل 24 نوامبر (سوم آذر) به یک توافق در مورد برنامه هسته‌ای این کشور دست یابند.

این پایگاه خبری نوشت، هنوز مشخص نیست که توافق حاصل می‌شود یا نه، اما شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستند تا سریع‌تر با سرمایه‌گذاری در ایران از پتانسیل انرژی و جمعیت 80 میلیونی و باسواد این کشور بهره ببرند.

براساس گزارش بریتیش پترولیوم، ایران روی 33 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است که این میزان معادل 18 درصد ذخایر گاز طبیعی جهان است. ذخایر نفت ایران نیز بالغ بر 157 میلیارد بشکه است که بیش از 9 درصد ذخایر جهانی نفت را تشکیل می‌دهد.

به‌رغم بهره‌مندی از چنین ذخایری، بخش انرژی ایران در نتیجه تحریم‌های ناعادلانه جامعه جهانی و دسترسی نداشتن به فناوری پیشرفته و سرمایه، توسعه چندانی نداشته است.تحریم‌های اقتصادی موجب شد رشد اقتصادی و درآمد نفتی ایران به‌شدت کاهش یابد.

کد خبر 229387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =