اتکا به درآمدهای نفتی چالش اساسی اقتصاد ایران است

اتکای اقتصاد ایران به نفت در سالیان متمادی یکی از چالشهای اساسی کشور است، هرچند حرکت دولت یازدهم برای مطرود دانستن این روش ناکارامد و تکیه بر افزایش صادرات غیر نفتی و رونق بیش از پیش تولید نیز قابل تحسین بوده است.

به گزارش شانا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آیین تجلیل از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برتر کهگیلویه و بویر احمد گفت: سیاستها و راهبردهای علمی و نوین اقتصادی مبنی بر خروج از رکود غیر تورمی و برنامه‌های راهگشا برای نظم بخشی و ایجاد آرامش در حوزه‌های اقتصادی مهمترین کارکرد دولت تدبیر و امید در بخش پرچالش اقتصادی بوده است.

وی اعتقاد راسخ دولت و شخص رئیس جمهوری مبنی بر مردمی کردن اقتصاد و نگاه واقع بینانه و عملگرا برای حضور و فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور را یادآور شد و افزود: در طول بیش از یکسال گذشته و برای نخستین بار هیئتی از فعالان بخش خصوصی و اتاق ایران، رئیس جمهوری را در سفرهای خارجی همراهی می‌کنند.

شافعی تصریح کرد: امروزه به واسطه همین تبادلات تجاری و بازرگانی و ارتباطات و دیپلماسی قوی اقتصادی، کشور را از رکود و انزوای حاکم در سالهای گذشته خارج کرده و سطح مبادلات تجاری و تفاهمنامه‌های اقتصادی تا حد قابل ملاحظه‌ای رو به افزایش رفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با توجه به شرایط ویژه به وجود آمده در زمینه دیپلماسی اقتصادی نیز گفت: اولویت دولت و بخش خصوصی در این راستا کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس است.

وی عنوان کرد: هم اکنون تفاهمنامه‌های اقتصادی خوبی درحوزه‌های مختلف با تجار و بازرگانان برخی از این کشورها و حتی کشورهای اروپایی و آفریقایی منعقد شده است.

شافعی با تاکید بر ناقص اجرا شدن اصل 44 قانون اساسی در سالهای گذشته، گفت: اکنون و با وجود همه شعارها و ادعاها مبنی بر مردمی کردن اقتصاد ولی سهم بخش خصوصی در این راستا حتی به 20 درصد هم نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، اتکای اقتصاد ایران به نفت را در سالیان متمادی یکی از چالشهای اساسی این بخش عنوان کرد و افزود: حرکت دولت یازدهم در راستای مطرود دانستن این روش ناکارامد و تکیه بر افزایش صادرات غیر نفتی و رونق بیش از پیش تولید نیز قابل تحسین بوده است.

وی با بیان این‌که بخش صادرات غیر نفتی درکشور در سالهای گذشته آن هم به دلیل افزایش خیره کننده و مقطعی قیمت نفت به شدت دچار رکود و چالش شد، تصریح کرد: باید مراقب بود که به محض افزایش قیمت نفت و یا دلار ذوق زده نشویم و یا دنبال سرکوب قیمتها نباشیم، بلکه باید به جای آن و با دوراندیشی و آینده نگری تولید را رونق و سامان بخشید.

شافعی با بیان این‌که هنوز یک برنامه جامع و استراتژیکی برای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور تدوین نشده است، ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم برای پایداری و رونق صادرات، حمایت و شکوفایی تولید است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که دولت تدبیر و امید، دولت شعار نیست، بلکه صداقت گفتار خود را در عمل نیز نشان داده است، ابراز داشت: بخش خصوصی، فعالان و بازرگانان نیز باید از این شرایط ویژه نهایت بهره را ببرند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، وی با بیان این‌که بخش خصوصی نیز با یک نگاه متفاوت وارد میدان برای توسعه و رونق اقتصاد کشور شده است، افزود: آینده اقتصاد ایران با این پیوند عمیق و جدید میان دولت و بخش خصوصی درخشان است.

کد خبر 229390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =