19 حوزه شیل اویل آمریکا با نفت 75 دلاری از سود می افتند

بر اساس آمارهای موجود، با نفت 75 دلاری تولید در 19 حوزه شیل اویل آمریکا سودآوری خود را از دست می دهد.

به گزارش نشریه گلوب اند میل، با نفت 75 دلاری که به گفته موسسه گلدمن ساکز میانگین بهای نفت در سه ماه نخست سال آینده خواهد بود، سودآوری 19 حوزه شیل اویل آمریکا متوقف می شود.

بر اساس آخرین اطلاعات موسسه دریلینگ اینفو، مناطقی از قبیل بخشهایی از حوزه ایگل باین و ایگل فورد در شرق و جنوب تگزاس روزانه 413 هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند. بنا بر ارقام دولتی، این میزان با افزایش تولید 1.03 میلیون بشکه ای در تولید روزانه این کشور در یک سال گذشته مقایسه می شود.  

افززایش تولید نفت آمریکا به بیش از 9 میلیون بشکه در روز با بالا بردن عرضه بیش از حد نفت در جهان سبب کاهش حدود 32 درصدی قیمتها از ماه ژوئن تاکنون شده است. با در نظر گرفتن هزینه های حفاری، حق امتیاز و حمل و نقل، حوزه های معینی از شیل اویل در سطح کنونی قیمت نفت درآمدزا نیست.

شاخص نفت خام دابلیو تی ای آمریکا در معاملات 14 نوامبر (23 آبان ماه) به 73 دلار و 25 سنت رسید که پایینترین سطح در چهار سال اخیر بود. موسسه گلدمن ساکز در 27 اکتبر (پنجم آبان ماه) برآورد خود را برای قیمت نفت در سه ماه نخست سال آینده به 75 دلار در هر بشکه کاهش داد. این موسسه پیشتر پیش بینی کرده بود که بهای نفت در این مدت به 90 دلار در هر بشکه می رسد.

بر اساس این گزارش، 12 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از پایان ماه مه تاکنون تولید روزانه خود را بیش از یک میلیون بشکه افزایش داده اند. اعضای این سازمان ششم آذر ماه با یکدیگر دیدار و درباره کاهش تولید یا حفظ سهم خود در بازار و تحت فشار قرار دادن شرکتهای حفاری آمریکا تصمیمگیری می کنند.

برآورد قیمت سر به سری موردنیاز شرکتهای حفاری متفاوت است. آژانس بین المللی انرژی در پاریس اعلام کرد که در حدود 96 درصد از تولید شیل اویل آمریکا با نفت 80 دلاری سودآور خواهد بود. همچنین به گفته تحلیلگران موسسه سنفورد سی برنشتاین، یک سوم تولید آمریکا در سه ماه نخست سال 2014 با نفت 80 دلاری غیراقتصادی است. 

موسسه آی اچ اس اعلام کرد که در حدود 80 درصد از رشد احتمالی شیل اویل آمریکا در سال 2015 میلادی با نفت 70 دلاری اقتصادی خواهد بود. بر اساس آمارهای موسسه انگلوود، با میانگین قیمت سالانه 77 دلار در هر بشکه، تولید روزانه نفت آمریکا در سال 2015 میلادی 700 هزار بشکه افزایش می یابد که این رقم در مقایسه با افزایش بیش از یک میلیون بشکه ای سال جاری کاهش خواهد داشت.

سودآوری در تولید بسته به تراکم و عمق صخره ها، دستیابی به خطوط لوله و مخلوط نفت و گاز تولیدی در چاهها متفاوت است. شرکتهای حفاری در حوزه توسکالوسا مارین شیل در لوئیزیانا و می سی سی پی نیازمند قیمت سر به سری 79 دلار و 52 سنت هستند زیرا حفاری این شرکتها باید تا عمق بیش از دو مایلی ادامه یابد. ارزان ترین میدان در حوزه گرین ریور در کلورادو و ویومینگ با قیمت سر به سری 50 دلار و 10 سنت است.

دست کم 12 شرکت از جمله کانتیننتال ریسورسز و سندریج در اوکلاهاما ماه گذشته در جریان کنفرانسهایی تلفنی اعلام کردند که هزینه های سرمایه ای خود را به دلیل افت قیمتهای نفت کاهش می دهند.

شرکت آپاچی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که هزینه های خود را در آمریکای شمالی 25 درصد کاهش می دهد. این شرکت افزود تولید خود را ازهشت تا 12 درصد افزایش می دهد که این رقم در مقایسه با افزایش 29 درصدی تولید آپاچی از سال 2009 میلادی تاکنون کاهش یافته است.

چاههای 19 حوزه ای که بر اساس آمارها سودآوری خود را از دست می دهد در ماه ژوئن 273 هزار 745 بشکه نفت در روز تولید کردند که 38 درصد بیشتر از تولید سال گذشته بوده است.

بنا بر این گزارش، در هفت حوزه اوکلاهاما که سودآوری ندارند، شرکتهایی نظیر کانتیننتال و سندریج دست کم 139 هزار و 360 بشکه نفت در روز تولید می کنند. 

مانوج نیکانج، مدیرعامل بخش مطالعات انرژی گروه اینوستمنت تکنولوژی در نیویورک، گفت که در مقایسه با این حوزه ها، بزرگترین میدانهای تولیدی یعنی حوزه های باکن در داکوتای شمالی و پرمیان و ایگل فورد در تگزاس روی هم رفته 4.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند.

نیکانج تصریح کرد که آنچه بیش از قیمت سر به سری اهمیت دارد اینست که افت قیمتها وجه نقدی مورد استفاده شرکتها را برای سرمایه گذاری دوباره برای تولید تازه کاهش می دهد.

کد خبر 229413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =