افزایش عرضه بنزین قیمت آن را دربازار آسیا کاهش داد

افزایش عرضه بنزین درهفته منتهی به 17 نوامبر(دوشنبه،26آبان) از سوی پالایشگران فعال در منطقه آسیا، قیمت این فرآورده نفتی را در مقایسه با هفته‌های قبل کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، با وجود افزایش تقاضا از سوی بعضی کشورهای آسیایی از جمله اندونزی، قیمت این فرآورده نفتی در بازار آسیا کاهش یافت.

افت تقاضا برای نفتا از سوی مجتمع های پتروشیمی فعال در منطقه از یک طرف و بالارفتن حجم عرضه این فرآورده نفتی از سوی پالایشگران آسیایی بویژه پالایشگران فعال در هند، از طرف دیگر، قیمت نفتا را در مقایسه با هفته پیش از آن کاهش داده است.

با نزدیک شدن به فصل زمستان، پالایشگران در حال تامین سوخ‌های گرمایشی از بازار داخلی و خارجی و ذخیره‌سازی آنها در مخازن خود هستند و همین موضوع قیمت این فرآورده‌های میان‌تقطیر را در بازار آسیا افزایش داده است.

افت تقاضای بنزین در خلیج مکزیک

پالایشگران فعال در خلیج‌مکزیک، به دلیل افت تقاضای بنزین در بازار داخلی و افزایش تقاضا برای این فرآورده نفتی از سوی کشورهای منطقه آمریکای لاتین، بویژه ونزوئلا، اقدام به صادرات بنزین به آن منطقه کرده اند و همین موضوع، مانع از کاهش شدید قیمت این فرآورده سبک نفتی در خلیج مکزیک شده است.

در باره گازوئیل، پایان یافتن تعمیرات دوره‌ای در بعضی واحدهای پالایشگاهی که سبب افزایش حجم عرضه این فرآورده نفتی در آن منطقه شده‌ همراه با کاهش تقاضا برای گازوئیل از سوی کشاورزان، افت قیمت این فرآورده نفتی را سبب شده است.

با پایان یافتن تعمیرات دوره‌ای در بعضی پالایشگاه‌های فعال در اروپا و روسیه و از سرگیری فعالیتهای پالایشی در آن مناطق، حجم ارسال نفت ‌کوره از سوی این پالایشگران به آمریکا افزایش یافته است.

افزایش قیمت نفت کوره در اروپا

فراهم شدن فرصت صادرات بنزین از اروپا به امریکا وغرب آفریقا، سطح قیمت این فرآورده نفتی را در آن منطقه بالا برده، این در حالی است که تقاضا برای بنزین در بازار داخلی اروپا به شدت کاهش یافته است.

 به گزارش مدریت امور اوپک و روابط با مجامع بین الملل، کم شدن حجم عرضه گازوئیل در این منطقه که بیشتر به دلیل پایین آمدن حجم صادرات این فرآورده نفتی از آمریکا به اروپا بوده است، قیمت گازوئیل را در بازار این منطقه نسبت به هفته‌های پیش افزایش داده است. البته، واردات محموله‌هایی از خلیج‌فارس، تا حدودی مانع از افزایش شدید قیمت این فرآورده نفتی در اروپا شده است.

در باره نفت‌ کوره، بالا رفتن حجم تقاضا برای این فرآورده نفتی از سوی شرک‌های کشتیرانی، افزایش قیمت نفت‌ کوره را به دنبال داشته است.

علاوه براین، فراهم شدن فرصت صادرات این فرآورده سنگین پالایشگاهی به بازار آسیا، عامل مضاعفی برای بالارفتن قیمت نفت‌کوره در این بازار بوده است.

کد خبر 229416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =