کشورهای خلیج فارس برای رویارویی با عصر بدون پول نفت آماده شوند

مدیر عامل صندوق بین المللی پول از لزوم آمادگی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دوران پس از نفت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری عرب فاینانس، حازم الببلاوی، در یک سخنرانی اقتصادی بیان کرد: عصر نفت مانند نعمتی بر کشورهای عربی خلیج فارس نازل شد اما این کشورها باید خود را برای دوران پس از وابستگی به نفت آماده کنند.

ببلاوی گفت: در صورت افزایش قدرتهای اقتصادی منطقه، شرایط برای وابستگی کمتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به درآمدهای نفتی مهیا خواهد شد و این امکان پذیر نیست مگر این که کشورهای دارای مازاد درآمد، این انقلاب اقتصادی را رهبری کنند.

وی افزود: کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با استفاده از مازاد درآمدهای نفتی و به منظور حفظ ارزش واقعی این منابع مالی و جلوگیری از رکود این منابع در بازارهای مالی می توانند نسبت به ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری در سراسر جهان عرب، اقدام کنند. 

نخست وزیر سابق مصر با اشاره به این که تنها ضمانت برای سرمایه گذاری این کشورها، تقاضای جهانی نفت در دهه های آینده است، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس بر خلاف چین، ژاپن و حتی کشورهای صنعتی در حال رشد، از زیربنای صنعتی لازم برای پیشرفت در آینده برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: با پیشرفت اقتصادی در سطح بین المللی  نقش دلار در ایجاد یکپارچگی اقتصادی و مالی بین المللی، بیش از پیش آشکار می شود که این خود یکی از مشوقهای سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخشهایی به دور از حوزه نفت و گاز به شمار می رود.

ببلاوی تصریح کرد: دولتها نیازمند حفظ داراییهای خود در قالب دلار هستند که این موضوع، آمریکا را با کسری در تراز تجاری این کشور روبرو می کند.

 مدیر عامل صندوق بین المللی پول بااعلام این که نفت به عنوان یک کالای استراتژیک مورد نیاز برای ثبات اقتصادی و سیاسی جهان شناخته می شود، ادامه داد: کاهش حجم مازاد درآمدهای مالی به سود کشورهای دارای این درآمدها نیست، در نتیجه، هر گونه تلاش هدفمند برای کاهش تولید این کالای استراتژیک، با موفقیت همراه نخواهد بود.

کد خبر 229436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =