تأمین منابع مالی راه‌آهن تهران - همدان - سنندج از محل فاینانس چین

موافقتنامه تکمیل طرح و ساخت راه‌آهن تهران - همدان - سنندج با شرکتی چینی منعقد شد.

به گزارش شانا، معاون وزیر راه از موافقتنامه پیمان تکمیل طرح و ساخت راه‌آهن تهران - همدان - سنندج با شرکتی چینی خبر داد و اظهار کرد: در مسیر تامین منابع از روشهایی غیر از بودجه، این موافقتنامه که شامل تکمیل طرح و ساخت خط ریلی به همراه تامین منابع مالی به روش فاینانس است، با شرکت چینی منعقد شد.
بر پایه اعلام روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور‌ علی نورزاد گفت: در جلسه با اعضای هیئت چینی موافقتنامه پیمان تکمیل طرح و ساخت راه‌آهن تهران-همدان-سنندج‌ امضا شد.

وی افزود: این موافقتنامه در امتداد تفاهمنامه قبلی که چند ماه گذشته ‌بین شرکت ساخت و توسعه و طرف چینی مبادله شده بود،‌ به امضای دوطرف رسید.

نورزاد ادامه داد: در راه تحقق سیاستهای دولت یازدهم برای تامین و جذب منابع طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای فارغ از منابع عمومی لازم است از همه ظرفیتها و روشهای موجود تامین مالی بهره برد که امضای این موافقتنامه در همین راستا و برای تکمیل طرح و ساخت راه آهن تهران-همدان-سنندج است‌.

وی اضافه کرد: در این موافقتنامه پیمانکار چینی مسئول تامین منابع مالی به روش فاینانس نیز هست که مواردی از این دست ما را در پیشبرد اهداف توسعه خطوط ریلی مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور یاری خواهد کرد.

نورزاد ادامه داد: پس از سفر رئیس‌جمهور به چین توافقات راهگشایی برای استفاده از ظرفیت فاینانس بین دو کشور حاصل شد و بسترهای لازم برای این امر به دست آمد که امضای این موافقتنامه و پیمان حاصل همین ارتباطات موثر مابین دو کشور ایران و چین است.

وی تاکید کرد: در این جلسه مقرر شددوطرف نسبت به انجام مقدمات گشایش LC در اسرع وقت اقدام کنند و در خلال گشایش LC، بررسیهای فنی برای دستیابی به توافق نهایی و امضا و مبادله قرارداد را انجام دهند.

بنابراین گزارش مبلغ این قرارداد به روش فاینانس از طریق خط اعتباری ایران و چین تامین خواهد شد.

طرح راه آهن تهران-همدان-سنندج به طول 410 کیلومتر و یک خطه با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر برای باری طراحی شده است، این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.

همچنین تعداد 12 ایستگاه شامل همدان و ساوه (به عنوان ایستگاههای تشکیلاتی درجه یک)، نوبران و فامنین (به عنوان ایستگاههای مسافری درجه 2) و 8 ایستگاه درجه3 (که در دو فاز یکم و دوم ساخته می‌شوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.

این طرح علاوه بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استانهای همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌کند، موجب فراهم ‌آوردن بستری مناسب به ‌منظور احداث طرحها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی مسیر و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

کد خبر 229438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =