تمام توان کشور متوجه توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: میدان گازی پارس جنوبی منافع و ثروت ملی ما به شمار می آید، چنانچه در برداشت کوتاهی کنیم دیگران در استحصال از ما پیشی می گیرند و از محل این برداشت علیه خودمان استفاده می کنند.

رضا رحمانی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه دوم آذرماه) مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار شانا گفت: اگر از من بپرسید، مهم‌ترین پروژه اجرایی کشور چیست؟ در پاسخ می گویم که با اولویت‌ترین پروژه صنعتی در میان همه پروژه‌های اجرایی و پیش از هر چیز دیگری، توسعه و برداشت از میدانهای مشترک نفت و گاز باید مد نظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنایع افزود: ارزش پروژه‌های میدانهای مشترک (بویژه پارس جنوبی به دلیل گستردگی) به میزانی است که چنانچه با فراخوان مردمی سرمایه‌های کوچک را برا سرمایه گذاری تجمیع کنیم، اجرای آن با ارزش خواهد بود.

وی در واکنش به بهره برداریهای پیش رو در فاز 12 پارس جنوبیٰ گفت: برای این اقدام قدردانی می‌کنیم هر چند که این فازها می بایست زودتر به مرحله بهره برداری می‌رسید  از دولت کنونی انتظار دارم  با حساسیت بسیار زیادی موضوع استحصال از میدانهای مشترک را پیگیری کند.

رحمانی افزود: بیژن زنگنهٰ وزیر نفت از مدیران خوب کشور ماست، ایشان همت کند و همه دولت باید حمایتش کنند، کل صنعت باید در اختیار توسعه میدانهای مشترک قرار گیرد،  ایران توانمند است از این رو دوباره تاکید می‌کنم همه توان کشور برای میدانهای مشترک باید به کار گرفته شود.

رییس کمیسیون صنایع با اشاره به بازدید خود از پارس جنوبی در دولت گذشته گفت: آن وقت به وزیر نفت گفتم به جلسه غیر علنی بیای  تا اهمیت موضوع را برای نمایندگان تشریح کند.

وی گفت: ایرادی ندارد، با تشکیل یک صندوق، 40 درصد، سود به آوردگان سرمایه داده شود  در برابر این اگر یکسال زودتر پروژه‌های مشترک راه اندازی شود  ظرف این مدت همه هزینه‌های اولیه را پوشش می‌دهد و افزون بر این، منابع ما را دیگران نخواهند برد.

رحمانی با بیان این که دولت باید به عنوان یک اولویت در اقتصاد مقاومتی به فرصت میدانهای مشترک نگاه کند، افزود: چه پیش از مذاکرات چه بعد از مذاکرات باید میدانهای مشترک اولویت باشد از این رو پیشانی آنها، پارس جنوبی است.

کد خبر 229442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =