توافقنامه گازی الجزایر و ترکیه تمدید شد

توافقنامه عرضه گاز الجزایر به ترکیه برای مدت 10 سال دیگر تمدید شد.

به گزارش روزنامه ترکی حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه توافقنامه جدید عرضه 4.4 میلیارد مترمکعب گاز الجزایر به ترکیه را تبریک گفت.

وی در جریان سفر رسمی 19 نوامبر خود به الجزایر، توافقنامه میان شرکت دولتی نفت الجزایر و شرکت دولتی بوتاش ترکیه را که برای 10 سال دیگر تمدید شده است، تبریک گفت.

اردوغان اعلام کرد که الجزایر هم اکنون چهارمین منبع بزرگ تامین گاز ترکیه به شمار می رود.

بنا بر آمار شرکت بوتاش، روسیه، ایران و آذربایجان، سه کشور بزرگ تامین کننده گاز مورد نیاز ترکیه هستند و سالانه به طور کلی 42 میلیارد متر مکعب گاز با خط لوله به این کشور عرضه می کنند.

شرکت بوتاش در بیانیه ای اعلام کرد: این توافقنامه جدید گازی میان ترکیه و الجزایر، سالانه 4.4 میلیارد مترمکعب گاز را تا اکتبر سال 2024 در اختیار ترکیه قرار می دهد که این رقم از 4 میلیارد مترمکعب عرضه گار در توافقنامه پیشین میان دو کشور بیشتر است.

اردوغان گفت: سرمایه گذاران ترک از اکتبر گذشته 11 میلیارد دلار در پروژه های ساخت و ساز در الجزایر سرمایه گذاری کرده اند و این سرمایه گذاریها افزایش یافته است و بر این باور هستم که افزایش خواهد یافت.

ترکیه در قالب یک توافقنامه در سال ١٩٩٨، سالانه حدود ٤ میلیارد مترمکعب ال ان جی از الجزایر و بر اساس یک توافقنامه در سال ١٩٩٥، ١,٢ میلیارد مترمکعب ال ان جی از نیجریه وارد می کند.

بیشتر ال ان جی وارداتی ترکیه اواسط فصل زمستان، زمان اوج تقاضا برای سوخت گرمایشی و اواسط تابستان استفاده می شود.

پیش بینی های کنونی نشان می دهد چنانچه منابع جدید گازی فراهم نشود، ترکیه ظرف سال های آینده به دلیل افزایش نیروگاه های تولید برق گازسوز با کمبود گاز رو به رو خواهد شد.

ترکیه علاوه بر خرید ال ان جی از الجزایر و نیجریه، از ایران، روسیه و آذربایجان گاز وارد می کند.

 

 

 

 

کد خبر 229465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =