۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
  • کد خبر: 229472

نگاهی به شرایط حاکم بر بازار بین المللی نفت نشان می دهد قیمت طلای سیاه در ماههای آینده بسته به ادامه وضع جوی نوسان خواهد داشت زیرا برخلاف انتظار، عربستان میزان تولیدخود را افزایش داد و در صورتی که هوای سرد در امریکا و اروپا ادامه دار شود با افزایش تقاضا، قیمت نفت هم کمی متعادل می شود.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران_ حسن مرادی: بر این اساس در شرایطی که کارشناسان بینالمللی نفت انتظار داشتند عربستان با ادامه روند نزولی قیمت نفت از میزان تولیدش بکاهد اتفاق عکسی طی ماه گذشته روی داد و این کشور 100 هزار بشکه بر میزان تولید خود افزود و با این اتفاق مجموع تولید نفت عربستان به 10 میلیون بشکه در روز رسید.

در این شرایط با کاهش شدید دما در امریکا و اروپا و بارش برف سنگین در این مناطق انتظار میرود تقاضا برای نفت افزایش یافته و همین موضوع مانع از کاهش قیمت نفت شود البته رشد قیمت ارتباط مستقیم با تداوم سرما دارد چراکه در این صورت کشورهای امریکایی و اروپایی به جای استفاده از ذخائرشان نیاز خود را از بازار تأمین میکنند. یکی از عمدهترین عوامل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یکباره تولید نفت در عربستان بود.

اینطور که به نظر میرسد افزایش تولید نفت در این کشور با انگیزه سیاسی همسویی دارد چراکه این کشور با ایران و روسیه بر سر مسائل پیش آمده در سوریه اختلاف نظر داشته و هماکنون در لاک حمایتگری از کشورهای غربی درآمده است.

یک سناریوی اساسی در خصوص دلایل عربستان از افزایش قیمت میتوان متصور شد مبنی بر اینکه عربستان با این اقدام در تلاش برای ممانعت از افزایش تولید نفت در روسیه است، سناریوی دوم هم عدم تفاهم با ایران است هرچند که انتظار میرفت بعد از دیدار ظریف با مسئولان این کشور روابط دوستانهتری بین دو کشور برقرار شود اما به نظر میرسد عربستان قصد کاهش تولید ندارد.

با تمام این شرایط قرار بود بعد از رفع مشکل بهار عربی عربستان نسبت به کاهش تولید اقدام کند چراکه این کشور نقش مهمی در رفع بحران با عرضه مازاد نفت بازی کرد. از اینرو انتظار میرفت با افزایش تولید این کشورها بخصوص لیبی، عربستان میزان تولیدش را کاهش دهد اما این اتفاق روی نداد.

با تمام این اتفاقات و احتمال روند نزولی قیمت نفت همه چشمها به اجلاس اوپک دوخته شده تا با تصمیماتی که در اوپک گرفته میشود قیمت نفت روند صعودی را در پیش بگیرد.

تمام این اتفاقات در بازار بینالمللی نفت، قیمت نفت در بازار ایران را هم در مسیر نزولی قرار داد به طوری که در بودجه سال 94 کشورمان قیمت نفت کمتر از 80 دلار پیشبینی میشود با این وجود، این امیدواری وجود دارد که با رسیدن فصل سرما قیمت در بازار نفت ایران هم جان دوباره گرفته و روند صعودی را تجربه کند.

با تمام این شرایط و طبق گفته رئیس جمهوری، درآمد امروز ما از نفت متعلق به 6 ماه اخیر است از اینرو نباید نگران کسری بودجه باشیم و حتی در صورت کسری بودجه دولت برای محافظت از بودجه 94 چارهای جز استفاده از صندوق ذخیره ارزی ندارد چراکه در غیر این صورت به طرحهای تولیدی آسیب وارد میشود در این میان امیدواری وجود دارد تا بهار آینده و پایان فصل سرمایه کاهش مشهود قیمت در بازار نفت روی ندهد.

کد خبر 229472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =