ایجاد 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی

همزمان با افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور، تا 3 سال آینده 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید به توان تولید برق کشور افزوده می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: عملیات اجرای 10 هزار مگاوات نیروگاه در کشور آغاز  شده است و برای تکمیل و افزایش ظرفیت نیروگاهها به سه سال زمان نیاز داریم.

هوشنگ فلاحتیان افزود: از 10 هزار مگاوات ظرفیت یادشده، هشت هزار مگاوات مربوط به تبدیل نیروگاههای بخار به سیکل ترکیبی می‌شود و در این مسیر از توان شرکتهای صاحب نام  بخش خصوصی که در توسعه صنعت برق ایران مشارکت دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد:  عملیات احداث 945 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی نیز  امسال آغاز می‌شود و همچنین از دیگر اقداماتی که در سال 1393 صورت می‌گیرد می‌توان به کلنگ‌زنی دو هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که تا پایان سال 1393 عملیات احداث نیروگاه به میزان یک هفتم ظرفیت نصب شده کنونی (72 هزارمگاوات) آغاز می‌شود گفت: در تلاشیم که از ظرفیتهای موجود، بهترین نتیجه را کسب کنیم.

فلاحتیان ادامه داد : یکی از اهداف وزارت نیرو افزایش بهره‌وری انرژی در کشور است که  در این مسیر با انجام اقدامات پیش بینی شده تحقق خواهد یافت.  وی اظهار کرد: تحقق این مهم می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی برق کشور را کاهش دهد.

وی تصریح‌کرد: وزارتخانه منابع لازم را برای سرمایه‌گذاری نیروگاههای برق بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است و این وزارتخانه درصدد است این نیروگاهها با بهره‌گیری از فناوریهای نوین در کوتاهترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

فلاحتیان با تاکید بر این‌که براساس برنامه ریزیها می‌خواهیم در پنج سال آینده میزان برق تجدیدپذیر به 3000 تا 5000 مگاوات برسد، گفت:‌در حال حاضر 220 مگاوات انرژی نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد و قرارداد احداث 945 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تجدیدپذیر نیز منعقد شده که بخش قابل توجهی از آن تا پایان سال 1394 به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: امسال نیز 125 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه انرژی‌ خورشیدی در نظر گرفته شده است و فراخوانهای زیادی داده شد تا متقاضیان برای نصب سلولهای خورشیدی مراجعه و 50 درصد از هزینه های سرمایه‌گذاری را ‌به صورت کمک بلاعوض دریافت کنند.

وی با اشاره به این‌که  برای فرهنگسازی استفاده از انرژیهای نو، پنلهای خورشیدی در بام مدارس، اماکن عمومی، دانشگاهها و مساجد نصب می‌شود گفت: در حال حاضر 6000 سامانه فوتوولتائیک در کشور نصب شده است و تا پایان سال 1393 تعداد این سامانه‌ها به 10 هزار واحد می رسد.


 

 

کد خبر 229494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =