واردات نفت آمریکا ازاوپک به پایین ترین سطح در 30 سال اخیر رسید

واردات نفت آمریکا از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به پایین ترین سطح در 30 سال گذشته رسید.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، در پی تأثیرپذیری روند تجارت جهانی از تحولات شیل اویل، واردات نفت خام آمریکا از کشورهای اوپک به پایین ترین سطح در 30 سال اخیر رسید.

کاهش وابستگی به واردات نفت از اوپک که یک سوم نفت خام جهان را تأمین می کند همزمان با پیشرفت در عملیات شکست هیدرولیک روی می دهد که سبب افزایش تولید نفت آمریکا به 9 میلیون بشکه در روز شده است که بالاترین سطح از اواسط دهه 1980 تاکنون به شمار می رود.

بر اساس تحلیل این روزنامه از آمارهای وزارت انرژی آمریکا، سهم اوپک از واردات نفت خام آمریکا در ماه اوت به  40 درصد کاهش یافت. این سازمان در ماه اوت 2.9 میلیون بشکه نفت در روز به آمریکا صادر کرد که پایین ترین سطح از ماه مه 1985 تاکنون بوده است. بالاترین میزان صادرات نفت اوپک به آمریکا در سال 1976 و در حدود 88 درصد بود. 

کاهش تمایل آمریکا به نفت کشورهای دیگر در کنار افزایش تقاضا از کشورهای شرقی به این معناست که تولیدکنندگان در خاورمیانه، غرب آفریقا و آمریکای لاتین به سوی بازار آسیا متمایل شده اند. با این وجود که رونق شیل اویل وابستگی آمریکا را به واردات نفت کاهش داده است، این کشور پس از چین همچنان دومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می رود.

تأثیر رونق شیل اویل آمریکا بر اعضای اوپک متفاوت است. کشورهای آفریقایی مانند الجزایر و لیبی کمترین تأثیر و عربستان و ونزوئلا به نسبت بیشترین تأثیر را از این جریان متحمل شده اند.

در همین راستا پاول هورسنل، تحلیلگر موسسه استاندارد چارترد، گفت: کشورهای آفریقایی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

نیجریه که تولید نفت خام آن مشابه میزان تولید در میدانهای ایالت داکوتای شمالی است، بزرگترین قربانی رونق شیل اویل آمریکا به شمار می رود. 

عربستان، بزرگترین تولیدکننده اوپک، با صادرات 894 هزار بشکه نفت در روز کمتر از 12 درصد از مجموع واردات نفت آمریکا را در ماه اوت به خود اختصاص داد. عربستان در بالاترین سطح، یک سوم مجموع واردات نفت آمریکا را تأمین می کرد.

بر اساس این گزارش، واردات نفت آمریکا از کویت و عراق افزایش یافته، این در حالی است که واردات از امارات و قطر به مدت دهها سال در سطوح اسمی قرار گرفته است.

برخی تحلیلگران می گویند: رونق شیل اویل آمریکا نفوذی را که عربستان و دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه در بیشتر زمانهای قرن اخیر داشته اند، تهدید کرده است.

اما بسام فتوح، مدیر مطالعات انرژی موسسه آکسفورد، با اعلام این که اوپک نفوذ زیاد خود را در بازارهای جهانی از دست نداده است، گفت: روبرو شدن با این موضوع که چگونه یک تولیدکننده پرهزینه می تواند یک تولیدکننده کم هزینه را از بازار بیرون براند دشوار است.

برخی دیگر بر این باورند که عربستان تنها کشور تولیدکننده نفت است که می تواند در کمترین زمان ظرفیت تولید خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. 

آژانس بین المللی انرژی، دیده بان انرژی کشورهای ثروتمند، اعلام کرد که جهان برای تأمین تقاضای خود در آینده همچنان به ذخایر گسترده نفتی خاورمیانه وابسته است.

کد خبر 229496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =