فرانسه سرمایه گذاری در معادن اورانیوم را افزایش می دهد

نخست وزیر فرانسه از آغاز سرمایه گذاری کشورش در معدن اورانیوم "ایمورارین" تا پیش از پایان سال 2020 خبر داد.

به گزارش روزنامه الحیات، مانوئل والس، در سفرخود به نیجر، روز (یکشنبه 2آذرماه)، اعلام کرد: دولت فرانسه امیدوار است سرمایه گذاری در معدن بزرگ اورانیوم ایمورارین در شمال نیجر را که برای مدت نامعینی به تعویق انداخته بود، تا پیش از پایان سال 2020 آغاز کند.

والس در محل اقامت سفیر فرانسه در نیجر، گفت: امیدواریم فعالیت کارگاه معدن ایمورارین که از سال 2009 به تعلیق درآمده است، تا پایان این دهه راه اندازی شود.

تصمیم به تعویق انداختن سرمایه گذاری در این معدن، در پایان ماه مه 2014 و در چارچوب توافق میان نیجر و "آریوا" غول هسته ای فرانسه، گرفته شد.

توافق میان نیجر و شرکت آریوا درباره سرمایه گذاری برای توسعه منابع ارورانیوم این کشور  18 ماه به طول انجامید.

محمدو ایسوفو، رئیس جمهور نیجر، نیز 18 ماه پیش پس از دیدار با همتای فرانسوی خود فرانسوا اولاند، اعلام کرد که سرمایه گذاری در معدن ایمورارین حداکثر تا سپتامبر 2015آغاز خواهد شد.

به گفته یکی از منابع آگاه دیپلماتیک فرانسه، غیر ممکن است آریوا، معدن ایمورارین را از دست بدهد اما این شرکت باید چشم انداز خود را مشخص کند. ایمورارین ممکن است در آینده نزدیک پاسخگوی مناسبی برای تامین تقاضای انرژی فرانسه باشد.

به تعویق افتادن سرمایه گذاری در این معدن، به کاهش قیمت اورانیوم پس از حادثه انفجار راکتور هسته ای  "فوکوشیما" در ژاپن و کاهش احتمال استفاده از این منبع انرژی ارتباط دارد.

این در حالیست که خطر رو به افزایش وجود گروههای تروریستی در منطقه ساحلی نیجر نیز با این موضوع در ارتباط است، زیرا این معدن در شمال نیجر و در منطقه ای واقع شده که در آن گروه های مسلح تروریستی فعالیت گسترده ای دارند.

آریوا یک سوم از مجموع تولید اورانیوم خود را از منطقه ارلیت واقع در شمال نیجر و 60 کیلومتری شمال ایمورارین به دست می آورد.

در منطقه ارلیت در سال 2010 آدم ربایان پنج گروگان فرانسوی و یک نفر توگو را ربودند که دو نفر از آنها در همان سال و چهار نفر باقی مانده در پایان سال 2013 آزاد شدند. 

کد خبر 229525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =