روزهای راحت اوپک سپری شده است

یک کارشناس نفت با بیش از دو دهه سابقه حضور در نشستهای اوپک با اشاره به پایان تصمیمهای ساده اوپک، تاکید کرد که همه کشورها باید در قبال کاهش تولید نفت مسئولیت داشته باشند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، عبدالله بن حمد العطیه، وزیر صنعت و انرژی پیشین قطر اظهار کرده است که روزهایی که همه اعضای اوپک به راحتی می توانستند بر سر سطح تولید این سازما تصمیم بگیرند، گذشته است.

العطیه گفت که اشباع بازارهای نفتی که موجب کاهش 30 درصدی قیمت نفت از ژوئن امسال تا کنون شده است، اتحاد میان اعضای اوپک را از بین برده و آنها را برای تقویت بازار به کشورهای غیر عضو اوپک وابسته کرده است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار است پنجشنبه هفته جاری (ششم آذرماه) در وین برای بررسی سقف تولید سال آینده این سازمان تصمیم گیری کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این نشست با توجه به شرایط بازار و نقش اوپک در تعیین قیمت جهانی نفت یکی از مهمترین نشستهای اوپک در 15 سال گذشته است.

العطیه تاکید کرد: اوپک نمی تواند به تنهایی توازن بازار را برقرار کند، این بار روسیه، نروژ و مکزیک نیز باید در تصمیم گیری مشارکت کنند، اوپک می تواند تولید خود را کم کند اما اگر تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک به رشد خود ادامه دهد چه می شود؟ در آن شرایط بازار چه می کند؟

بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی به کمترین سطح در پنج سال گذشته می رسد و در سال 2015 میلادی با افزایش سرعت بهبود اقتصاد جهانی، تقاضای نفت نیز بالاتر می رود.

یکی دیگر از موضوعاتی که تصمیم گیری را برای اوپک سخت کرده است، افزایش بی سابقه تولید شیل اویل در آمریکا بوده به شکلی که آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا، اکنون در آستانه خودکفایی در زمینه تولید نفت است.

وزیر صنعت و انرژی پیشین قطر در ادامه صحبتهایش گفت: اوپک نشستهای راحتی داشته و تصمیم گیری در آنها بدون زحمت انجام میشد، اما اکنون شرایط متفاوت است.

وی گفت: بازارهای نفتی با روزانه دو میلیون بشکه نفت مازاد روبرو هستند و از سوی دیگر رشد اقتصاد جهانی کمتر از حد انتظار است، آمریکا که زمانی بازار اصلی برای اوپکی ها بود اکنون دیگر نفت اوپک را وارد نمی کند، آمریکا در تلاش برای تبدیل شدن به یک صادرکننده نفت است، در این راستا آمریکا هم اکنون صادرات میعانات گازی را آغاز کرده است.

هری چیلینگوئیریان، کارشناس موسسه پی ان بی پریباس، پیش از این گفته بود که اوپک در گذشته نیز برای کاهش عرضه نفت خام از مکزیک، روسیه و نروژ کمک خواسته بود.

بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، عرضه نفت کشورهای غیر اوپک در 10 ماه ابتدای امسال دو میلیون بشکه افزایش یافته و به 57 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است.

العطیه اضافه کرد: اگر اوپک نظر من را بخواهد، می گویم ببینید شما نمی توانید به تنهایی این کار را بکنید، باید از کشوراهی غیر عضو کمک بخواهید، همه باید قبول مسئولیت کنند، درون اوپک دوست یا دشمن ابدی نداریم، در اینجا فقط منافع مشترک داریم.

کد خبر 229529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =