تدوین بیش از 50 درصد اسناد راهبردی هوشمندسازی شبکه برق ایران

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو از تدوین افزون بر 50 درصد اسناد راهبردی هوشمندسازی شبکه برق ایران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، گئورگ قره‌پتیان با بیان این که بر اساس برنامه‌های وزیر نیرو 19 اولویت پژوهشی در صنعت برق تعیین شده است که موضوعات تحقیقاتی در سطح کلان است، اظهار کرد: نیروگاههای خورشیدی، ذخیره‌سازهای انرژی، پیل سوختی و نیروگاههای بادی از جمله این اولویتهای پژوهشی صنعت برق هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو با بیان این که نیروگاههای خورشیدی و بادی در گروه انرژیهای تجدیدپذیر است افزود : در میان مهندسان اصطلاح انرژی نو به کار می رود که اصطلاح اشتباهی است زیرا سالهای سال از به کارگیری این انرژیها گذشته و وزارت نیرو مایل است سهم این نوع از انرژیها را در سبد انرزی کشور افزایش دهد.

وی اظهارکرد: انتقال انرژی با ظرفیتهای بالا یکی از مهمترین اولویتهای پژوهشی صنعت برق است که سه حوزه EHVAC، HVDC و ادوات FACTS را شامل می‌شود که این مجموعه در کنار هم امکان انتقال انرژی الکتریکی با ظرفیتهای بسیار بالا را فراهم می‌کند.

گئورگ قره‌پتیان با اشاره به هوشمندسازی شبکه برق ایران به عنوان یکی دیگر از عنوانهای کلان پژوهشی گفت: با توجه به برنامه موجود برای این مورد باید اسناد راهبردی و نقشه راه تدوین شود که روند و چگونگی رسیدن به اهداف مورد نظر در این حوزه مشخص شود.

وی ادامه داد: بخشی از کار در پژوهشگاه نیرو در حال انجام است و طبیعتا به موازات آن در مراکز پژوهشی دیگر و دانشگاهها بر روی هوشمندسازی شبکه برق در حال کار هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو گفت: ما از اولویتهای پژوهشی 19 گانه صنعت برق که امکان دارد افزایش یابند، اهداف مختلفی را پیگیری می کنیم به طوری که برای مثال هدف از نیروگاههای بادی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور و هدف از ذخیره سازها هموارسازی منحنی بار شبکه ، کنترل فرکانس ، رواج خودروهای برقی و ... است.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو مدیریت پژوهش را به پژوهشگاه نیرو واگذار کرده است و پژوهشگاه نیرو نیز با فعال کردن معاونت پژوهشی با مدیریت و توزیع پروژه‌ها در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و غیردانشگاهی، نتایج کار را به صورت رسوب دانش به پژوهشگاه بازگردانده می گرداند و سپس پژوهشگاه به عنوان یک حلقه روند ایده تا محصول را محقق می‌کند.

قره‌پتیان تاکید کرد: معاونت پژوهشی عهده‌دار مسائل مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان نخواهد بود، بلکه یک حلقه از این زنجیره خواهد بود که در مرحله بعد کار را به حوزه معاونت فناوری ارجاع خواهد کرد.

وی  اظهارکرد: پژوهشگاه طرحهای متعددی دارد که یکی از مهمترین طرحها شبکه هوشمند است و علاقمندیم که این موضوع به عنوان یک پایلوت به سرانجام برسد.

قره‌پتیان با بیان این که شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور(عتف ) در مرحله نخست 38 طرح کلان ملی را معرفی کرده است که یکی از طرحهای ملی معرفی شده در این شورا، هوشمندسازی شبکه برق کشور است و علاوه بر این شورا، وزارت نیرو به عنوان سفارش دهنده این طرح، هوشمندسازی شبکه را دنبال می کند.

وی ادامه داد: شورای عتف به منظور جلوگیری از پراکنده کاری پژوهشها در سطح کشور، مجری محوری و تعدادی همکار برای هر طرح مشخص کرده است که مجری محوری هوشمندسازی شبکه برق پردیس فنی مهندسی دانشگاه شهید بهشتی است و دانشگاههای فردوسی مشهد و  صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاههای همکار این طرح معرفی شدند.

مجری طرح هوشمندسازی شبکه برق در دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: در وهله نخست کار را به 6 زیر پروژه تقسیم کردیم که به طور متوسط هر دانشگاه دوزیر پروژه را انجام می دهد .
استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: دانشگاه امیر کبیر مسئولیت تدوین اسناد راهبردی و طرح آزمایشگاههای مربوط به شبکه هوشمند را برعهده دارد. ما هم‌اکنون کارفرمای خود را شورای عتف می دانیم، ولی درواقع وزارت نیرو قرار است ذی‌نفع این موضوع شود.

وی از تشکیل کمیته راهبری از سوی شورای عتف برای هوشمندسازی شبکه برق کشور خبر داد و گفت: بیشتر نمایندگان مطرح شده از وزارت نیرو هستند و ریاست کمیته، با مدیرکل امور تحقیقات و آموزش وزارت نیروست.

وی افزود : بیش از 50 درصد زیرپروژه تدوین اسناد راهبردی انجام و به تایید ناظر داخلی دانشگاه رسیده است و تدوین آن در نهایت طی دو تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

مجری طرح هوشمندسازی شبکه برق افزود: طرح شبکه هوشمند حتی در کشورهای پیشرفته 20 سال به بالا زمان جهت اجرا نیاز دارد زیرا این طرح مجموعه‌ای از فناوریهاست که شبکه‌های مخابراتی، شبکه های آی‌تی(IT)، شبکه‌های تولید انرژی از دیدگاه برقی و حرارتی مصرف را درگیر موضوع کرده است و به عبارتی، شبکه هوشمند، شبکه شبکه‌هاست و باید به‌صورت گام به گام پیاده‌سازی شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: پیاده سازی شبکه هوشمند 10 تا 12 مرحله دارد که هرکدام از این مرحله ها امکان دارد سالهابه طول بینجامد.

وی با اشاره به این که سامانه قدرت امروزی از 4 بخش تولید، انتقال، توزیع و مشترکان تشکیل شده است گفت: در شبکه هوشمند مصرف کنندگان به معنای واقعی مشترک هستند و در تولید و مصرف برق مشارکت می کنند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: در ایران برای هوشمندسازی شبکه در سمت مشترکان در قالب طرح فهام از کنتورهای هوشمند توسط شرکت سابا شروع و در بخش انتقال نیز از PMU ها جهت هوشمندسازی استفاده کردیم .

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو یادآور شد: لایه نخست شبکه‌های هوشمند تجهیزات اندازه‌گیری است، بنابراین ابتدا باید تجهیزات اندازه‌گیری توسعه یابند که در توزیع از کنتورهای هوشمند و در شبکه انتقال PMU ها و در تولید نیز از وسایل خاص خودش استفاده می‌شود.

کد خبر 229545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =