خیز جدید برای توسعه نیروگاههای زغالسنگ سوز در کشور

مجری طرح نیروگاههای بخار سازمان توسعه برق ایران از خیز ایران برای توسعه نیروگاههای زغالسنگ سوز در کشورخبر داد.

به گزارش شانا، مصطفی‌علی ربانی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای جهان همچون چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و اروپایی و  کشورهای آفریقایی بار اصلی خود را با زغالسنگ تامین می کنند، اما در ایران به‌دلیل فراوانی گازطبیعی و همچنین تامین سوخت نیروگاهها از طریق سوختهای فسیلی چندان وارد بحث زغالسنگ نشده‌ایم.

بر پایه اعلام وزارت نیرو، مجری طرح نیروگاههای بخار سازمان توسعه برق ایران افزود: در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت سوختهای فسیلی و سهولت صادرات آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری و وزارت نیرو به این نتیجه رسیدند که ما باید زغالسنگ را وارد سبد انرژی کشور کنیم و ساخت نخستین نیروگاه بخاری زغالسنگ سوز در طبس کلید خورد .

ربانی ادامه داد: با مطالعه‌های صورت گرفته در طبس بیش از یک میلیارد تن زغالسنگ حرارتی داریم که می‌توانیم از آن برای سوخت نیروگاه استفاده کنیم.

وی با بیان این که در طبس در حال ساخت دو واحد 325 مگاواتی جمعا 650 مگاوات نیروگاه هستیم، ابراز امیدواری کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه و بومی شدن فناوری آن قطعا کشور به سمت نیروگاههای بخاری زغالسنگ سوز می رود.

ربانی با اشاره به این که نیروگاههای بخار زغالسنگ سوز در برخی نقاط دنیا در داخل شهر ها واقع شده‌اند که برای جلوگیری از آلودگی آن تجهیزات حذف آلودگی بر نیروگاه نصب می شود، گفت: ما نیروگاه زغالسنگ سوز طبس را در کویر طراحی کرده‌ایم، اما در همانجا نیز سامانه حذف آلودگی برای آن پیش‌بینی شده و هیچ گونه آلودگی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: پول سوخت گاز طبیعی برای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی حدود 12 سنت است، در حالی که این رقم با زغالسنگ به حدود 5 سنت کاهش می‌یابد که صلاح است برای تولید برق از این سوخت استفاده شود.

 ربانی ادامه داد: تجهیزات اصلی این نیروگاه را مپنا تامین می کند که به دلیل برخی محدودیتهای بین‌المللی ال سی آن هنوز باز نشده، ولی در آستانه گشایش است.
وی  اظهار کرد: کارهای ساختمانی و تجهیزات جانبی که از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می شود در حال اجراست و تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به محض تامین تجهیزات اصلی، جهشی در پیشرفت طرح صورت می‌گیرد.

کد خبر 229547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =