کار واحدهای پتروشیمی ساخت اکتان افزا است نه تولید بنزین

بدون شک کار واحدهای پتروشیمی تولید بنزین نیست، بلکه هدف، تولید BTX و اکتان افزای است، در حالی که می‌دانیم پالایشگاهها باید به تولید بنزین مبادرت ورزند.

به گزارش خبرنگار شانا، کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالشها و راهکارها، امروز(دوشنبه 3 آذرماه) در محل اداره محیط زیست شهر تهران و با حضور یوسف رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران و شینا انصاری، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی، رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصلی‌ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه یک دوم کاهش یافته است.

وی افزود: آروماتیکها مهمترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند این در حالی است که آلاینده‌هایی مانند منواکسید کربن، گوگرد و نیتروژن به صورت روزانه پایش می‌شود، اما آروماتیکها اندازه گیری نمی‌شوند.

رشیدی تصریح کرد: تلاش کردیم آروماتیکها تا حد امکان در سوخت کشور کاهش یابند و به حد استاندارد آن که 35 درصد است برسند که خوشبختانه در این زمینه موفق بوده‌ایم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: انجام یک سری اقدامات مانند استاندارد کردن سوخت، خودرو، تولید گازوئیل کم گوگرد و حذف سرب از بنزین موجب کاهش آلاینده منواکسید کربن شده و میزان آنرا در شرایط استاندارد قرار داده است.

وی افزود: اگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 101 تا 199 باشد هوا سالم است، اما تفاوت این شاخص بسیار زیاد است به این معنا که اگر عدد 108 باشد نسبت به 190 قطعا هوا سالم‌تر و بهتر خواهد بود از این رو امسال در این زمینه شاخص کیفیت هوا بهبود یافته است.

رشیدی ادامه داد: در سالهای 80، 81 و 82 شاخص آلایندگی در تهران و کلان شهرها آلاینده منواکسید کربن بوده، اما اکنون از حد استاندارد پایین‌تر آمده است و شاخص کیفیت هوا به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تغییر کرده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم می‌توانیم میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را نیز کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در آلودگی هوا فقط بنزین را نباید مقصر دانست، بلکه عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند، اگر تمام سوخت کشور استاندارد و خودروها یورو 4 شوند باز هم آلودگی هوا خواهیم داشت، چراکه باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم قرار گیرند تا هوایی سالم داشته باشیم.

رشیدی به راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: کاهش تقاضای سفرهای درون شهری، توسعه دولت الکترونیک، حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه برخی از اقداماتی است که در کنار سوخت و خودرو استاندارد می‌تواند منجر به هوای سالم شود.

وی همچنین عنوان کرد: تهران از ابتدای سال 93 تاکنون 12 روز هوای پاک، 171 روز هوای سالم و 65 روز هوای ناسالم داشته است، که این آمار نشان می‌دهد کیفت هوای تهران بهبود یافته است.

رشیدی با طرح این سوال که اساسا فعالیت واحدهای پتروشیمی چیست؟ گفت: بدون شک کار واحدهای پتروشیمی تولید بنزین نیست، بلکه هدف، تولید BTX و اکتان افزای است، در حالی که می‌دانیم پالایشگاهها باید به تولید بنزین مبادرت ورزند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به نظر سازمان بهداشت جهانی در مورد میزان بنزن در هوا اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی سال 2010 سندی در مورد بنزن چاپ و در آن اعلام کرد، هیچ حد قابل قبولی را برای بنزن در هوا نمی پذیریم ، وجود بنزن در اتمسفر، ذرات معلق ایجاد می‌کند، بنابراین باید به طور کامل حذف شود که تولید بنزین و خودرو استاندارد یکی از این اقدامات در راستای حذف بنزن و ذرات معلق است.

وی تصریح کرد: آخرین استاندارد برای خودروها تا سال 84 تعریف شد که یورو 2 بودند، این استاندارد تا شهریور ماه متوقف ماند و در این زمان خودروسازان موظف به اجرای استاندارد یورو 4 شدند.

رشیدی عنوان کرد: ذر حال حاضر سوخت با استاندارد یورو 4 در کلانشهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز توزیع می‌شود که نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

در ادامه این کارگاه تخصصی، شینا انصاری، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: براساس برنامه کاهش آلودگی هوا، مصوب اردیبهشت ماه، دستگاههای مختلفی در روند کاهش میزان آلایندگی هوا نقش دارند.

وی افزود: برخی می‌گویند ما اطلاعات مربوط به دستگاههای سنجش آلودگی هوا را دستکاری می‌کنیم، در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد، چراکه دستگاههای سنجش آلودگی هوا از حساسیت، دقت و صحت بالایی برخوردارند و همچنین بازدید دوره‌ای نیز از آنها صورت می‌گیرد، بنابراین احتمال دستکاری و یا ارائه آمار غلط به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

انصاری به میزان بالای بنزن موجود در هوای اطراف برخی جایگاههای سوخت تهران در سالهای 89، 90 و 91 اشاره کرد و گفت: در آن سالها، میزان بنزن موجود در هوای اطراف جایگاههای سوخت در برخی نقاط تهران بسیار بالا و فراتر از حد مجاز بوده است، اما امروز به دلیل توزیع بنزین یورو4 میزان بنزن و آروماتیک در هوا کاهش یافته و حتی شاهد افزایش تعداد روزهای پاک و سالم در تهران در مقایسه با سالهای گذشته هستیم.

کد خبر 229549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =