۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
  • کد خبر: 229573

یکی از سؤالاتی که برای متقاضیان نصب سامانههای خورشیدی روی بام خانه پیش میآید این است که هر پنل خورشیدی چقدر از فضای بامها را اشغال خواهد کرد و آیا آپارتمان نشینان که فضای قابل استفاده در بام آپارتمانشان محدود است نیز میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند؟

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، مسعود خانی مجری طرحهای عوارض برق توانیر در این خصوص به «ایران» گفت: هر پنل خورشیدی
8 الی 10 متر مربع مکان برای نصب و 5 متر مربع فضای دسترسی نیاز دارد که به طور کلی هر پنل حدود 15 متر مربع را اشغال میکند.

از اینرو اگر مشترکی برای مجتمع مسکونی بخواهد به صورت جداگانه پنلی را نصب کند، میتواند.اما احتمالا در مرحله بعدی امکان نصب نیروگاه خانگی با ظرفیت بالا تر برای ساکنین مجتمع مسکونی وجود خواهد داشت.

خانی با اشاره به اینکه پنلهای یک کیلوواتی سنگین است و امکان نصب روی کولرها وجود ندارد افزود: ثبتنام برای مرحله بعدی که احتمالاً در انتهای این ماه شروع خواهد شد با اجرای مرحله بعد یک پنل برای تمام ساکنان نصب خواهد شد. به گفته خانی طی مرحله دوم برای 2 هزار مشترک دیگر پنل خورشیدی نصب خواهد شد.

از سال گذشته مطابق با مصوبه مجلس، وزارت نیرو موظف شد تا به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ 30ریال به عنوان عوارض برق از مشترکان به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت کند تا از محل منابع حاصل از این عوارض دریافتی در 2 موضوع سرمایهگذاری کند.

اول، توسعه و بهینهسازی شبکه روستایی و دوم، حمایت از تولید برق از منابع تجدیدپذیر. در همین بخش از قانون سقف درآمدهای عوارض برق 400 میلیارد تومان تعیین شد که از این میزان برای توسعه نیروگاههای خورشیدی تولید برق در محل مصرف مشترک 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. در همین راستا سال گذشته از محل درآمد ناشی از عوارض تعدادی نیروگاه خورشیدی روی بام برخی از مراکز اداری و صنعتی و برخی از مساجد و مدارس و هتلها با ظرفیت 5 کیلووات تا 50 کیلووات نصب شد. البته در آن زمان چون کار جدیدی کلید نخورده بود و توان پیمانکاران و تعداد آنها نیز پایین بود وام بلاعوض که برای متقاضیان در نظر گرفته شد 5/5 میلیون تومان بود که 50 درصد هزینههای نصب پنل را پوشش میداد.

در واقع سال گذشته هدف اصلی کار فرهنگسازی نصب پنل بود و از این رو شروع کار با نصب پنل خورشیدی روی بام خانهها صورت نگرفت. اما حدود یک هفته است که در راستای اجرای قانون بودجه سال 93 ثبتنام از مشترکان برق خانگی برای نصب سامانههای خورشیدی توسط شرکتهای توزیع برق مناطق آغاز شده و تا پایان هفته جاری و در صورت نیاز تا دو هفته دیگر ادامه دارد.

10 هزار پنل برای 10 هزار مشترک خانگی
در این طرح برای 10 هزار مشترک خانگی، سامانه خورشیدی با یارانه 50 درصدی نصب خواهد شد و پیمانکاران موظف به ارائه خدمات پس از فروش پنل(ضمانت) به مشترکان و متقاضیان خواهند بود. ارائه تسهیلات 50 درصدی برای متقاضیان نصب سامانههای خورشیدی مطابق قانون بودجه سال 93 از محل منابع حاصل از عوارض برق پرداختی مشترکان صورت خواهد گرفت.

پرداخت وام بلاعوض 4 میلیون و 700 هزار تومانی به هر پنل
براساس برنامهریزیهای انجام شده،توان تولید برق این نیروگاههای خورشیدی تا ظرفیت یک کیلووات خواهد بود و به ازای هر نیروگاه خورشیدی دولت تا سقف 4 میلیون و 700 هزار تومان که 50 درصد هزینه هر پنل است را پرداخت میکند و 4 میلیون و 700 هزار تومان دیگر به عهده مشترک متقاضی است.

هزینه برق اغلب خانوارها به یک سوم کاهش مییابد
مجری طرحهای عوارض برق توانیر در گفتوگو با «ایران» اظهار کرد: اگرچه یک کیلو وات نسبت به میانگین مصرف برق بخش خانگی میزان کمی است اما با همین ظرفیت میتوان در هر لحظه 10 لامپ 100 واتی را روشن نگه داشت و بخشی از هزینه مصرف را که به صورت پلکانی نیز محاسبه میشود کاهش داد.

مسعود خانی با اشاره به اینکه متوسط مصرف بخش خانگی در هر دوره 300 الی 400 کیلو وات ساعت است، گفت: «نصب پنل میتواند مصرف مشترک را تا حدود یک سوم کاهش دهد و با توجه به اینکه هزینه برق تصاعدی حساب میشود کاهش یک کیلو وات ساعت مصرف برق در یک دوره برای مشترکین پر مصرف توجیه اقتصادی بسیاری دارد. خانی با تأکید بر اینکه خانوارهایی که کمتر از 100 کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کنند، هزینه برق آنها با استفاده از این سامانه به طور کامل رایگان میشود، ادامه داد: هزینه برق خانوارهایی که تا 200 کیلووات ساعت برق در ماه مصرف میکنند، 70 درصد کاهش مییابد.

مشترکان فروشنده برق به دولت میشوند
مشترکانی که روی بام خانه خود پنل نصب میکنند میتوانند میزان برق اضافه مورد نیاز را از طریق شبکه سراسری تأمین کنند. اما اگر مصرف آنها کمتر از برق تولید شده توسط پنل باشد میتوانند برق مازاد خود را به شرکت توزیع برق بفروشند. برای بسیاری از مشترکین این سؤال پیش خواهد آمد که وزارت نیرو چگونه میخواهد مازاد برق تولیدی مشترکان خانگی را از پنلهای خورشیدی با قیمت 443 تومان بخرد؟

مسعود خانی در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه پیمانکاران در زمان نصب پنلهای خورشیدی کنتورهای یک طرفه متقاضی را با کنتورهای دو طرفه تعویض خواهند کرد که ضمن اجازه ورود برق تولیدی مشترک، میزان آن را نیز اندازهگیری و ثبت خواهد کرد، گفت: «این سامانه داخل شبکه برق داخلی مشترک وصل خواهد شد و بخشی از مصرف مشترک را پوشش خواهد داد اما ممکن است مشترک مدتی در خارج از خانه باشد و از هیچ وسیله برقی استفاده نکند در این صورت برق تولیدی پنلها از طریق کنتورهای دو طرفه نصب شده توسط پیمانکار وارد شبکه برق کشور میشود و میزان آن ثبت و جمع آن از قبض دوره مصرف که معمولاً چهل و پنج روزه است با نرخ 443 تومان کسر خواهد شد که حتی امکان انتقال به دوره بعد را نیز دارد.

کد خبر 229573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =