سکوی فاز 16 پارس جنوبی به بهره برداری رسید

سکوی فاز 16 میدان گازی پارس جنوبی به عنوان نزدیکترین سکوی میدان پارس جنوبی به قطر، امروز به صورت کامل مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به پارس جنوبی، رضا فروزش، مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان این که هم اکنون مشعل سکوهای 15 و 16 پارس جنوبی روشن شده است، گفت: سکوی فاز 16 پارس جنوبی امروز و سکوی فاز 15 نیز تا اوایل هفته آینده به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی خبر داد و گفت: با راه اندازی سکو و پالایشگاه این فازها حدود 40 میلیون متر مکعب گاز شیرین به خطوط لوله سراسری کشور پیش از شروع زمستان تزریق می شود.

وی به سرمایه گذاری بیش از 5 میلیارد دلاری ایران در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این میزان سرمایه گذاری با در نظر گرفتن درآمد روزانه 20 میلیون دلاری از این فازها، ظرف یک تا 1.5 سال آینده بازخواهد گشت.

فروزش از شکسته شدن رکورد مدت زمان راه اندازی در فاز 15 و 16 پارس جنوبی خبر داد و گفت: سکوی 15 و 16 به ترتیب 5 و 4.5 ماه " استارت آپ" شده است، در حالی که بهترین زمان شرکتهای خارجی برای این کار در پارس جنوبی 6 ماه بوده است.

وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پیش از شروع فصل زمستان در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی 40 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد ، گفت: از این میزان 20 میلیون مترمکعب از گاز سکوهای دریایی تامین خواهد شد و مابقی از فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی گرفته می شود.

فروزش با اشاره به راه اندازی سه واحد پالایشگاهی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: هم اکنون روزانه 27 میلیون متر مکعب گاز در این پالایشگاه فرآورش و تولید می شود.

راه اندازی آخرین واحد فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا پایان هفته آینده

مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از راه اندازی آخرین واحد پالایشگاهی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا اواخر هفته آینده خبر داد و گفت: با راه اندازی این واحد ظرفیت فراورش پالایشگاه این فاز تکمیل خواهد شد.

افزایش خوراک پتروشیمی ها تا دو ماه آینده

فروزش گفت: تلاش می شود واحدهای اتان زدایی و گوگرد زدایی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که تامین کننده بخشی از خوراک پتروشیمی های منطقه هستند تا دو ماه آینده به طور کامل راه اندازی شود.

به گزارش شانا، قرارداد فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در سال 1385 با کنسرسیومی شامل شرکت آریا نفت شهاب ، صف ، ایزوایکو و شرکت حفاری دانا منعقد شد و هم اکنون با گذشت حدود 8 سال با تدابیر صورت گرفته در دولت یازدهم، این فازها جزو فازهای اولویت دار پارس جنوبی در نظر گرفته  و اهم اکنون در آستانه بهره برداری کامل قرار گرفته است.

 

کد خبر 229598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =