در آمد کشورهای جی سی سی از حوزه پتروشیمی به 89 میلیارد دلار رسید

مجموع درآمد شورای همکاری خلیج فارس از حوزه پتروشیمی به 89 میلیارد به دلار، در سال 2013 رسید.

به گزارش پایگاه خبری سی ان بی سی عربیک، انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس "جیبکا" مجموع درآمد حاصل از فروش مواد پتروشیمی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در سال گذشته میلادی 89 میلیارد دلار گزارش کرد.

در سومین گزارش سالانه "اعداد و ارقام" انجمن جیبکا آمده که تولید پتروشیمی در منطقه خلیج فارس، با افزایش 7.3 درصد در سال 2013، در مقایسه با سال پیش ازآن، 6 میلیارد دلار رشد داشته است، تا به این ترتیب درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در این منطقه در رتبه دوم جهان، پس از آسیا قرار گیرد.

عبدالوهاب السعدون، دبیر کل جیبکا اعلام کرد: سال گذشته نقطه عطفی برای حوزه پتروشیمی در سطح جهان به شمار می رود و این موضوع گویای آن است که بخش پتروشیمی توانسته بحران اقتصادی جهان  را به خوبی سپری کند.

السعدون گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ثبت رکورد دومین درصد رشد فروش فرآورده های پتروشیمی در جهان، توانست قدرت خود را در رقابت با غولهای صنعت پتروشیمی بین المللی اثبات کنند.

عربستان، بزرگترین تولید کننده فرآورده های پتروشیمی در منطقه خلیج فارس، با فروش 66 میلیارد و 900 میلیون دلار، 74.9 درصد از مجموع تولید بخش پتروشیمی منطقه را به خود اختصاص داد.

قطر با فروش 11 میلیارد و 500 میلیون دلار در رتبه دوم این فهرست قرار دارد.

دبیر کل جیبکا بیان کرد: اگر چه این آمار خوشایند به نظر می رسد اما در برابر تولید صنعت پتروشیمی منطقه خلیج فارس، چالش ها و فرصت های بسیاری وجود دارد که باید آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به گسترش مواد خام ارزان قیمت به دنبال استخراج شیل اویل در مناطق مختلف جهان، افزود: ما باید با تمرکز بیشتر بر نوآوری و توسعه پی در پی فعالیتهای خود در دایره رقابت باقی بمانیم و طی چند دهه آینده به سودآوری پایدار دست پیدا کنیم.

 

کد خبر 229621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =