۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
  • کد خبر: 229654
مدیرعامل روسنفت با اعضای اوپک دیدار می کند

ایگور سچین، قدرتمندترین مقام نفتی روسیه، قرار است امروز (سه شنبه چهارم آذر ماه) به منظور مذاکره با اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آستانه نشست این سازمان به وین سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی اقدام عربستان سعودی مبنی بر ایجاد حدس و گمان در بازار درباره پاسخ این کشور به افت قیمتهای نفت، ایگور سچین، مدیر عامل شرکت روسنفت روسیه، در نظر دارد با اعضای اوپک در وین مذاکره کند.

بر اساس این گزارش، همزمان با پیشنهاد مسکو مبنی بر کاهش تولید یا صادرات نفت روسیه در صورت اقدام مشابه تولیدکنندگان اوپک، انتظار می رود سچین که مدیرعامل شرکت دولتی نفت روسنفت روسیه و همپیمان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به شمار می آید، با مقامهای این سازمان دیدار کند. 

عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی به دلیل رونق شیل اویل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی نفت در اثر کاهش رشد اقتصادی چین و اروپا سبب شده است که قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون با کاهش 30 درصدی به زیر 80 دلار در هر بشکه برسد.

قیمتهای کنونی نفت بسیار پایینتر از سطحی است که بسیاری از اعضای اوپک و رقبای آنها از جمله روسیه برای ایجاد تعادل در بودجه خود به آن نیاز دارد. 

ناظران بازار نفت درباره نتیجه نشست وین اختلاف نظر دارند و پیش بینیها در این باره از کاهش زیاد تولید اوپک برای احیای قیمتها گرفته تا کاهش اندک یا کاهش ندادن سقف تولید متفاوت است.

برخی تحلیلگران می گویند که برای حمایت از قیمتهای نفت و جلوگیری از افزایش بیش از حد در عرضه نفت در نیمه نخست سال 2015، به کاهش 1.5 میلیون بشکه ای در تولید روزانه نفت اوپک نیاز داریم. 

با این حال عربستان سعودی در هفته های اخیر حدس و گمانهایی را نسبت به هدف خود در بازار ایجاد کرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک و بازاری، مقامهای عربستان سعودی در ماههای گذشته اعلام کرده اند که این کشور با داشتن ذخایر عظیم ارزی، تا یک سال آمادگی مقابله با نفت 70 تا 80 دلاری را دارد.

علی النعیمی، وزیر باتجربه نفت عربستان سعودی، اوایل ماه جاری پس از هفته ها سکوت، گفت که تمایل ریاض برای برقراری ثبات در بازارهای نفت تغییری نکرده است اما به واکنش احتمالی عربستان در این باره اشاره ای نکرد.

النعیمی روز دوشنبه و سه شنبه در وین به پرسشهای خبرنگاران درباره قیمتهای نفت و مازاد عرضه این محصول پاسخی نداد.

نشست اوپک روز پنجشنبه (ششم آذر ماه) در وین برگزار می شود. 

رورنامه کومرسانت روسیه روز دوشنبه به نقل از منابع اعلام کرد که ممکن است روسیه پیشنهاد دهد که تولید روزانه نفت خود را نسبت به سال گذشته حدود 300 هزار بشکه کاهش دهد و انتظار دارد که اوپک نیز تولید خود را 1.4 میلیون بشکه در روز پایین بیاورد.

چنانچه روسیه با کاهش تولید موافقت کند، این اقدام می تواند به طور موثری مورد حمایت اعضای اوپک از جمله ونزوئلا قرار گیرد که برای کاهش عرضه نفت عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده است.

با این حال فعالان صنعتی نسبت به اقدام قابل توجه روسیه در جهت افزایش قیمتها تردید دارند.

پس از این که روسیه از اوایل دهه 2000 میلادی وعده داد که همزمان با کاهش تولید اوپک تولید خود را کاهش می دهد اما در عوض با خلف وعده صادرات خود را افزایش داد، روابط مسکو و اوپک شکراب شده است.

کد خبر 229654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =