اوپک برای افزایش ثبات در قیمتهای نفت تصمیم گیری می کند

عضو شورای عالی نفت کویت روز یکشنبه (دوم آذر ماه) از تمایل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش ثبات در قیمتهای نفت در بازارهای جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، مجید الشطی روز یکشنبه اعلام کرد که اوپک در نشست 27 نوامبر خود در وین برای برقراری آرامش در بازارهای جهانی و افزایش ثبات در قیمتهای منابع انرژی به توافق می رسد.

وی تصریح کرد: این به نفع اوپک و همه اعضای اوپک است که به مردم نشان دهند که این سازمان وظیفه خود را انجام می دهد. آنها هم اکنون دو گزینه دارند: یا تولید خود را کاهش دهند یا در سطح کنونی حفظ کنند. برای اوپک سخت است که بگوید بگذارید اوضاع همانجوری که هست بماند بنابراین تصمیم می گیرند که برای مدت معینی قیمتهای کنونی را در سطح 80 دلار در هر بشکه نگه دارند.

الشطی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر عوامل ژئوپولتیک بر سیاستهای قیمتگذاری، با اعلام این که درباره این تئوری تردید دارد، گفت: برخی می گویند که عربستان سعودی قیمتها را کاهش می دهد تا به روسیه و ایران آسیب بزند اما من فکر نمی کنم که عربستان چنین اقدامی انجام دهد.

این عضو شورای عالی نفت کویت افزود: بدیهی است که افت قیمتهای نفت در کاهش شاخصهای رشد اقتصادی اروپا و چین ریشه دارد. همچنین تقاضا کاهش یافته بنابراین قیمتها نیز سقوط کرده است.

وی در همین حال با اشاره به این که فکر نمی کند که اوپک بر سر کاهش تولید به توافق برسد، گفت: همه اعضای اوپک تمایل به حفظ سهم خود دارند. رویکرد بازار هم اکنون تغییر کرده است . آنها به جای تعیین قیمتها در تلاش برای حفظ سهم خود در بازار هستند.

الشطی در ادامه با اعلام این که اوپک نتوانسته است به طور کامل روند قیمتگذاری را کنترل کند، عنوان کرد: اوپک سالهاست که قادر به نظارت بر قیمتهای نفت نیست و هم اکنون نیز نمی تواند آن را کنترل کند. در مقایسه با اوپک، عوامل و نیروهای بازاری بیشترین تأثیر را بر قیمتهای نفت می گذارند. 

کد خبر 229660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =