4 کشور از 1+5 در صف ورود به بورس تهران هستند

استقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران، در 15 سال اخیر بی سابقه است.

به گزارش شانا، روسیه با 200 میلیون یورو بیشترین میزان نقدینگی را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده است و پس از آن سرمایه گذارانی از انگلیس، فرانسه و آلمان هر کدام بالای 150 میلیون یورو تقاضای سرمایه گذاری داده اند، استرالیا و نروژ نیز هر کدام بالای 100 میلیون یورو، یونان با 50 میلیون یورور و کشورهای عربی با 30 تا 50 میلیون یورو درخواست داشته اند.

بر پایه اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا سلطان زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران درباره علاقه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران گفت: خارجی ها متفاوت فکر می کنند سرمایه گذاران که علاقه به سرمایه گذاری در ایرن دارند در نخستین گام صندوقهای پیشگام هستند که ریسک پذیریشان بالا است.

وی ادامه داد: این شرکتها نخستین صندوقهایی هستند که وارد بازارهای نوظهور می شوند البته ما ایران را بازار نوظهور نمی دانیم اما برای بعضی کشورها حکم بازار نوظهور را دارد که بر اساس شرایط بنیادی اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

عضو هیئت مدیره بانک خاورمیانه گفت: از نگاه شرکتهای معتبر اروپایی و غربی ایران به طور کلی در پنج سال آینده تا از نظر بنیادی ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری دارد.

سلطان زاده در این باره توضیح داد: در کشوری با تولید ناخالص داخلی 480 میلیارد دلاری و برای کشوری که تولید ناخالص داخلی (برابر قدرت خرید) آن یک تریلیون دلار است پیش بینیها نشان می دهد که با آرام شدن فضای سیاسی و انجام تفاهمات سیاسی و مسائل هسته ای یک رشد بین 7 تا 9 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای 5 سال آینده اتفاق می افتد.

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، اظهار کرد: با توجه به نسبت قیمت بر درآمد (P/E)  شرکتها که به طور میانگین میان 5 و 5.5 معامله می شوند آن هم در زمان تحریم قیمت سهام شرکتها بسیار جذاب است.

وی با اشاره به مشکلاتی که شرکتها در دوران تحریم دارند، گفت: در حالی که درآمد شرکتهای بورسی با توجه به تحریمهای بین المللی محدودتر می شود و از اساس هزینه های پول بیشتر می شود چون هزینه صادرات و فروش بالاتر از شرایط عادی قرار می گیرد نسبتها و قیمتها بسیار مناسب است.

سلطان زاده با اشاره به P/E شرکتهای خارجی که در شرایط عادی و بدون تحریم با نسبت 18 معامله می شوند، بازار ایران را برای سرمایه گذاری بسیار جذاب دانست و گفت: بازار سرمایه ایران ارزانترین بازار دنیا است و قاطع می توان گفت بازار سرمایه ایران در مقایسه با هر بازار سرمایه دیگری بسیار جذاب و حتی با وجود تضعیف ریال نسبت به دیگر ارزها برای سرمایه گذاری جذاب است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صندوقهای سرمایه گذاری خارجی در جریان معاملات بازار سرمایه ایران به طور دائم هستند و حتی در روز جاری با وجود جو و هیجان فروش این شرکتها همچنان بر تصمیم خود برای سرمایه گذاری در ایران پافشاری دارند، گفت: در حالی که امروز برخی از سهامداران حقیقی و حقوقی در حال عرضه سهام در منفی چهار و منفی پنج بودند ما در دو ساعت با 6 سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در ایران صحبتهای خوبی انجام دادیم و آنها بر اساس علاقه بنیادی به سرمایه گذاری در ایران هیچ تغییری در تصمیم خود ندادند و حتی تمدید مذاکرات را به نشانه مثبت گرفتند.

سلطان زاده ادامه داد: علاقه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ثانویه ایران ناشی از عوامل بنیادی است و این شرکتها تحت تأثیر هیجان یا کنجکاوی چنین درخواستهایی را به ما نداده اند.

عضو هیئت مدیره سرمایه گذاران درباره کشورهایی که آمادگی خود را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده اند، گفت: ما از صندوقهای سرمایه گذاری کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، نروژ،استرالیا و کشورهای عربی درخواستهای جدی برای ورود به بازار ثانویه داشتیم.

کد خبر 229663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =